HD i Cube?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-27 17:35

Tänkte byta till en större HD i min Cube, omkring 250-300 GB, men jag har inte så bra koll på hårdvara...
Vilka passar? IDE, ATA...
Alternativt köpa en extern HD...
Tacksam för tips!

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Tänkte byta till en större HD i min Cube, omkring 250-300 GB, men jag har inte så bra koll på hårdvara...
Vilka passar? IDE, ATA...
Alternativt köpa en extern HD...
Tacksam för tips!

120 GB är det största man kan ha i Cube efter vad jag förstått.

http://cubeowner.com/kbase/index.php?page=index_v2&id=133&c=5

Det går med större diskar, kolla in din länk lite noggrannare Monkeyboy... Läs vidare på "see here for details" .

Har själv funderat ett tag på att vräka på en större disk men det har inte blivit av.

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Det går med större diskar, kolla in din länk lite noggrannare Monkeyboy... Läs vidare på "see here for details".

Jo, jag såg det men det lät lite osäkert. Det verkar ju finnas lite frågetecken, men de kanske reds ut längre fram i den här tråden på Cubeowners forum. http://www.cubeowner.com/forums//index.php?showtopic=6568

• Oregistrerad
  • 2004-06-27 20:32

Tack Monkeyboy och Dr Jekyll för visat intresse, men jag får bara ont i kolan av att läsa på länkarna ni föreslagit. Lär nog bli en extern LaCie eller nåt...

Det är inte svårt alls bapelsinmannen, det du behöver göra är att installera det lilla programmet, sedan partitionera hårddisken i delar som är högst 127 gb stora. Enda skillnaden förutomom det är att du bara kan installera OSX på den första partitionen.

Lätt som en plätt.

• Oregistrerad
  • 2004-06-27 23:37

Frågor, frågor, frågor...
”det lilla programmet”? Har du någon direktlänk till det?
Om jag förstår rätt så plockar jag ut min gamla HD, knökar in den nya, installerar ”det lilla programmet”, partionerar och installerar sedan OSX på partion 1.
Ska jag bränna en CD med ”det lilla programmet” på först för att kunna installera det på den nya HDn?
Går det att starta datorn med den nya HDn - som är för stor - för att kunna installera ”det lilla programmet”
Kan jag ha i princip hur stor HD som helst bara partitionerna är högst 128 GB?
Vilken disk lämpar sig bäst; ATA IDE...
Ett annat problem är att jag har en 120 GB i Cuben idag som snart är knökfull (därav behovet av ny HD). Hur för jag, på ett enkelt och smidigt sätt, över den datamängden till min nya HD?
Jag vill ju inte behöva köpa en extern HD också - bara för transport.

Ursprungligen av Bapelsinmannen:

Frågor, frågor, frågor...
”det lilla programmet”? Har du någon direktlänk till det?
Om jag förstår rätt så plockar jag ut min gamla HD, knökar in den nya, installerar ”det lilla programmet”, partionerar och installerar sedan OSX på partion 1.
Ska jag bränna en CD med ”det lilla programmet” på först för att kunna installera det på den nya HDn?
Går det att starta datorn med den nya HDn - som är för stor - för att kunna installera ”det lilla programmet”
Kan jag ha i princip hur stor HD som helst bara partitionerna är högst 128 GB?
Vilken disk lämpar sig bäst; ATA IDE...
Ett annat problem är att jag har en 120 GB i Cuben idag som snart är knökfull (därav behovet av ny HD). Hur för jag, på ett enkelt och smidigt sätt, över den datamängden till min nya HD?
Jag vill ju inte behöva köpa en extern HD också - bara för transport.

Smidigast är nog ändå att köpa en separat Firewire hårddisk en 250 GB kostar runt 2000 plus moms. Köp en med 7200 varvs hastighet och 8 Meg cache.

• Oregistrerad
  • 2004-06-28 06:55

Jupp. Det blir nog så. Dessutom kan det ju vara bra att ha en flyttbar HD.

Tack för hjälpen allihop.
Om någon händelsevis har svaren på mina tidigare frågor så håll inte inne med dom - det kan ju finnas andra som undrar också...

/BM

Har du ingenstans att mellanlagra dina 120 GB så kanske det är smidigast med en extern disk. Tänk på att firewire disken kommer att vara långsammare bara.

Länk till "det lilla programmet"
http://www.speedtools.com/ATA6.html

1
Bevaka tråden