Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet-kort vid ADSL....??

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-29 21:13

Hej!
Funderar på att "uppgradera" mig något inom kort, d.v.s ta ett ADSL-abbnemang på, säj 250 mb/sek eller så.
Har en 350mhz G4 Sågklinga.Behöver jag ett Ethernet-kort, eller är det nåt extra som skall kopplas in utöver själva ADSL-modemet?? Bostream är den leverantör jag närmast funderar på......Alla tips, råd eller funderingar över detta mottages tacksamt...:-)
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 21:20

Din "sågkilnga" ska ha 10/100 ethernet så det blir inget problem med nätbiten...
Det finns ju ett flertal olika ADSL abbonemang ute, några kräver påloggning PPPoE (tror jag att det kallas) medan andra är mer tuta-och-kör..

Har för mig att det går att konfa så att maskinen automatiskt loggar på via PPPoE i OSX, men då jag kör Xtreme via BoStream så behöver jag inte mikla med något sådant.

Rent generellt så kanske det är av intresse att ansluta en router/firewall eller kanske en hub (om du får flera IP adresser) så att du kan koppla flera datorer mot internet.
Är man intresserad så brukar man snabb bli sugen att sätta upp en egen server och lite annat shit mot internet

  • Oregistrerad
  • 2004-06-29 21:33

Du behöver inget ethernetkort, det finns inbyggt…
(Finns två "telefonkontakter" på baksidan, en lite nför modem och en lite större för ethernet).

Brandväggen du har inbyggd duger gott… (om du inte öppnar mer än det som behövs).
Vill du ansluta mer än en dator till internet så får du skaffa ett nätverkskort och dela ut din förbindelse…
(Det framgår ganska bra i "systeminställningar/fildelning/internet")

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-29 23:55

Takkar, takkar för dessa tips och info...:-)
Nån som har erfarenhet av ADSL-modemet Alcatel SpeedTouch 510 samt Bostream??
Kan jag behålla min gamla mailadress?? Nu kör jag med modem mot universitetets modempool och har därför @kau.se som ändelse....och vill gärna behålla den, om möjligt....
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-30 00:05

Visst kan du ha vilken mailadress/server du vill.

  • Medlem
  • 2004-06-30 16:05

Om du kontaktar dem kan du be att de skickar dig en lista över modem som de rekommenderar. Det skickade de till mig, men tyvärr hittar jag inte listan nu - har nog den på en annan dator.

Jag har haft problem med min gamla mailadress från Telia. Jag kan ta emot mail, men inte skicka själv utan att ringa upp med vanligt telefonmodem mot Telias egen pool. Jag vet inte om det har nåt att göra med att port 25 har stängts eller nåt för all trafik som inte är ISP:ns egen? Fråga nån techie som vet mer - Danne V t ex?

Antagligen får du PPPoE du med. Det funkar bra för min del, men har man bara ADSL-modem till en dator och PPPoE så får man "ringa upp" varje gång som på modemtiden, men det går snabbare och väsnas inte. Om du kopplar in flera datorer, som jag har gjort, så koppla in en bredbandsdelare efter modemet så kör du DHCP mellan dator och delare och ställer in PPPoE-uppgifterna på delaren via webbläsaren (alltså inte några PPPoE-uppgifter i Apples "Nätverk"), som alltså ser till att modemet fortfarande ringer upp en PPPoE-uppringning. Fördelen då är att du själv inte behöver koppla upp varje gång för att sedan starta webbläsare och mailprogram, utan du startar bara programmen så sköter bredbandsburkarna resten. Mycket smidigt.

Jag har förresten D-Link, både modem och bredbandsdelare.

  • Medlem
  • 2004-06-30 16:13

Ett förtydligande:

I Apples "Nätverk" ställer du alltså in DHCP-uppgifter under fliken TCP/IP om du har en bredbandsdelare och får en PPPoE-uppringningsanslutning, men bara då i det troliga fall som jag menar ovan. Inte om du bara använder modem och ringer upp PPPoE varje gång, då ställer du in de uppgifterna under PPPoE-fliken.

Får du inte en PPPoE-anslutning så får du koppla upp på annat sätt, via DHCP kanske?

Det låter kanske superkrångligt nu i min redogörelse, men det är det faktiskt inte. Det är nog bara jag som är luddig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-30 19:43

Hej!
har kontaktat Bostream för att få deras godkända modem-lista, men icke erhållit något svar....:-(
Bådar inte gott för det ev. abbnemanget....Nån här som har listan?? Giggs??Det finns ju en del begagnade modem till salu....
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • 2004-07-01 01:48
Ursprungligen av Mikke:

Hej!
har kontaktat Bostream för att få deras godkända modem-lista, men icke erhållit något svar....:-(
Bådar inte gott för det ev. abbnemanget....Nån här som har listan?? Giggs??Det finns ju en del begagnade modem till salu....
Mvh,
Mikke

Ring och fråga den tekniska supporten, det var det jag gjorde. Jag kan nog inte hitta den förrän till helgen, om jag kommer ihåg det. Tyvärr.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-01 07:17

Hej!
Fair enough, Giggs.....-)
Jag ringer supporten....
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-01 08:34

Hej!
Har ringt Bostream´s support (i Umeå) och har nu fått listan.För den som (ev) är intresserad, så finns den här < http://www.kiconsulting.se/dsltest/index.asp?name=dsl_dsltesting_testedmodems
Mvh,
Mikke

  • Medlem
  • 2004-07-04 01:00
Ursprungligen av Mikke:

Hej!
Har ringt Bostream´s support (i Umeå) och har nu fått listan.För den som (ev) är intresserad, så finns den här < http://www.kiconsulting.se/dsltest/index.asp?name=dsl_dsltesting_testedmodems
Mvh,
Mikke

Syns inget hos mig. Jag är egentligen inte intresserad längre, men iaf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-06 19:58

Hej!
Nu har jag köpt ett begagnat modem på Nätet, samt susat runt ock kollat de olika ADSL-leverantörerna. Bl.a fick jag ett snabbt och trevligt svar från Tiscali....
Nån som har erfarenhet(er) av dom??
Mvh,
Mikke

  • Oregistrerad
  • 2004-07-06 22:08

Det ryktas om att Tiscali lämnar Sverige innan årets slut...

http://www.nyteknik.se/art/34806

1
Bevaka tråden