Hur upplever ni Apple Store?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur upplever ni återförsäljare Apple Store? Som en fullfjädrad konkurrent?
I Apples senaste kvartalsrapport finns det att läsa att Apple Store ökar sin omsättning och nu står för 43% av Apples totala omsättning.

Vad jag vill minnas är att i Sverige så är Apple Store (AS) knappt med i leken. I alla fall för ett par år sedan. Har det förändrats sedan dess? Jag hörde nästan aldrig talas om folk som beställt direkt från Apple.

Här i USA är det raka motsatsen, det är svårt att hitta någon som inte beställt via AS. En annan tanke: Varför bygger ingen ÅF in en BTO-funktion i webbshoppen? Möjligheten att beställa konfigurerade datorer finns väl?

Jag tror köpbeteendet är väldigt annorlunda i olika delar av världen. I Stockholm finns det flera återförsäljare som levererar Macintosh utrustning samma dag till priser som är lägre än AppleStore - då minskar ju anledningen att beställa ifrån Irland...

Jo, men här finns det också gott om återförsäljare och Apple Centers i städerna - som levererar samma dag osv. Apple Store är kungen på denna sida av Atlanten, vore intressant att få veta lite mer om hur det ser ut i Sverige...

De marknadsför sig inte direkt kraftigt...

Sverige ligger annars väldigt långt upp i statistiken över web inköp osv så de skulle kunna sälja mer om de satsade mer tror jag. Men svenska Apple sitter i en mycket känsligare situation än vad de gör i USA, här finns många bra ÅF som gör ett bra jobb och säljer bra med grejer. Marknaden är så pass liten att Apple inte skulle hitta nya kunder utan att de skulle ta kunder av någon annan om de började sälja mer...

Vi får se vad som händer, det vore ju kul om de på något sätt kunde satsa på att försöka sälja till helt nya kunder. Det är väl ungefär vad de gör när de annonserar vid busshållplatser osv (publika platser).

ps
Är det några fler än vi som säljer massivt med grejer nu i januari? Det är helt sjukt mycket ordrar som droppar in - orderstocken är nästan lika hög som den var vid jul (ja den har hunnit gå ner lite)?

[ 18-01-2002: Meddelandet ändrat av: mannen ]

• Oregistrerad
  • 2002-01-21 20:18

Vi har rätt bra med ordrar också. Lika bra som i december än så länge. Men det beror självklart också på nya iMacen.

Vad gäller Apple Store uppfattar jag det mer som att den funkar som ett ställe där kunder går in och hämtar priser, ser vad de vill ha och sen när de väl ska slå till och köpa, ringer de ändå till ÅF för själva köpet.
Oftast för att det billigare. Men jag har märkt att de blivit rätt billiga nu på slutet - på vissa datorer.

Hur säljer nya iMacarna? Bättre än orginalet? Siffror!

Vi har nästan uteslutande ordrar på den "stora" modellen med Superdrive. Just nu har vi 14st förbokade vilket är mer än vad jag hade trott men jag börjar nog inse att toppmodellen är riktigt bra (läs prisvärd).

Är det någon som hört talas om att Apple skulle ha något event ikväll?

> Är det någon som hört talas om att Apple skulle ha något event ikväll?

Näääää vad är det du har hört?

Att de i samband med släpp av nya G4or ha uppvisning av dem samtidigt som lättklädda damer serverar dryck...

1
Bevaka tråden