scanna dokument

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mängd dokument (brev, skrivleser, räkningar etc) alla skrivna med olika typer av layout och typsnitt. Dessa skulle jag vilja scanna in och med hjälp av något OCR-program göra någorlunda sökbara.

Vad ska jag välja för scanner? vad ska den klara för upplösningar för att funka med dokument som ska tolkas av en OCR-app.

Finns här någon som försögt något liknannde. funkar det eller drömmer jag om något som inte låter sig göras (nu igen...)

Hur du än får detta att funka så är det inte scannern som är problemet, snarare OCR-mjukvaran. En vanlig standardscanner duger annars väl för OCR. För svart text på vitt papper så är 600 dpi optimalt och det är ju en baggis med dagens scanners.

Hur ser dokumenten du kallar räkningar ut? Finns det fält som är förtryckta på dessa? Det viktiga är ju att scannern läser det som är text och skippar resten. Är texten skriven ovanpå förtryckta fält så kan det ibland bli lite knöligt med scannandet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 21:55

Readiris 9.0 är ett riktigt grymt bra OCR-program.

Då skulle jag alltså kunna ta billigaste tänkbara scanner där Readiris medföljer, vilket det verkar gära med de flesta HP-scannrarna. Annars har jag börjat torska på Canons prylar överlag. Har panelen någon synpunkt på val av fabrika?

• Medlem
  • 2004-07-06 22:21

Jag har aldrig hört talas om att nån är missnöjd med en canon. Jag är oxå mycket nöjd med min, men använder OmniPage.

edit: jag har bara hört talas om en som är missnöjd med sin canon. (se nedan)

Senast redigerat 2004-07-07 12:34
Ursprungligen av Baron:

Jag har aldrig hört talas om att nån är missnöjd med en canon. Jag är oxå mycket nöjd med min, men använder OmniPage.

*räcker upp handen*

Har en Canon på jobbet som jag inte är nöjd med. Smuts på insidan glaset (Som Canon vägrar åtgärda) och grymt långsam när man scannar >300ppi

Har innan haft Agfa scanner för 795:- som varit kanonbra. Tyvärr slutade de med konsumntscanners...

• Medlem
  • 2004-07-07 12:35
Ursprungligen av David Molarin:

Tyvärr slutade de med konsumntscanners...

Jag har en några år gammal prosumerscanner, D2400UF.

• Medlem
  • 2004-07-07 14:53

Har skannat mängder med papper med en HP med arkmatare och ReadIris 7.6. Funkar helt okej om det är bra utskrifter (gamla skrivmaskinsdokument är inte roliga eller tio år gamla fotostatkopior).

Sparar som 200dpi/gif och OCR:ar på annat håll.

Mitt evighetsprojekt är att digitalisera alla mina högskolepapper. Två år senare är jag nere i sista pärmen...

1
Bevaka tråden