Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ev ny mac-användare

Tråden skapades och har fått 168 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur fungerar en iBook och PowerBook när den körs på batteri, sänks hastigheten mycket på processorn?
På en bärbar PC så brukar man ju märka en skillnad när den körs från elnätet eller använder batteriet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-09 20:47
Ursprungligen av KristerG:

Hur fungerar en iBook och PowerBook när den körs på batteri, sänks hastigheten mycket på processorn?
På en bärbar PC så brukar man ju märka en skillnad när den körs från elnätet eller använder batteriet.

Du kan ställa in om du vill köra full prosessorhastighet på pc, batteritiden blir kortare.
Mvh

Ursprungligen av miri:

Du kan ställa in om du vill köra full prosessorhastighet på pc, batteritiden blir kortare.
Mvh

Jo, jag vet! Men jag vet inte hur det fungerar på Apple's bärbara?

Svårt att säga, men jag har en Dell inspiron 2 ghz och 512 meg ram. Min iBook G4 800 mhz med 640 meg ram känns minst lika snabb.

/K

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-09 17:27

Tänk på att minnet i din HP är delat med ramen, det är mycket slöare en minnet i iBookens grafikort

Varför inte bara sticka till tex. Kullander och testa om den är snabbare/slöare?

/K

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 21:12

samma

Nu är jag rätt förvirrad. Så min dator jag har i dagsläget är bättre än en iBook. Då är enda utvägen att behålla den och kanske i framtiden köpa en iBook eller en annan bärbar dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 22:00
Ursprungligen av FileX:

Nu är jag rätt förvirrad. Så min dator jag har i dagsläget är bättre än en iBook.

Snabbare kanske...men inte bättre...

Ursprungligen av DaPhox:

Snabbare kanske...men inte bättre...

Okej. Så jag bör ändå skaffa en iBook?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-09 22:22

Om du nu är förvirrad så kanske det är dax att tänka över vad skall du ha datorn till, vad får den kosta, hur mycket betyder det för dig att köra ett system som är för det mesta problemfriare.

Du kommer aldrig att för samma pengar få en bärbar mac som prestandamässigt, hårdvarumässigt och kostnadsmässigt kan mäta sig med en pc. Utvecklingen och konkurensen på Pc sidan gör att ett i sammanhanget litet företag som Apple med egen standard inte kan konkurrera med priserna på exv grafikkort, , prosessorer mm.

Andra menar att OS X, designen, frihet från virus, och att vara annorlunda och att inte köra pc uppväger den högre kostanden.
Nu är valet ditt
mvh

Ursprungligen av miri:

Om du nu är förvirrad så kanske det är dax att tänka över vad skall du ha datorn till, vad får den kosta, hur mycket betyder det för dig att köra ett system som är för det mesta problemfriare.

Du kommer aldrig att för samma pengar få en bärbar mac som prestandamässigt, hårdvarumässigt och kostnadsmässigt kan mäta sig med en pc. Utvecklingen och konkurensen på Pc sidan gör att ett i sammanhanget litet företag som Apple med egen standard inte kan konkurrera med priserna på exv grafikkort, , prosessorer mm.

Andra menar att OS X, designen, frihet från virus, och att vara annorlunda och att inte köra pc uppväger den högre kostanden.
Nu är valet ditt
mvh

Det är främst skolarbete, surfande, chattande, lekande i photoshop och ytterst lite spelande. Tycker ändå att Mac tilltalar mig mer. Vet inte om det är nyhetens behag eller ej. Får ta mig en funderare.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 01:47

Gå på magkänsla - känns det som om att du skulle bli nöjd med en Mac så blir du det också. Känns det ändå som om att det kanske blir för dyrt - leta rätt på en bättre begagnad burk, så har du någonstans att börja.

Ursprungligen av PF:

Gå på magkänsla - känns det som om att du skulle bli nöjd med en Mac så blir du det också. Känns det ändå som om att det kanske blir för dyrt - leta rätt på en bättre begagnad burk, så har du någonstans att börja.

OK. Men hur är det att köpa beg Mac-datorer. När det gäller PC så vet jag att det inte är så bra att köpa en alltför gammal dator. Samma gäller med Mac antar jag. Hur gammal tycker ni att en beg Mac max ska vara. Eftersom då den Macen blir min primära dator vill jag inte ha något som är slött och känns begagnat. Och vart hittar man beg iBooks?

Edit: Jag vill inte verka lat, men kan ni leta upp en beg iBook eller billig Powerbook som ni tycker är ett bra köp för att dras in i Macvärlden. Det är främst iBook jag funderar på.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-07-10 11:08
Ursprungligen av Ovsing:

Det står inte hur gammal den är och om den är någon garanti kvar. Sen skickar han helst inte den. Men tack ändå. Ingen som kan skrapa fram en hyffsad iBook?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 13:32

De enda hyfsade iBooks som finns för att användas som primär dator tycker jag är de med G4-processor. Så vill du ha en hyfsad bärbar Mac, köp en med G4. Det finns en Powerbook G4 550 till salu på Macworlds macbörs, det är en helt okej bärbar Mac. Dock inte vrålsnabb. Powerbook G4 667 DVI och framåt är dock väldigt raska upplevelser som varmt rekommenderas. Bör kunna hittas för 8-10.000:- nu.

Ursprungligen av PF:

De enda hyfsade iBooks som finns för att användas som primär dator tycker jag är de med G4-processor. Så vill du ha en hyfsad bärbar Mac, köp en med G4. Det finns en Powerbook G4 550 till salu på Macworlds macbörs, det är en helt okej bärbar Mac. Dock inte vrålsnabb. Powerbook G4 667 DVI och framåt är dock väldigt raska upplevelser som varmt rekommenderas. Bör kunna hittas för 8-10.000:- nu.

OK. Trevligt. Kan du länka till lite sidor där man kan hitta Mac-datorer. Skulle bli hemskt tacksam.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 14:15
Ursprungligen av FileX:

OK. Trevligt. Kan du länka till lite sidor där man kan hitta Mac-datorer. Skulle bli hemskt tacksam.

http://..........nu/ är en sida där Macar utannonseras. Har du tur kan du hitta någon på Tradera.com.

Hittade en trevlig iBook på Macbörsen. http://forum.macworld.se/macborsen/?act=View&adID=2352

Det är väl en bra dator?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 13:48

Kanon. Men de går snabbt, så köp snabbt i så fall - eller ring säljaren direkt. Det bästa är att köpa när du har pengarna i handen, för en bärbar Mac säljs på några timmar.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 13:51

While we're at it - Powerbook är mycket bättre än iBook så om du kan hitta en beggad PB för 11-12 med de specar jag nämnde så har du en roligare datorupplevelse. Större skärm, fler anslutningar, bättre bussar. iBook är mer bantad och numera tyvärr ganska plastig.

Ursprungligen av PF:

While we're at it - Powerbook är mycket bättre än iBook så om du kan hitta en beggad PB för 11-12 med de specar jag nämnde så har du en roligare datorupplevelse. Större skärm, fler anslutningar, bättre bussar. iBook är mer bantad och numera tyvärr ganska plastig.

Fast iBooken är ju mer hållbar och specarna skiljer inte mycket i praktiken. En iBook av senaste generationen är bättre prestandamässigt sett än de flesta Powerbooks upp till 1Ghz.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 14:16

Va? Vad hände? Kan man inte länka till .........? Försöker igen: www...........nu

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 14:17

Hmmm? Bugg? Konstigt är det i alla fall. Mac torget punkt nu utan särskrivningar.

Ursprungligen av Doktor G:

Hmmm? Bugg? Konstigt är det i alla fall. Mac torget punkt nu utan särskrivningar.

Det hela handlar om att killen som äger m a c t o r g e t snodde 99macs medlemmars mailadresser och spammade. Om du söker lite så hittar du hur mycket som helst om detta.

/K

Vad fungerar bäst. En powerbook med denna konfen (
Powerbook 12" 867Mhz, 40GB, 640MB RAM och Superdrive) från juni 03 eller en ny iBook på 1 Ghz?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-10 21:00

Ja, konstigt vore annars. Men ändå, PB är PB - det är en lite annan grej. Det är väl som att köpa en ny Bmw 3-serie gentemot en fin, lätt begagnad 7-serie... Bägge är fina men 7-serien är ändå lite extra.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-11 01:17

FileX - jag kan upplysa om att jag nu håller på att konfa min nya Mac - en G4 350 "Yikes!" i nyskick, 512 mb ram, 10 + 4 GB hårddiskar, UW-SCSI, 20" Apple b/w CRT, CDRW mm. Den gav jag två å fem för. Inget fartmonster, men den är trevlig - som vanligt med Macar. Tänkte köra den som filserver eller ngt kul. Gillar att fippla med datorer då och då, då är det bra med en extraburk man kan leka runt med. En hygglig Mac behöver alltså inte kosta speciellt mycket om du mest vill lära känna OSet och "känslan" med Mac.

Ursprungligen av PF:

FileX - jag kan upplysa om att jag nu håller på att konfa min nya Mac - en G4 350 "Yikes!" i nyskick, 512 mb ram, 10 + 4 GB hårddiskar, UW-SCSI, 20" Apple b/w CRT, CDRW mm. Den gav jag två å fem för. Inget fartmonster, men den är trevlig - som vanligt med Macar. Tänkte köra den som filserver eller ngt kul. Gillar att fippla med datorer då och då, då är det bra med en extraburk man kan leka runt med. En hygglig Mac behöver alltså inte kosta speciellt mycket om du mest vill lära känna OSet och "känslan" med Mac.

Jag har hittat den ultimata datorn för mitt ändåmål. Ibook G4 12" från mitten av maj med konf: 1ghz processor
Airport Extremekort, 54mbit
Bluetooth
60gb hårddisk
256mb minne
56k modem
Massvis med utgångar

Kvitto, kartongen och allt därtill följer med. + väska

Och till sist så bor snubben väldigt nära mig. 11 000 ska han ha för den.

Edit: PF- men det är meningen att den ska ersätta min befintliga bärbara dator.

Det känns som att man ska slå till, eller?

Bevaka tråden