Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställer jag in brandväggen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-14 12:22

Jag har en D-Link 504g och undrar hur jag ställer in brandväggen i den?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-14 21:43

Lite bred fråga om man säger så... har du läst manulen? Vad är det du vill göra exakt?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-15 22:30

Jag är helt nybörjare med brandvägg och nu när jag har skaffat bredband så är det folk som säger att jag ska fixa så att brandväggen fungerar. Jag var inne i modemet och tittade men vågade inte röra några inställningar.
Jag vill inte att någon ska kunna komma åt att snoka runt i min dator, ja det gammla vanliga paranoida köret. Min dator är en iBook med OS 9.1
Manualen är ett stort fett word-dokument och som ortodox Mac användare så försöker jag att hålla min Mac så ren som möjligt från satanisk orenhet.

Jag har inte D-Link 504g själv, men jag har pillat lite med en annan liknande D-Link produkt. Är det något särskilt som inte fungerar för dig? Normalt så brukar de vara ganska vettigt konfigurerade redan från början. Men för vissa program så kanske du måste öppna upp några portar för att det ska fungera.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-15 23:06

Alla program fungerar ut iaf, men det är möjligt att den är konfigurerad från början. Men om det är någon som försöker komma in så ska det väll komma upp en varningsruta eller kan man kolla det manuelt?

Jag tror inte att det kommer upp någon varningsruta, men möjligen så kan intrångsförsök loggas. Men normalt så tycker jag inte att man som privatperson behöver bry sig så mycket om i fall man råkar ut för en postscanning till exempel. Jag har en Windowsdator som sitter bakom en enkel Netgear brandvägg. Jag har dessutom en mjukvarubrandvägg som extra skydd. Men sen jag köpte hårdvarubrandväggen så ser jag aldrig några intrångsförsök. Och eftersom du använder en Mac så är ju risken för problem ännu mindre!!

Du kan gå in i Tools och välja fliken Misc, och blockera att de kan Pinga din adress.
Tyvärr minns jag inte riktigt var man gör det i Misc, har inte kvar min D-Link, den åkte ut ty det var skräp.
Men fungerar din så...

Det var ett av alternativen man skulle bocka för där i misc.... någon annan som mnns?

Ett litet tips, om du är osäker på om din brandvägg fungerar ordentligt, så gå till den här sidan. Här finns det diverse tester du kan göra för att kolla din dators säkerhet:
http://www.pcflank.com/

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-07-15 23:59

Nå nu är jag inte hemma men det ska inte behövas så många inställningar för att få brandväggen att skydda effektivt. Har du dessutom Osx räcker det i princip med att gå in och aktivera brandväggen i själva datorn genom att gå in i Stysteminställningar/Fildelning/Brandvägg/Starta. Det ger ett så bra skydd som de flesta behöver.

Ursäkta. Såg nu att du kör os 9.1. I princip behöver du inte alls bekymra dig såvid du inte lider av svår paranoia.

Jag har tidigare kört en os9.1-maskin som mailserver utan vare sig brandvägg eller virusskydd, självklart uppkopplad med fast ledning och statiskt ip-numme (alltså den typ av uppkoppling som är mest utsatt). Drabbades inte av ett enda intrångsrelaterat problem under fyra år. Tog dock ned den maskinen för knappt ett halvt år sedan men tror inte att det hänt så mycket elakt inom den sektorn de senaste åren.

I brandväggen loggas all trafik. Kommer inte ihåg vilken flik det ligger under på D-linken men det kan vara Advanced och därefter Log. Du kommer att kunna läsa en mängd intrångsförsök i loggen. Luta dig bara tillbaka, knäpp händerna bakom huvudet och säg "lycka till".

Mitt stalltips är att du inte behöver röra en skruv i brandväggen, förutsatt att det fungerar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-07-16 00:36

Okej! Kanske bäst att inte fingra på den då. Tack för hjälpen alla.

Tur man kör Mac.:)

  • Medlem
  • 2004-07-16 10:51

Du kan även kolla på https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2. Där kan man gå igenom alla portar och se om brandväggen svarar på ping. Bra förklaring om vad man ska göra om något är öppet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-16 11:24

Ska du köra iChatAV med ljud och bild behöver du öppna några portar. Vilka finns på Apples hemsida.

1
Bevaka tråden