Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 tokhänger sig...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-17 22:31

Min polare har en G3 450Mhz som har börjat hänga sig helt utan vidare.
Vi har ominstallerat systemet 9.2.2 och kör helt rent men det hänger sig ändå. Vi har återställt PRam minnet eller vad det heter utan resultat. Tagit bort meningslösa tillägg men problemet kvarstår. Vi började fundera på om det var värmeproblem, datorn står i en garderob som dock är öppen med baksidan utåt och det är inte varmt i garderoben, vi ställde ut den, körde med den "öppen" men det hängde sig ändå, alla fläktar som satt i fungerade. Någon som vi missat ? Jag tror fortfarande lite på värmeproblemet eftersom symptomen är att det idiothänger sig. Och verkar även vara värre när man har haft igång den ett tag. Eller kan systemdisken vara trött och sliten ? Har någon nåt tips på hur man smart felsöker för att få reda på exakt vad själva problemet är? Vi har provat det mesta till förbannelse känns det som. Hilfe !!

Formaterade ni om hårddisken innan ni ominstallerade?
Kan även vara fel på en minneskrets. Har ni satt nya minnen nyligen?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-18 20:27

Vi formaterade om systemdisken och gjorde en ominstallation ja. Inga nya minnen isatta. Men man kanske skulle prova att plocka ur ett å ett å se om det fungerar bättre. Kanske nåt som har pajjat. Den har ju några år på nacken.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-07-18 20:34
Ursprungligen av Luzer:

Min polare har en G3 450Mhz som har börjat hänga sig helt utan vidare.
Vi har ominstallerat systemet 9.2.2 och kör helt rent men det hänger sig ändå. Vi har återställt PRam minnet eller vad det heter utan resultat. Tagit bort meningslösa tillägg men problemet kvarstår. Vi började fundera på om det var värmeproblem, datorn står i en garderob som dock är öppen med baksidan utåt och det är inte varmt i garderoben, vi ställde ut den, körde med den "öppen" men det hängde sig ändå, alla fläktar som satt i fungerade. Någon som vi missat ? Jag tror fortfarande lite på värmeproblemet eftersom symptomen är att det idiothänger sig. Och verkar även vara värre när man har haft igång den ett tag. Eller kan systemdisken vara trött och sliten ? Har någon nåt tips på hur man smart felsöker för att få reda på exakt vad själva problemet är? Vi har provat det mesta till förbannelse känns det som. Hilfe !!

Gammalt batteri?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 20:45
Ursprungligen av Luzer:

Min polare har en G3 450Mhz som har börjat hänga sig helt utan vidare.
Vi har ominstallerat systemet 9.2.2 och kör helt rent men det hänger sig ändå. Vi har återställt PRam minnet eller vad det heter utan resultat. Tagit bort meningslösa tillägg men problemet kvarstår. Vi började fundera på om det var värmeproblem, datorn står i en garderob som dock är öppen med baksidan utåt och det är inte varmt i garderoben, vi ställde ut den, körde med den "öppen" men det hängde sig ändå, alla fläktar som satt i fungerade. Någon som vi missat ? Jag tror fortfarande lite på värmeproblemet eftersom symptomen är att det idiothänger sig. Och verkar även vara värre när man har haft igång den ett tag. Eller kan systemdisken vara trött och sliten ? Har någon nåt tips på hur man smart felsöker för att få reda på exakt vad själva problemet är? Vi har provat det mesta till förbannelse känns det som. Hilfe !!

Att köra med datorn öppen FÖRSÄMRAR kylningen avsevärt. Rekommenderas inte. Det där kan beror på en massa saker, exempelvis att hårddisken håller på att packa ihop.

  • Medlem
  • 2004-07-18 20:54

Passa även på att kolla vilken ATA-styrkrets maskinen har (Sök på G3 och ATA-chip set, på www.xlr8yourmac.com) Vissa av de blåvita G3-orna kom med en dålig ATA-krets, vilket gjorde att data på hårddisken blev korrupt, samt att maskin tokhängde sig i tid och otid.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-07-22 13:42

ATA-kretsarna var var bara ruttna på rev1. av blådåren? En 450 kan väl aldrig vara en rev1. (eller har jag hajjat fel) ?

Jag skulle ta och kolla alla minneskretsar (ta bort alla utom en, se om det funkar, prova nästa se om det funkar osv), kolla att alla kort (grafik, scsi etc. sitter ordentligt). Sedan kan man prova att byta IDEkanal för CDn och Hårddisken och se vad som händer.
Nästa steg är väl att tjoppa i en annan hårddisk och se om det hjälper. Plocka ut alla USB och FW tillbehör oxå - om du inte redan gjort det och - precis som Mondo skriver - kör INTE med lådan öppen. Det försämrar kylningen.

Om inget funkar tar jag gärna emot skräpet...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-07-22 22:01

He he tack för alla svar, nu har vi lite mer att kämpa med. Snackade med kompisen idag och då hade han ryckt ur en scsi disk ur en extern scsi för att testa att köra ett system på den och se om det blev bättre. Men kom inte så långt, datorn hittade inte disken, har inte orkat pilla så mycket mer med det där. Så jäkla frustrerande när man inte vet var felet ligger. Att kylningen blir sämre när lådan är öppen låter ganska vettigt faktiskt, skall sluta med det där

Kan alltså datorn balla ur om batteriet är dåligt, jag trodde bara det var till för att hålla klockan igång och sådant när man bryter strömmen?

Är det lilla battriet kass får man många små problem, bl.a att den inte vill starta.

1
Bevaka tråden