Hyra PB

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-07-02 10:43

Jag var uppe hos ÅF i tisdags och hade innan bestämt mig för en PB 1,33 GHz med snabbare disk och 128 MB grafikminne.
När jag kom dit visade det sig att han inte läst mitt mail så noga (han hade missat specialkonfigurationen) och därav stämde inte priset som han givigt mig.. Vidare sa han att dom inte tar hem 1,33 GHz:are med "specialkonfiguration" så om jag vill ha det så är det en 1,5 GHz som gäller.. och då blir det lite dyrare än vad jag hade tänkt mig..

Han började snacka om att hyra ist.
Är det någon här som har erfarenhet av att hyra en dator?

Jag skall ha datorn i min lilla firma jag skall starta vid sidan om mitt vanliga jobb. Hade ju varit skönt att ta hela smällen på en gång och slippa höga månadskostnader.. tror dom skulle ha 635:-/mån för en PB 15" 1,5 GHz (utan specialkonfigurationen - med spc.konf. vet jag inte).

Vet att man på andra ställen kan få tag i en 1,33 GHz med "specialkonfiguration", men det hade ju varit smidigt att köpa av min lokala ÅF (vi har bara en här i Växjö mig veterligen).

Jag börjar nu även fundera på om det är värt alla omvägar bara för att få snabbare disk och mer grafikminne.. ? Jag kommer arbeta med Photoshop, Illustrator, Qurak Xpress, kolla på film, leka lite med ljudprogram samt spela lite spel. Jag kommer även att koppla in en extern skärm (har hört att det är bra med mycket grafikminne om man skall göra det).

Råd och tips till mitt lilla dilemma välkommnas varmt!

Beställ på Applestore istället då
Dalta inte med lama återförsäljare.

(Pb 15" 1,33Mhz med 128mb-kortet går inte att beställa eftersom de inte tillverkas)

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-07-02 11:13
Ursprungligen av kitesurf:

(Pb 15" 1,33Mhz med 128mb-kortet går inte att beställa eftersom de inte tillverkas)

Jaså? Isf. är det fler ÅF som inte läst mitt mail noga - fick svar från 3 ÅF med pris på 1,33 GHz:aren/128 mb grafikminne å snabbare disk. 2 av de 5 ÅF jag skickade till sa att dom inte hade en sådan konfiguration.

Men kan man ha den snabbare disken till 1,33:an då? Klarar man sig med 64 mb grafikminne om man skall jobba mycket grafiskt, ha en extern 19" inkopplad samt vill kunna spela lite ibland?

Jorå hårddisken går, de passar och finns till alla PB-modeller.
Fast den riktigt snabba får du köpa och skruva i på egen hand (60GB 7200rpm Hitachi) för den har inte Apple som tillval på någon av sina PB-modeller, än.

64MB borde räcka ganska långt.
Bäst är såklart en 1.5Ghz'are med 128MB, men det skiljer ju lite i pris, men inte proportionerligt till prestanda, sett så är nog 1.5Ghz med 128Mb "billigast".

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-07-02 12:44
Ursprungligen av kitesurf:

Jorå hårddisken går, de passar och finns till alla PB-modeller.
Fast den riktigt snabba får du köpa och skruva i på egen hand (60GB 7200rpm Hitachi) för den har inte Apple som tillval på någon av sina PB-modeller, än.

64MB borde räcka ganska långt.
Bäst är såklart en 1.5Ghz'are med 128MB, men det skiljer ju lite i pris, men inte proportionerligt till prestanda, sett så är nog 1.5Ghz med 128Mb "billigast".

5400 rpm räcker. Ja, jag får fundera lite på det där..

Ingen annan som vill lägga till något? Någon med erfarenhet av hyrning får gärna säga något.

Har aldrig hyrt (eller som det så käckt heter: leasat) utrustning, men har för mig att det är rätt vanligt.
Det finns ju flera fördelar: du binder inte upp en massa kapital, utrustningen är försäkrad (beroende på var man hyr), man får ersättningsutrustning ifall service skulle behövas.

Hör med http://www.macrent.se/ de har säkert mer info.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Har aldrig hyrt (eller som det så käckt heter: leasat) utrustning, men har för mig att det är rätt vanligt.
Det finns ju flera fördelar: du binder inte upp en massa kapital, utrustningen är försäkrad (beroende på var man hyr), man får ersättningsutrustning ifall service skulle behövas.

Hör med http://www.macrent.se/ de har säkert mer info.

/M

Hyra och leasing är två olika saker. Vid leasing har produkterna ett restvärde efter avtalstid medan vid hyra lämnar man tillbaka utan att betala restvärde eller byter upp sig mot en ny hyrestid med nya prylar.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2004-07-02 14:09

Angående grafikminnet så borde 128 MB kontra 64 MB inte göra någon större skillnad i de applikationer du nämner. Mer minne på grafikkortet gör egentligen bara en skillnad när det gäller att köra 3D-spel i med högupplösta texturer som skall laddas in i grafikminnet. Vid vanligt användande laddas inte särskilt mycket data in i grafikminnet vilket gör att 64 MB räcker fint. 64 MB duger gott och väl till att driva PowerBookens interna display och en extern display med hög upplösning med lika bra prestanda som ett grafikkort med 128 MB minne...

1
Bevaka tråden