Rimligt pris vid köp av "hemdator"?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-28 23:39

Snart går avtalet för min "hemdator" ( låter som något från 80-talet ) ut och min arbetsgivare erbjuder mig att köpa ut den. Jag har en snart 30 månader gammal G4/867 med superdrive, i orginal var det 640/60. Dessutom ingår en Apple 17" TFT och en HP Officejet G85.

För detta har jag betalat 1225:- brutto snart i 30 månader. Nu vill de ha 6353:- för dator och skärm plus 314:- för skrivaren. Detta är givetvis nettopriser!

Jag tycker inte det var särskilt billigt.

Förra gången avtalet löpte ut kostade det bara 2000:- för en G3 med 15" TFT!

Vad är en G4 värd i dag? Är det skattemyndigheten som sätter priset?

• Oregistrerad
  • 2004-06-29 09:17

Det tycker jag oxå. Mitt förra avtal, G3/300 17" CRT, fick jag lösa för 2500:- och den datorn fick jag levererad fem månader efter det att 300:an slutat tillverkas. Med andra ord var den gammal redan när jag fick den. Fast det är kanske någon sorts nytt rekord i och för sig ;). Idag har jag en iBook 600 och jag väntar med spänning på den slutnotan nu nå´n gång till hösten.

• Oregistrerad
  • 2004-06-29 09:25

Man får väl vara glad att man över huvud taget blev erbjuden en Mac. Jag tror inte jag sett någon på jobbet de senaste tio åren.

Men så här höga utköps priser gör ju att man funderar på att köpa en på avbetalning i stället...

Sådana här fall brukar regleras av restvärde på leasingkontrakt, säljer företaget maskinen till dig under restvärdet så har antingen en nerskrivning av värdet skett eller så har du fått en skattepliktig löneförmån. Skattemyndigheten har visserligen synpunkter om ett företag säljer en dator under marknadspris till en anställd, men oftast är det helt enkelt så att "hemdatorn" leasas åt dig av företaget, varvid hela kostnaden bärs av dig. Vad du kan lösa ut maskinen för beror i det läget ju helt på hur leasingkontraktet ser ut -- företaget vill troligen inte bära kostnaden för en eventuell mellanskillnad mellan restvärde och marknadsvärde... Med mindre än att de är mycket snälla...

Inom SLL (Stockholms Läns Landsting) fick vi förra gången lösa våra B&W G3/300 för 1.200:- När upphandlingen gjordes och erbjudandenda gick ut var det beiga G3 men eftersom B&W kom i samma veva så fick vi sådana i stället. Kostade med skärm 17" CRT, skrivare Epson 740, MS Office, NE och Telia Internet 600:-/mån i 36 månader och vi fick lösa dem för dubbla månadsavgiften = 1.200:-

Men jag tror nog att jag skulle kunna tänka mig att köpa din dator för lösenpriset i alla fall om du inte vill ha den!

• Oregistrerad
  • 2004-06-30 09:42

Nja, jag tror nog att jag köper den i alla fall. Skrivbordet skulle bli väldigt tomt utan den...

• Oregistrerad
  • 2004-07-04 13:47

Fick min slutnota häromdan; 3980:- nettolöneavdrag att fördelas på tre månadsbetalningar. Datorn är en iBookG3/600 combo med 10.1 och 256 Meg ram. Då har den kostat mig 24986 i bruttolöneavdrag + 3980 i nettolöneavdrag. Vad är den värd på beg.marknaden månne? Nå´n som vet?

1
Bevaka tråden