Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Griffin PowerMate

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-07-15 12:44

såg detta underverk till metallhjul men undrar från dem som har en om den är en bra sak eller bara en kul grej om ni förstår mig.
Det ska ju gå att programmera knappen men går det bara att programmera EN sak till den eller kan den ha en funktion i Word och en annan i Excel?

Tacksam för svar Patrik

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-08-04 19:08

Du anger vilket program du vill ange funktioner för, och matar sedan in tangentbordskommandot (alt. färdigdefinierat kommando) för vardera funktion. Det går att programmera imate:n för vad som ska hända när du snurrar åt höger, eller åt vänster, trycker ned knappen, trycker ned knappen och snurrar åt vänster alt höger, håller knappen nedtryckt (om jag inte missminner mig) m.m. Det blir en djädrans massa kombinationer som åtminstone jag aldrig skulle klara av att hålla reda på, särskilt då de (beroende på hur du programerat den) skiljer sig åt mellan olika program. Höger, vänster, och knapptryck är nog för mig.
Har man nytta av den? Hmm, har man som jag en enknappsmus så kanske man skulle klara sig utan den om man köpte en 2-knapps mus med scrollhjul. Men det handlar nog en del om vanor. Använder man sig av något program mycket och programerar imate:n för detta så blir den nog ett uppskattat arbetsredskap. När jag ritar CAD-ritningar så är den ovärderlig. Ritar men vänsterhanden, zoomar in/ut med scrollhjulet och återgår till utgångsläget med knappen.
Sedan är den en bra ON-knapp till macen också. Fast det fungerar bara på de första modellerna av G4:a tror jag. Tryck på knappen så startar datorn.

Fungerar dåligt under OS 9 (hängde datorn titt som tätt), men helt ok under OS X.

Gedigen - det är ingen plastpaddle a'la C64 direkt utan massiv tung härlig metall, snygg och supersexig med sin blåa färg som kan tonas upp/ned (Bara geeks som tycker det. Brudar är nog måttligt imponerade.), enkelt inställningprogram, och god funktion.
Men handen på hjärtat: kanske lite onödig.

Edit: konstig mening.

Bra inlägg/recension Knaffe, precis vad jag tycker och känner om iMate.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-04 19:57

Tackar för det svaret.

  • Medlem
  • 2005-01-28 22:02

Nu har jag haft min PowerMate ett tag, men har ändå inte riktigt fördjupat mig i dess funktioner.
En sak jag särskilt undrar är om man kan "ge bort" den till ett enda program, dvs. att det alltid är iTunes den kontrollerar, oavsett vilket program (skärmsläckare etc) som är aktivt. "Global" funakr ju så att den skickar ett och samma komando oavsett vilket program som är aktivt, men det hjälper ju inte mig om jag vill ha PowerMate som en ituneskontroll only. Hjälp, någon?

Ursprungligen av Enar:

Nu har jag haft min PowerMate ett tag, men har ändå inte riktigt fördjupat mig i dess funktioner.
En sak jag särskilt undrar är om man kan "ge bort" den till ett enda program, dvs. att det alltid är iTunes den kontrollerar, oavsett vilket program (skärmsläckare etc) som är aktivt. "Global" funakr ju så att den skickar ett och samma komando oavsett vilket program som är aktivt, men det hjälper ju inte mig om jag vill ha PowerMate som en ituneskontroll only. Hjälp, någon?

Jag har inte lyckats få den att styra iTunes oavsett valt program. Däremot kan man ju använda den som volymkontroll och muteknapp. Jag har haft den i snart två år och använder den i princip bara till iMovie (fast där är den å andra sidan mycket användbar).

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-02 22:13

Det undrar jag också.. Någon?

Jag skulle också gärna veta det...
Synergy?
(Jag funderar på att skaffa mig en PowerMate...)

Viktor

Jag köpte en PowerMate i går, nu undrar jag hur man ställer in så att byte av låt sker i iTunes vid nedtryckning av knappen. Får det att fungar när man valt fram iTunes med F9 men inte om man är inne i något annat prgram.

Kör 10.3.9 på en PB12"

Andreas Von Färsen

Ps måste säga att programmvaran är lite buggig Ds

Senast redigerat 2005-12-13 15:18
1
Bevaka tråden