Leveranstid från Applestore

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänker beställa mig en 12" eller 15" Powerbook med Superdrive för att testa på Mac istället för PC och undrar hur lång tid det tar innan man får sin nya leksak.
Det står ung.byggtid 3-5 dagar men jag antar att det tar längre tid än så innan jag har den. Datorn kommer att beställas från Applestore.

Tänkte passa på att fråga vilken trådlös router ni rekommenderar till den nya datorn. Vill egentligen inte ha någon annan funktion i den än att den både trådlöst och med kabel delar en internetuppkoppling. Idag har jag adsl men någon gång under året kommer någon form av fiber att dras in.
Visst Apples är snygga men jag vill ha en billig och hyffsat bra. Är inne på en billigare 3Com. Vettigt eller?

Jag fick min iBook exakt en vecka efter att den skickats från Taiwan.

Angående routerköp:
Köp en AirPort Express för 1 400 så får du även trådlös ljudöverföring - det hittar du inte hos någon annan tillverkare!
http://www.apple.com/se/airportexpress/

Ursprungligen av superduperjacob:

Jag fick min iBook exakt en vecka efter att den skickats från Taiwan.

Angående routerköp:
Köp en AirPort Express för 1 400 så får du även trådlös ljudöverföring - det hittar du inte hos någon annan tillverkare!

Ok, när skickas den från Taiwan då??

Finns det även möjlighet att koppla in med kabel till den då? Måste även funka att koppla in en PC i systemet men det bör väl inte vara nåt problem.

• Oregistrerad
  • 2004-07-19 15:22

Jag beställde en PB12 i onsdags förra veckan, den skickades på fredagen (fick mail om att den skickats från fabrik). Är "fabriken" i det här fallet taiwan eller?

• Oregistrerad
  • 2004-07-19 22:55

Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta när det skickas från Cork i Irland? Eller om man ska kunna följa paketet steg för steg på Apple Stores "Shipment Status"-sida? Fick ett mail i torsdags om att min iBook hade skickats ifrån Irland (beställde ett "Unwired Learning"-paket från Education Store), men det står ingenting under "Activity" på statussidan, bara att det handhas av TNT, som jag inte har hört något från än.
Jag har aldrig handlat från Apple Store förut så jag vet inte hur det brukar fungera. Skulle vara smidigt att få veta om man brukar kunna se exakt var paketet befinner sig (dvs att mitt ligger kvar i Irland eller något), eller om allt är som det ska

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-19 23:47
Ursprungligen av Cerbero:

Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta när det skickas från Cork i Irland? Eller om man ska kunna följa paketet steg för steg på Apple Stores "Shipment Status"-sida? Fick ett mail i torsdags om att min iBook hade skickats ifrån Irland (beställde ett "Unwired Learning"-paket från Education Store), men det står ingenting under "Activity" på statussidan, bara att det handhas av TNT, som jag inte har hört något från än.
Jag har aldrig handlat från Apple Store förut så jag vet inte hur det brukar fungera. Skulle vara smidigt att få veta om man brukar kunna se exakt var paketet befinner sig (dvs att mitt ligger kvar i Irland eller något), eller om allt är som det ska

Jag såg det stod TNT så då surfade jag in på www.tnt.com o sökte upp paketet där, gav lite mer/annan info. När paketet hade anlänt till Stockholm ringde jag TNT o frågade och fick svar 'i morgon får du paketet'

Detta var i torsdags, det tog ganska exakt på timman 2 kalenderveckor från det jag beställde en 2x1.8 G5 till leverans vid dörren.

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 00:07
Ursprungligen av flabb:

Jag såg det stod TNT så då surfade jag in på www.tnt.com o sökte upp paketet där, gav lite mer/annan info. När paketet hade anlänt till Stockholm ringde jag TNT o frågade och fick svar 'i morgon får du paketet'

Detta var i torsdags, det tog ganska exakt på timman 2 kalenderveckor från det jag beställde en 2x1.8 G5 till leverans vid dörren.

Jag har ingenting som fungerar att skriva in i TNTs tracker. På rapporten på Apples sida står det två st. 18-siffriga tracking numbers (ett för varje artikel), men de verkar vara Apples interna. På översiktssidan för orderstatus står det också två tracking numbers (också här ett för varje artikel), varav det ena har 20 siffror och det andra består av en bokstav följt av 7 siffror. Inget av dessa nummer ger några resultat på TNTs tracker, och verkar heller inte stämma överens med deras mönster för tracking-nummer...

Ursprungligen av Cerbero:

Jag har ingenting som fungerar att skriva in i TNTs tracker. På rapporten på Apples sida står det två st. 18-siffriga tracking numbers (ett för varje artikel), men de verkar vara Apples interna. På översiktssidan för orderstatus står det också två tracking numbers (också här ett för varje artikel), varav det ena har 20 siffror och det andra består av en bokstav följt av 7 siffror. Inget av dessa nummer ger några resultat på TNTs tracker, och verkar heller inte stämma överens med deras mönster för tracking-nummer...

Testa denna sida:
http://www.apecode.com/appletrack/

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 10:25
Ursprungligen av superduperjacob:

Tack för länken. Det sista som står är:

19 jul 04 | 90 75 | truck arrived at final destination | Apple, Taiwan

Hur tolkar man det? Att det lämnades över till TNT den 19:e, eller vad? För i så fall tycker jag det verkar otroligt långsamt...

Edit:
Verkar som om det har lämnats från Kuehne-Nagel till TNT nu. Och om det sker i Luxembourg, som det står på sidan superduperjacob länkar till, så bör paketet vara här i morgon, enligt TNTs "Check Trasit Times"-funkion. Hoppas det stämmer

Senast redigerat 2004-07-20 15:10
  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 18:30

Säg gärna till om du får din vara imorgon. Min PB12 blev "20 jul 04 | 90 75 | truck arrived at final destination | Apple, Taiwan" idag.

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 10:54
Ursprungligen av HAL9083:

Säg gärna till om du får din vara imorgon. Min PB12 blev "20 jul 04 | 90 75 | truck arrived at final destination | Apple, Taiwan" idag.

Den åkte från Eindhoven i Holland vid 23-tiden igår. Får se om den hinner komma hit idag. Annars lär jag ju garanterat få den imorgon i alla fall.

Jobbigt det är att vara utan Mac alltså. Sålde min eMac förra söndagen, så jag har använt familjens PC sedan dess. Gör ont i själen att använda Windows

• Medlem
  • 2004-07-20 19:18

Jag pratade med AppleStore angående detta när jag väntade på min PowerBook för några veckor sedan och inte heller fick upp någon information från TNT. Den info jag fick var att alla produkter skickas från fabriken (Irland eller Taiwan) med Kühne & Nagel till TNT i Holland. Det finns tyvärr ingen trackinginformation så länge K&N har hand om prylarna. När de anländer till Holland och TNT, börjar trackingnumren att fungera, men då är det vanligtvis inte mer än 1-2 dygn kvar. Detta stämmer väl med vad som hände med min leverans. Min PB byggdes på 2 dagar och därefter fick jag ett mail att den skickats från fabriken. Sedan tog det ca 8 dagar innan den dök upp hos TNT och därefter levererades den 2 dagar senare, dvs 10 dagar från det att den skickades från Taiwan.

Jag pratade med en kille på Applestore och enligt honom skulle det ta 3-5 dagar innan man får sin dator från det att man lagt sin order. Detta kan väl knappast stämma???

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 23:51

Stiffmeistern: Det är tiden det tar innan den levereras från fabrik typ.

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 17:49

Cerbero: Blev det nån mac idag?

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 18:09

HAL9083: Nopes
Men borde väl vara ganska garanterat att jag får den imorrn antar (hoppas ) jag.

Senast redigerat 2004-07-21 20:24
  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 19:39

Händer det nåt mer efter detta?:
"20 jul 04 | 90 75 | truck arrived at final destination | Apple, Taiwan"

• Oregistrerad
  • 2004-07-21 20:24

Nej, efter det har det tydligen lämnats till TNT. Om du klickar på tracking-numret på KN-tracking-sidan så tas du direkt till TNTs trackingsida.

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 12:58

Yeeeeeehooo! Ringde TNT nyss när jag såg att min PB var "out for delivery | Orebro". Tjejen på TNT sa att den kommer att levereras under dagen.

Ursprungligen av HAL9083:

Yeeeeeehooo! Ringde TNT nyss när jag såg att min PB var "out for delivery | Orebro". Tjejen på TNT sa att den kommer att levereras under dagen.

Betyder det att det tog 6 eller 11 arbetsdagar innan du fick den?

Beställde just min första Mac. Har ingen som helst erfarenhet av Mac utan har bara tröttnat på PC och Windows. Så man är ju lagom ivrig att få sin dator. Blev en 15" Powerbook 1,5 GHz med Superdrive.

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 18:39

Jag beställde den i onsdags förra veckan, den skickades på fredagen och idag fick jag den. Sitter med den här bredvid PC:n men Mac osx var fan svårare än jag trodde! Har mycket kvar att lära mig.

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 19:52

Min kom också idag. Mmm var härligt det är att vara tillbaka i Mac OS X

• Oregistrerad
  • 2004-07-22 20:47

Jag får inte igång nätverket på min mac. Tog nätverkskabeln från PC:n (releasade IP:n först) och startade om modemet med macen ikopplad. Men ändå får jag "*ip* in use by *macadress*. DCHP Server *ip*" :/

Funderar på att beställa en Dual 2 GHz med Radeon 9600XT-grafikkort via Mecenat-Applestore. När jag läser denna tråd verkar det som att leveransen tar mellan 10-20 dagar... suck... allt ska man behöva stå ut med bara för att kunna spara 10% på priset och kunna få ett bättre grafikkort...

Är det förresten någon som vet om försäljarna på AppleStore får någon slags provision? När jag ringde dem för att fråga en sak, verkande säljaren väldigt angelägen om att jag skulle ringa just honom/henne för att göra själva beställningen, och inte göra den via Internet.

1
Bevaka tråden