Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny PowerBook 17" – batterifråga snabbt svar hoppas jag.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte ännu packat upp min nya dator. En Powerbook 17". Jag hämtade den på Posten för 5 minuter sedan. Hur ska man göra för att batteriet ska må så bra som möjligt. Ska man låta den ladda fullt innan man sätter igång datorn eller? Ska det få ladda ur sig sedan?

Det verkar som att man kan dra igång direkt enligt "komma igång"- boken. Vad säger ni som vet?
/Ola

  • Oregistrerad
  • 2004-07-08 15:17

Ingen expert, men batteriet brukar ha en viss laddning direkt ur kartong. Vore jag dig skulle jag stoppa i laddsladden och åka direkt. Vem orkar vänta?

Känner likadant som du. Ingen som säger emot verkar det som.

  • Medlem
  • 2004-07-08 15:34

Klippte denna text från nätet för ett tag sedan, kommer tyvärr inte ihåg källan men han som skrivit råden var tydligen en professor som forskade i batteriteknik...

Undvik att ofta ladda batteriet fullt. Det är bättre att ladda batteriet lite till hälften än att göra en full laddning.

Ladda ur batteriet helt och sedan ladda fullt var trettionde laddning för att kalibrera batterimätaren.

Håll batteriet kallt. Undvik varma ställen (bilar på sommaren, fönsterbläck, i bärbara datorer)

Långtidsförvara batterierna på 40% laddning i kylskåp.

Överväg att ta ur batteriet ur datorn när man har datorn kopplad på nätström. (Värmen och en onödig fulladdning förstör batteriet)

Köp aldrig ett extra batteri om man inte ska använda det direkt. Batterier blir sämre även om de inte används.

Ett lithiumjon-batteri har "inget minne" vilket betyder att den inte kommer håg att den en gång varit värd 5 timmar. Förlorad laddningsgrad är för alltid förlorad.

Om man förvarar ett batteri fulladdat i 40 graders värme så förlorar det permanent 35% laddning efter ett år, medan det hade förlorat 6% om man hade förvarat det fulladdat i kylskåpet. Värt att tänka på om man har sin bärbara dator med strömsladden permanent istoppad.

Om man misshandlar batteriet genom att regelbundet helt ladda ur och ladda fullt och ha maskinen koppad till nätspänning hela tiden så är det inte konstigt att folk tex har två timmar kvar av sitt två år gamla iPod-batteri.

Tack!

  • Medlem
  • 2004-07-08 17:05

Inga problem, grattis å lycka till med din nya skönhet!

*lite avis

1
Bevaka tråden