Vilken skärm skall jag välja

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-30 14:56

Hej på er, jag går och funderar på en ny skärm, FTP alltså, macens egna är ju bra men designen börjar bli litet yesterday, enligt mitt tycke. Marknaden översvämmas av nya skärmar och tillverkare, Eizo, Mac är ju
det som gäller i grafiska branshen men det finns ju massor med alternativ till rimligare priser, och gör man mest hemsidor är kraven på gammakorrigering och kalibrering inte lika viktig. Alla tips och synpunkter är hjärtligt välkomna.

Här är en jag funderat litet på, någon som vet mer???

http://www.sony-cp.com/professional/en/lcd/s93.html

:rolleyes:

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-30 15:59

"Yesterday" var ordet, Apples nya modeller är ju inte mer än 2 dar gamla. Finns det nån annan tillverkare som har nyare modeller

Köpte mig en Eizo L767 förra sommaren och är extremt nöjd. Kanske inte den billigaste av alternativen till Apples skärmar, men riktigt trevlig är den.

FlexScan L767

/JD

Ursprungligen av nanouk:

Hej på er, jag går och funderar på en ny skärm, FTP alltså,:

Du menar TFT va?

/K

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-30 16:42
Ursprungligen av Kristofer G:

Du menar TFT va?

/K

-ja såklart, alla dessa förkortningar, precis efter inlägget såg jag att apple lanserat nya skärmar- väldigt läckra- men tyvärr så går de väl inte att koppla till tex. en gammal G3 powerbook, ett stort misstag av apple att föra en så snäv politik, då köper man ju hällre av en annan tillverkare.

Jag har bara gott att säga om Eizo-skärmarna. Inte billiga, men du får kvalitet för pengarna.
Kika på L885, bättre kan det knappast bli.

• Oregistrerad
  • 2004-07-02 17:59
Ursprungligen av nanouk:

-ja såklart, alla dessa förkortningar, precis efter inlägget såg jag att apple lanserat nya skärmar- väldigt läckra- men tyvärr så går de väl inte att koppla till tex. en gammal G3 powerbook, ett stort misstag av apple att föra en så snäv politik, då köper man ju hällre av en annan tillverkare.

Är det inte lite bortkastat att köpa en TFT skärm med analogt gränssnitt

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-02 19:10
Ursprungligen av haloone:

Är det inte lite bortkastat att köpa en TFT skärm med analogt gränssnitt

i å för sig visst , men om man ännu har kvar nån äldre modell av tex powerbook vill man gärna att den också skall kunna kopplas in. Är det nån som har provat lacies nya 20 tummare? - synpunkter ??

Hej!

Kör själv en Samsung syncmaster 173T som har både DVI och vanlig analog (VGA?) ingång.
Du växlar mellan de olika anslutna datorerna genom att trycka på en knapp på skärmen.
Är mycket nöjd med den skärmen!

// Danne

• Medlem
  • 2004-07-02 20:35
Ursprungligen av Stenbäck:

Hej!

Kör själv en Samsung syncmaster 173T som har både DVI och vanlig analog (VGA?) ingång.
Du växlar mellan de olika anslutna datorerna genom att trycka på en knapp på skärmen.
Är mycket nöjd med den skärmen!

// Danne

Anser du att den skulle fungera för bildbehandling? Går det att göra åtminstone en enkel kalibrering?

Är nog inte rätt man att avgöra om den duger för bildbehandling.
De bilder jag jobbat med har dock sett lika bra ut på andra skärmar, även CRT.

// Danne

Fördelen med Eizo är att du har 5 år:s garanti på den.. fast den är lite dyrare.
fick till jobbet en Eizo ColorEdge CG21 och den är jag jätte nöjd med

1
Bevaka tråden