Funderingar kring köp på www.radtech.us

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Slussfors
  • 2004-07-02 15:03

Jag tänkte köpa följande saker:

1 st PodSleevz för $19.95
1 st Notebook ScreensavRz med logo för $15.95

Summa: $35.90 exkl. frakt

Frakten skall då gå på $5.35, vilket ger en totalsumma på $41.25.
Om jag använder en växelkurs på $1 = 7,60 SEK så blir det ca 315 SEK inkl frakt.

Hur stor är chansen att denna fastnar i tullen? Har någon handlat direkt från deras sajt?
Jag har för mig att om värdet är under 200 SEK så går den igenom tullen. Kan jag då lägga två beställningar? Detta går då på (($19.95 + $4.85) * 7,60) + (($15.95 + $4.85) * 7,60) = 350 SEK inkl frakt.

Om man då jämför med ex. www.macoteket.se så kostar prylarna 410 SEK exkl. frakt (och utan logo på ScreensavRz:n tror jag).

Vad tycker ni? Någon feedback på RadTech? Och vågar jag chansa med att beställa båda produkterna samtidigt?

• Medlem
  • Slussfors
  • 2004-07-05 12:45

Ingen som vet? Eller kan ge tips på ett billigt ställe i Sverige/EU?

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-05 14:19

Jag har handlat av dem. Kanonbra folk! De fixade alternativ betalningsmetod åt mig då Paypal inte "supportar" frakt til Indonesien. Träffade dem dessutom på Apple Expo i Paris förra året. Paketet är så litet så att det skall nog mycket till för att det skall fastna i tullen.

//mattan

Jag köpte en iPod sleeve från Marware; vill minnas att den gick lös på 400 spänn med frakt. Tyvärr så hittade tullen den, så slutsumman landade på 650-700 spänn vilket är lite mer än vad den kostar i Sverige

/CX

• Medlem
  • Slussfors
  • 2004-07-05 15:43

mattan & Charles Xavier: Tackar för svaren. Jag är mångårig medlem på dvdforum.nu och där har man ju diskuterat tull av dvdfilmer i många år.
Jag tror jag är lite feg och beställer två paket därifrån. Det verkar som om paket med värdet understigande 200 kr släpps igenom av tullen, men det kanske bara gäller filmer... :rolleyes:

Jag beställer och återkommer med resultat!

...glömde - jag får regelbundet paket från ett rollspelsföretag i USA (Columbia Games); dom sa att på värden under 30USD så brukar tullen inte öppna paketen. Kan tyvärr inte garantera den nivån...

/CX

• Medlem
  • Slussfors
  • 2004-07-06 07:04

La två beställningar igår eftermiddag och vid midnatt hade de skickat grejerna. Trevligt!

De har dragit 157:- resp 187:- för grejerna. Helt ok pris...så länge tullen låter bli dem...
Jag återkommer med rapport när jag har tagit emot dem. Problemet är att jag åker bort en vecka fr.o.m. lördag så det kan dröja ett tag innan jag verkligen kan hämta ut dem.

• Medlem
  • Slussfors
  • 2004-08-01 19:22

Nu är jag tillbaka från semestern och fortfarande ingen avi. Antingen har tullen tagit grejerna eller så är det väldigt segt med postgången från USA. Jag tippar tyvärr på det första alternativet...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-01 19:33

Du tror inte att folk på Posten helt enkelt är chockade och handlingsförlamade?
Det är väl inte varje dag det kommer en postorderförsändelse TILL Borås.....

• Medlem
  • Slussfors
  • 2004-08-01 22:25
Ursprungligen av Danne V:

Du tror inte att folk på Posten helt enkelt är chockade och handlingsförlamade?
Det är väl inte varje dag det kommer en postorderförsändelse TILL Borås.....

• Medlem
  • Täby
  • 2004-08-02 15:05

Lacke: portot räknas inte med i värdet.

• Medlem
  • 2004-08-04 02:45

Om den skulle fastna i tullen så får du tyvär betala skatt på hela summan inkl. frakt och ev. tullavgift. Sedan om paketet skulle vara en gåva så får värdet inte överstiga 500kr, detta gäller då om det är märkt som en gåva. Så ifall ditt packet skulle hamna i tullens händer så är det garanterad att du får betala skatt för den. Sedan är chansen inte så stor egentligen att den fastnar i tullen om den skickas genom vanlig post (USPS) men om den däremot skickas med en budfirma så går den alltid genom tullen först.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-08-04 07:27
Ursprungligen av Lufox:

Om den skulle fastna i tullen så får du tyvär betala skatt på hela summan inkl. frakt och ev. tullavgift. Sedan om paketet skulle vara en gåva så får värdet inte överstiga 500kr, detta gäller då om det är märkt som en gåva. Så ifall ditt packet skulle hamna i tullens händer så är det garanterad att du får betala skatt för den. Sedan är chansen inte så stor egentligen att den fastnar i tullen om den skickas genom vanlig post (USPS) men om den däremot skickas med en budfirma så går den alltid genom tullen först.

Vad har du fått det där ifrån? det är OM företaget skriver med varans+fraktens värdle på paketet.. det har aldrig hänt när jag har beställt någonting iaf, vissa företag skriver inte ens det fulla priset på varan man har köpt på paketet heller så att OM det fastnar i tullen så blir det inte lika mycket.

• Medlem
  • Slussfors
  • 2004-08-04 21:04

Jaha, det blev tull med en total extrakostnad på 130 riksdaler.

Det riktigt sura är att Radtech, trots att jag la två olika beställningar, skickade båda sakerna i samma paket!! Ändå tog de betalt för frakt två gånger (enligt följesedeln i alla fall)! Detta ledde ju självklart till att värdet på försändelsen blev $35.90 och att tullen fick upp ögonen för paketet.

Tullvärde: 271 :- => 25% moms => 67:-
Expeditionsavgift: 50:-
Moms på exp.avg: 13:-

SUMMA: 130:-

Jag skall maila Radtech om detta och försöka reda ut detta.

Men prylarna verkade bra!

• Medlem
  • 2004-08-04 23:16
Ursprungligen av kainen:

Vad har du fått det där ifrån? det är OM företaget skriver med varans+fraktens värdle på paketet.. det har aldrig hänt när jag har beställt någonting iaf, vissa företag skriver inte ens det fulla priset på varan man har köpt på paketet heller så att OM det fastnar i tullen så blir det inte lika mycket.

Allting står klart och tydligt i tullverkets hemsida.

Att företagen skriver nåt annat är ju helt annan sak, tullen brukar riva upp paketet och kolla efter dokument eller kvitto om hur mycket saken kostar, om inte så värderar de själva och brukar bli mycket mer än vad det egentligen är värd.

• Medlem
  • Slussfors
  • 2004-08-05 08:11

Och jag fick svar direkt under natten!
Snabb kundservice har de i alla fall.

De bad om ursäkt och erbjöds sig att betala tillbaka hela $20.80, alltså kostnaden för hela ena ordern inkl. frakt. Inte dåligt! Jag tackade för den snabba hjälpen och ser fram emot fler inköp där i framtiden.

Så det ordnade sig till slut.

• Medlem
  • Täby
  • 2004-08-05 10:25
Ursprungligen av Lacke:

Och jag fick svar direkt under natten!
Snabb kundservice har de i alla fall.

De bad om ursäkt och erbjöds sig att betala tillbaka hela $20.80, alltså kostnaden för hela ena ordern inkl. frakt. Inte dåligt! Jag tackade för den snabba hjälpen och ser fram emot fler inköp där i framtiden.

Så det ordnade sig till slut.

Har bara gott att säga om dom också.
iofs så kan man ju be dom sätta på en "gift" lapp på prylarna och att inte lägga i kvitto i lådan... grymmt bra service så tror att dom inte skulle se det som något problem

1
Bevaka tråden