Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Speedmania lanserar RAID-5 för Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Speedmania lanserar idag en ny RAID-5 lösning med Firewire 800 anslutning avsedd för videoproduktion, grafiskt arbete eller serverlösningar. Systemet har plats för 5 diskar vilket ger upp till 2TB lagring för anslutning till en vanlig Power Macintosh G4, G5 eller Powerbook.

PowerTower Pro är namnet på systemet som stödjer JBOD samt RAID 0, 1, 3, 5 eller 10 tack vare inbyggd hårdvarukontroller i chassit. 64MB WriteThrough och/eller WriteBack cache ger extremt goda prestanda. Systemet ger god redudans så att alla data finns kvar även om en hårddisk går sönder (RAID-5) och stödjer s k Hot-Spare där en extradisk ersätter en trasig hårddisk automatiskt.

Samtliga fem hårddiskar har Hot-Plug vaggor och egna 133MB/sek IDE-kanaler.

PowerTower Pro finns systemet för leverans idag via hemsidan eller hos någon av tolv återförsäljare. Priset är 11.990kr exkl moms utan diskar och kan konfigureras enligt kundens önskemål.

Läs mer på Speedmania.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-28 22:06

Nice!

Dom är riktigt najs faktiskt - 99mac och mac.se kommer använda en 5x160GB RAID-5 volym för att spara vitala produktionsdata. Det kommer bilder på det när allting är online.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-28 23:25

Intressant Martin. Du lät ju inte helt pigg på externa FW-lösningar för RAID innan.

Ursprungligen av hugin:

Intressant Martin. Du lät ju inte helt pigg på externa FW-lösningar för RAID innan.

Jag förespråkar fortfarande intern RAID-5 (gärna med SCSI) som första alternativ. Men det är ju inte möjligt i kombination med Apple/Mac OS X just nu och när Xserve G5 väl levereras med RAID-5 så är det bara tre diskar och endast i Xserve som sagt.

Vi bestämde oss för att hitta en bra lösning, hittade denna modell som är förvånansvärt "enterprise" och som känns riktigt stabil. Den har exempelvis webbgränssnitt för övervakning och RAID-inställningar (smidigt att kunna administrera sånt remote) och gott om mätning av temperaturer och fläkthastigheter osv. Alla inställningar kan göras via webbgränssnitt, telnet eller på panelen i fronten.

En "upptäckt" jag gjort under mina efterforskningar är ju att OS X bootar ifrån olika maskiner - dvs operativsystemet är inte låst till en hårdvarukonfiguration. Det är #¤#%#¤ bra och underlättar ju definitivt jobbet som administratör. Då kan jag ju flytta FW800 kabeln ifrån en G5 till en annan maskin ifall någonting händer.

Genom att köra RAID-5 med Hotspare så är man jäkligt redundant och det är precis vad jag vill ha för mac.se och 99mac.

Jag har ännu inte räknat ut om vi kan köra två servrar till samma RAID-5 kabinett, vet ni?

(i teorin ska det fungera, men i praktiken?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 00:21
Ursprungligen av Björnström:

Dom är riktigt najs faktiskt - 99mac och mac.se kommer använda en 5x160GB RAID-5 volym för att spara vitala produktionsdata. Det kommer bilder på det när allting är online.

Det ska bli intressant att få se och läsa!

Whee! Perfekt! Precis vad som behövs!

Vill minnas att jag önskade mig exakt detta i en tråd för länge sedan, trodde dock i ärlighetens namn att det skulle bli svårt att fixa... och så gör du det iallafall.
Till detta pris, som onekligen får ses som oerhört mycket value for money.

Grattis Björnström, du har en vinnare. Den kommer att sälja bra!

...hmmm, hur uppfinner jag nu ett behov av en sådan... ?!?!? ... hmmm ...

Thorman - kul!

Till er alla vidarebefordrar jag denna fråga:

Jag har ännu inte räknat ut om vi kan köra två servrar till samma RAID-5 kabinett, vet ni?

(i teorin ska det fungera, men i praktiken?)

Angående att ansluta flera servar till samma kabinett, menar du då att de ska dela på samma partition(er) eller montera olika? Misstänker att diskcachen inte väntar sig 'spontana' ändringar på anslutna enheter...

1
Bevaka tråden