Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac slutsåld - ny generation kommer i september

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 22:18
Ursprungligen av PF:

Hur högt kan man pressa G4:an då? 4-5 ghz?

"Beyond 3 GHz" har väl Freescale sagt.

Ursprungligen av PF:

Hur högt kan man pressa G4:an då? 4-5 ghz?

Nuvarande G4-arkitekturen går knappast att få upp mer än strax över 1,5 GHz, så jag tror att den nya G4:an Freescale talar om är ganska rejält omgjord. Därför blir det nog mer en fråga om namngivning än om vad nuvarande G4:an klarar. På ppc-sidan brukar nämligen varje modellbeteckning kunna innefatta ett ganska brett spektrum av arkitekturförändringar; t.ex. är ju en tidig och en sen G3:a så olika i uppbyggnaden att det egentligen hade varit motiverat med namnbyte nånstans mittemellan (G3.5? ). Gissar att det blir en liknande utveckling på G4-sidan i så fall.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 12:51

Som det står på den svenska iMac-sidan hos Apple så är det som vanligt leveransproblem.
Egentligen skulle vi haft en ny iMac när lagret av de gammla tog slut.
Det står ju att den ska presenteras och börja säljas i September. Får hoppas att Apple väntade med presentationen för att slippa det vanliga, men väldigt pinsama, väntetiderna för oss kunder mellan presentation och försäljning. Kanske man för en gångs skull räknat på hur efterfrågan kan komma att se ut och producerat nog mycket för att möta den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-02 22:51

Jag misstänker att den nya serien iMac kommer vara singel cpu, eftersom alla nya PowerMacar har dual cpu. Jag förväntar mig single G5 1,6ghz iMac med 20" TFT och single G5 1,8ghz 23" TFT i stiligt aluminumstuk och bluetooth tangentbord och mus som tillbehör.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-02 23:12

Dubbla G4:or är väl tveksamt, eftersom Motorola tydligen tar väldigt bra betalt för G4:or med högre (någorlunda normal?) klockfrekvens. Singel IBM-G5 på runt 1,6 Ghz är väl mer troligt, intressant är väl att Apple i och med Tiger satsar mer på att flytta över grafikintensiva processer till just grafikkortet. Mitt-emellan-snabb-singel-G5 + supersnabbt grafikkort borde väl då vara mer intressant för konsumentmarkanden?

Sedan är ju teorierna om någon slags modularitet med skärm + CPU intressanta, eftersom Apple nu har standard DVI och standard-VESA fäste på sina bildskärmar. Kanske blir nästa iMac någon slags hybrid mellan half-dome och en pizzabox med möjlighet att koppla på Apples bildskärm? Fast den borde bli lite framtung om man krokar på Apples 30"-bildskärm på en iMac-half-dome...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-02 23:15

Kanske blir en half-cube, eller en "halv powermac". Tänk er att man tar en powermac och skär av den på mitten (på höjden), och sätter en skärm på långsidan.

Min fantasi springer iväg:

Hehe fy sjutton så ful den blev.

Eller så här:

Senast redigerat 2004-07-03 01:16
  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 13:09

Xerent's andra bild var ju hysteriskt rolig

Jag tror förövrigt inte att iMac blir någon form av Cube-variant, dvs med skärmen seperat. I och med att Apples billigaste skärm går på $1,299.00.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-07-02 23:24

Själv undrar jag om Apple har nerver att vänta tills september med en lansering, eftersom rykterna redan är i rullning och för-produktionsserier tydligen(enligt rykten) är uppstartade, så är väl chansen för en tidig läcka med bilder o.dyl överhängande?

  • Medlem
  • 2004-07-03 00:14

iMac/plattskärm har väl inte sålt lika bra som de "klassiska"? Skulle vara trevligt om Apple vågade satsa på färg igen.
iMac G5 är ju logisk, men är det verkligen nödvändigt? En G4 på 1,6-2 Ghz är betydligt snabbare än vad som kom som proffsmaskin för ett år sedan, och med ett snabbt grafikkort så borde den kännas fullt tillräcklig för det den är tänkt för: Hemanvändning och kontor/ordbehandling.

Hellre ett upprop för en "newCube" med G5!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 02:36

Jag tror iofs också på singelprocessor och G5. Och om iMac ska bli slagkraftig igen så bör den ha en CPU på 3 Ghz. Det är ändå inte orealistiskt, inte i september månad. Tror (tyvärr) Apple behåller mycket av looken dock, tror de gillar att den påminner om lilla Pixar-lampan, som ju har en koppling till Apple å allt. Vi får hoppas att de släpper nya CRT-eMacar samtidigt, med samma prestanda. Dock tycker jag som jag sagt tidigare att konceptet iMac blivit rörigt sedan eMac lanserades - och egentligen tog över konceptet. Dvs eMac är mer av en iMac i mina ögon; iMac är mer av en designpryl för rika snubbar inte så intresserade av datakraft. Deras namn är alldeles för snarlika dessutom. Rörigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 13:32

Nehej du, apples billigaste skärm heter eMac och då ingår dator...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 13:44
Ursprungligen av PF:

Nehej du, apples billigaste skärm heter eMac och då ingår dator...

Mm, så när Apple lanserar en Cube så får man köpa den plus en eMac och ett eMac Disassemble Kit.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-15 09:40

Ett är redan klart. Det blir en G5 iMac. Hur den kommer att se ut vet vi först i September.

//Rob

Senast redigerat 2004-07-15 10:58
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-07-30 18:33
Ursprungligen av Robo-X:

Ett är redan klart. Det blir en G5 iMac. Hur den kommer att se ut vet vi först i September.

//Rob

Kanske så här
PS: photoshop-amatör

  • Oregistrerad
  • 2004-07-30 08:20

Hej! Satt o jämförde priserna mellan Sverige o Usa... skall det vara sååå stor skillnad. Både på Powerbook 12tum o imac med superdrive skiljer det 5-6000kr. Visst att momsen ställer till det lite. Hur många här brukar åka till Usa för att inhandla sin nya Ibook/Powerbook?

Ursprungligen av patzy:

Hej! Satt o jämförde priserna mellan Sverige o Usa... skall det vara sååå stor skillnad. Både på Powerbook 12tum o imac med superdrive skiljer det 5-6000kr. Visst att momsen ställer till det lite. Hur många här brukar åka till Usa för att inhandla sin nya Ibook/Powerbook?

Jag tror inte det är många (ingen) som gör det. Resan kostar också en hel del. Så i det lönar inte sig.

Ursprungligen av patzy:

Hej! Satt o jämförde priserna mellan Sverige o Usa... skall det vara sååå stor skillnad. Både på Powerbook 12tum o imac med superdrive skiljer det 5-6000kr. Visst att momsen ställer till det lite. Hur många här brukar åka till Usa för att inhandla sin nya Ibook/Powerbook?

Amerikansk moms är ej inräknad i priset. Tror att New York har den högsta momsen, 16 %.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-30 19:20

Apple skulle aldrig släppa en så ful dator. Den där ser ju ut som en 6100 av metall.

Ursprungligen av Mondo:

Apple skulle aldrig släppa en så ful dator. Den där ser ju ut som en 6100 av metall.

Det kan jag mycket väl tänka mig att dom gör. Formspråket springer i cirklar, och det var tio år sen sist.

Ursprungligen av Mondo:

Apple skulle aldrig släppa en så ful dator. Den där ser ju ut som en 6100 av metall.

Den skulle kanske fungera, ser nästan ut som en platt skärm med en video under ^^
men det var ju ett tag sedan de ändrade på designen på iMacen,
den senste stora ändringen var ju när gamla iMacen blev eMac och de gjorde en ny iMac med TFT-skärm.

Jag personligen tycker att det skulle vara kul med en förrändring på iMacen, skulle vilja ha tillbaka färgerna på den för att det gjorde datorn mycket mer personlig tycker jag.

Bevaka tråden