Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det få tyst på iMac (flatpanel)? Fläkten låter som f-n!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-07-06 18:08

Jag är helt otroligt nöjd med min iMac 20", så när som på en sak. Fläktljudet. Efter ca 15 minuter börjar fläkten låta så att det stör. Det är inget skrapande ljud, utan det låter nästan som en hårtork fast mycket tystare (kanske dålig jämförelse). Ett slags vinande ljud är det iaf. Hur som helst är det störande, och man kan höra det även om man lyssnar på iTunes på "normal" ljudnivå.

Jag har pratat med Apple Support, och det finns tydligen ingen tystare fläkt att köpa. Det alternativ jag hade var att skicka in den till dem, så skulle de byta fläkt och se om det blev bättre. Jo, visst! 2 veckor utan dator? Tjena. Dessutom har man läst en hel del om de "två veckorna" det ska ta... som ofta blir mycket längre.

Datorn känns absolut inte varm eller så. Och luften den blåser ut är kall den också.

Finns det NÅGOT man kan göra åt fläktljudet? Vad som helst?

-- Patrik

Ursprungligen av Poopster:

Jag är helt otroligt nöjd med min iMac 20", så när som på en sak. Fläktljudet. Efter ca 15 minuter börjar fläkten låta så att det stör. Det är inget skrapande ljud, utan det låter nästan som en hårtork fast mycket tystare (kanske dålig jämförelse). Ett slags vinande ljud är det iaf. Hur som helst är det störande, och man kan höra det även om man lyssnar på iTunes på "normal" ljudnivå.

Jag har pratat med Apple Support, och det finns tydligen ingen tystare fläkt att köpa. Det alternativ jag hade var att skicka in den till dem, så skulle de byta fläkt och se om det blev bättre. Jo, visst! 2 veckor utan dator? Tjena. Dessutom har man läst en hel del om de "två veckorna" det ska ta... som ofta blir mycket längre.

Datorn känns absolut inte varm eller så. Och luften den blåser ut är kall den också.

Finns det NÅGOT man kan göra åt fläktljudet? Vad som helst?

-- Patrik

Prova att ställ den på något mer kylande material och försök att ändra i strömspararinställningarna så kanske fläkten inte går igång så fort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 21:59

Jag har samma problem. Ska byta ut fläkten mot billigt Papst-dito som ger 12 dB. Det blir nog ett helvetes skruvande, men det ska jag göra. Du bör absolut följa servicehandboken till punkt och pricka, särskilt när det gäller det där med att klutta dit ny kylpasta. Messa mig så berättar jag mer.

1
Bevaka tråden