Ny familjedator, vad räcker?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-12 12:04

Jag ska nu överaska päronen och syrran med en ny dator.
Själv har jag ju en G5a, grymt bra!
Tänkte att dom skulle få en Mac nu.
Både morsan ocg farsan vill ha en mac, men dom har inte
råd ens med en PC, så jag tänkte hjälpa till
Den gammla P2an är skittrög.
Vad skulle räcka till dom, dom behöver ju ingen G5a direkt, det dom gör är:
använder word och exel, surfar och använder MSN.
Skulle en begagnad G4a räcka, hur snab ska den va, det skal ju
vara OS X på den.

Vad har ni för tips och råd?

Jag har alldrig köpt en dator begagnat, vad skal man tänka på, den får kosta ungefär 6000kr.

• Oregistrerad
  • 2004-07-12 12:20

emac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 12:25

Se till att köra hårdvarucheck på maskinen, ska finnas på en av CD skivorna som kommer med maskinen.

Annars är det väl allmänt skick och möjligen BIOS/FirmWare batterierna som kan behöva bytas...

Tänk på att HDn slits med tiden (och värmen) så det kan vara värt att skaffa en ny fin HD då det kan vara slititgt med en HD krash....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 12:28

Word, Excel och surfa skulle man kunna göra på en begagnad iMac G3 utan problem. Det kräver ju inte alls någon snabbhet. Jag har själv en iMac G3 och gör mycket mer avancerade saker än skriva och surfa, som tex Interface Builder, Photoshop, Dreamweaver, InDesign etc.

För 6000 kr skulle man nog kunna få en begagnad eMac som bara är typ ett år gammal eller en tre år gammal G4a inkl skärm och det skulle absolut fylla behoven.

Och när du köper begagnat får du inte glömma att kolla så att all hårdvara funkar som dne ska. Råkade själv ut nyligen för att en begagnad iMac som jag köpte hade ett trasigt modem samt en krånglande CD-läsare.

• Medlem
  • 2004-07-12 13:08

Ett litet tips är att hårdvarukontrollen kan hänga sig även på perfekt hårdvara, eller låta dålig passera. den är inte speciellt pålitlig. Om man ber säljaren sätta på datorn innan du åker dit, så kör du en "uptime" i terminalen när du kommer fram. Dra igång lite program och kolla att allt funkar är nog bästa sättet.

eMac är väl OK, antar jag.

Detta verkar väl vara ett bra köp?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47310

// Danne

Ursprungligen av Stenbäck:

Detta verkar väl vara ett bra köp?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47310

// Danne

Ser helt OK ut. Fyller behoven bra.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-12 14:06
Ursprungligen av denjohan:

Ser helt OK ut. Fyller behoven bra.

Jo, den skulle nog passa, men hon skickar inte, är ganska långt till halland.

Men det sägs vara väldigt vackert.
Ta bilen och få en sjysst utflykt!

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-12 14:33

Hehe... jo, bara 60 mil eller nåt, genast vart datorn dyrare hehe

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-12 14:34

Ok, men en eMac skulle altså funka perfa då.
Den kanske håller ett par år då me.

Vad jag förstått av det jag läst mig till här så skulle en eMac,
till den användning du angav, vara perfekt och säkert funka lika
bra om ett par år också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-12 14:54

En beg iMac G4 kanske,,, som man har sett en hel del beggade den senaste tiden. Jag har själv haft tanken att köpa en till morsan framöver så jag slipper supporta deras gamla PC 3 gånger i veckan...

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-12 17:30

Den här eMacen kan jag få, 6800kr ska han ha för den, vad tror ni?
Han bor desutom i stockholm

eMac 1 ghz, 640 mb ram, 60 gig hd, combodrive, inköpt aug-03. Komplett i nyskick.

Kan det vara nåt monne?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-12 17:32

Macsuport hadde ju också helt ok emac fick jag se nu, hmmm, detta blir svårt, nu har jag flera alternativ

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-14 07:22

Så, nu har jag köpt en eMac till familjen, den är grymt fin, som ny!
Det vart en 1Ghz, 640Mb ram, 60Gb HD och DVD/CD-RW combo och OS X 10.3!
Desutom fick jag med Office Paketet!
Den har nu ersat familjens gammla P2 450, 128Mb ram, 10Gb HD med CD-RW.
Det skal bli så kul att se päronens reaktion när dom ser den nya datorn i vardagsrummet hehe...
vilken chock det måste bli!
Men dom kommer hem från semestern först om en vecka, så jag har tid på mig att fixa till datorn hehe.
Göra lite användare, instalera lite progs mm.

Gud vad kul!!

Tack alla för tipsen!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-07-14 09:29

Så grymt skönt! Du byter helt sonika ut deras PC mot en eMac när de är på semester!

Vi väntar med spänning på reaktionen...

• Oregistrerad
  • 2004-07-14 09:33

Snacka om mactaliban - brotta sig in hos folk och byta ut datorn

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-14 09:58

Jag tvångsswitchade mina föräldrar för något år sedan, det är både de oach jag väldigt glada över - ffa när deras vänner och bekanta återkommande beklagar sig över virus/spyware/adware/systemkrascher som deras pc-burkar ständigt drabbas av. Faktum är att pappas senaste burk (en liten iBook G4) fått flera av deras bekanta (i 60-årsåldern) att allvarligt fundera på att switcha. Det som dessa pc-pensionärer mest lockas av är virusfriheten, icke-krånglet samt hur smidigt det är med tex iPhoto - pappa tar ganska mycket bilder med sin digitalkamera och lägger upp dessa på .mac samt gör bildspel i iPhoto, sådana saker imponerar på deras vänner.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-14 10:07

Jo, jag led varje dag när jag såg hur dom sat och hankade sig fram med den gammla P2 skrothögen, jag bestämde mig för att något måste göras, och nu är det gjort.
Dom hadde ju inte råd själva så då får man ju vara en god son och hjälpa till
En iBook till syrran som pluggar på lärarhögskolan nästa...

Ursprungligen av Ovsing:

Jo, jag led varje dag när jag såg hur dom sat och hankade sig fram med den gammla P2 skrothögen, jag bestämde mig för att något måste göras, och nu är det gjort.

Jag tror bestämt att du och jag är släkt på långt håll och jag är akut behov av en Powerbook 17"

Ursprungligen av Ovsing:

Antigen är du oerhört sjysst. Eller så har du ett sjysst jobb

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-15 08:00

Nja, lönen är väll inge specielt, men jag bor ju hos päronen så man har det ju ganska gott ställt om man säger så. Så länge jag bor hos dom så kan jag kosta på mig en hel del.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-07-15 09:19
Ursprungligen av Ovsing:

Nja, lönen är väll inge specielt, men jag bor ju hos päronen så man har det ju ganska gott ställt om man säger så. Så länge jag bor hos dom så kan jag kosta på mig en hel del.

Okej, om du har jobb och bor kvar hemma, och inte betalar fullt ut för ditt boende så är du nog skyldig dem en ny Mac.

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-15 09:30

Vist betalar jag hemma, men med tanke på allt som dom givit mig under alla dessa 24 år så är det nog det minsta jag kan göra att hjälpa till när det är något dom behöver. utöver det jag betalar hemme.

1
Bevaka tråden