Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ev ny mac-användare

Tråden skapades och har fått 168 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Som rubriken tyder på går jag i köptankar. Och det är en Mac jag funderar på (såklart). Jag har användt PC i hela mitt liv och därmed fått dras med trojaner och virus. Nu är jag trött på detta. En polare i min förra klass hade en eMac G3. Blev rätt förvånade hur bra den verkade fungera. Jag är relativt ung också, 16 år. Så det är gymnasiumet som gäller nu till hösten.

Därför skulle det passa bra med en ny dator. Min Pappa gillar inte stationära så jag har en bärbar i dagsläget (inköpt september 03). Och det är isåfall en bärbar mac jag ska ha.

Det är främst skolarbete, chatt. Men också lite spelande ibland. Så, vilken bärbar Mac är det jag bör köpa. Och jag har inte överflöd av pengar, så någon dator för 30 000 är inte ens att tänka på.

Sen kan ni ge lite andra tips. Och om ni tycker att jag bör köpa en Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 16:07

En iBook 12" är den billigaste bärbara Macen och skulle passa perfekt till skolarbete + chatt. Spel däremot kan kräva lite dyrare maskiner. Vad är det för spel du tänker på?
iBook 12" har bra batteritid (teoretiskt 4 eller 5 h tror jag) och är väldigt liten och lätt att bära med sig.

Naturlivtvis ska du köpa en Mac! (hade du väntat dig nåt annat svar här? ) Virus är ju ensamt en anledning att skaffa Mac.

Ursprungligen av FileX:

Hej!
Som rubriken tyder på går jag i köptankar. Och det är en Mac jag funderar på (såklart). Jag har användt PC i hela mitt liv och därmed fått dras med trojaner och virus. Nu är jag trött på detta. En polare i min förra klass hade en eMac G3. Blev rätt förvånade hur bra den verkade fungera. Jag är relativt ung också, 16 år. Så det är gymnasiumet som gäller nu till hösten.

Därför skulle det passa bra med en ny dator. Min Pappa gillar inte stationära så jag har en bärbar i dagsläget (inköpt september 03). Och det är isåfall en bärbar mac jag ska ha.

Det är främst skolarbete, chatt. Men också lite spelande ibland. Så, vilken bärbar Mac är det jag bör köpa. Och jag har inte överflöd av pengar, så någon dator för 30 000 är inte ens att tänka på.

Sen kan ni ge lite andra tips. Och om ni tycker att jag bör köpa en Mac.

Köp en 1Ghz G4 iBook så lär du bli nöjd finns ny från runt 11.000:- inkl. moms.

Är det du eller din pappa som ska betala den... var ligger smärtgränsen för plånboken? Om du även ska spela på den så satsa även på extern skärm... kan bli lite smått på 12" & 15"... en 19" skärm är numera ganska billiga. Om jag var 16" och hede möjligheten att prata till mig en dator av farsan så skulle jag försöka få loss den billigaste 12" Powerbooken utan Superdrive, dvs. utan DVD-brännare. Der är sällan lönsamt att handla datorn hos AppleStore så satsa på en lokal återförsäljare och innan de gått 12 månader så skulle jag köpa till AppleCare för en 3-årsperiod. Det kan vara vettigt att vänta med köpet till höstkanten om/när nästa stora uppdateringa av operativsystemet släpps då får du med det vid köpet och slipper hosta upp ytterligare ca: 1.200 kronor. I Malmö där du bor finns ett Apple Concept Store... rådgör lite med dom.

Spel såsom Battlefield och liknande. Men jag spelar ytterst lite spel. I dagsläget spelar jag bara lite cs emellanåt. Har tvspel för att spela.

Kom på och tänka på en annan sak. Vi har ett trådlöst nätverk. Funkar det att köpa ett airport kort till datorn och sedan kunna få internet genom nätverket. Det är endast PC-datorer i nätverket nämligen.

Sen kan ni också ge lite andra tips.

Har hört att man måste ha en jäkla massa Ram-minne. Men det är väl inget man behöver köpa direkt? UTan det kan man väl ta senare.

Ursprungligen av FileX:

Har hört att man måste ha en jäkla massa Ram-minne. Men det är väl inget man behöver köpa direkt? UTan det kan man väl ta senare.

Bäst att köpa mer minne relativt fort eftersom en av MacOSX få nackdelar är att det är mer minneshungrigt än XP.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-27 17:52
Ursprungligen av Errol Garner:

Bäst att köpa mer minne relativt fort eftersom en av MacOSX få nackdelar är att det är mer minneshungrigt än XP.

En av fördelarna är att OS X verkar tillämpa och använda raamminneshantering effektivare än vad XP gör.
Test med Photoshop och en bildfil visade följande på en bärbar Pc och Mac G4.

XP och börjar swappa och lagra data på hårddisken tidigt =förbrukar raam minnet snabbare. Detta inträffar senare med Mac och OS X. Jämförelser har gjorts med samma bildfil, och samma minnestilldelning till Photoshop och där både Pc och Maccen hade 640Mb raam minne.

Att sedan pc var rejält snabbare än maccen i Photoshops filteruträkningar så länge raam minnet endast användes är en helt annan historia.

Min konklusion blir således att Pc behöver mer minne än Maccen vid samma bildfilshantering .
Vilket jag oxå har lagt märke till vid andra programapplikationer

Mvh

Senast redigerat 2004-06-27 18:39
Ursprungligen av miri:

En av fördelarna är att OS X tillämpar minneshantering effektivare än XP.
Jag kan inte säga att XP kräver mindre minne än OSX men kan vid jmf visa att en bärbar Mac med 640Mb raam hanterar Photoshop filer och beräkningar bättre än bärbar XP med 640 Mb .
Dvs det tar inte lång tid förrän XP behöver stöd och lagra data på hårddisken vilket fördröjer filteruträkningar etc, detta inträffar senare med Mac OS X. Jämförelser har gjorts med samma bildfil, och samma minnestilldelning till Photoshop i de båda maskinerna.
Mvh

Vad var det för grafikkort i de bärbara som jämfördes?

Ursprungligen av [email protected]:

Är det du eller din pappa som ska betala den... var ligger smärtgränsen för plånboken? Om du även ska spela på den så satsa även på extern skärm... kan bli lite smått på 12" & 15"... en 19" skärm är numera ganska billiga. Om jag var 16" och hede möjligheten att prata till mig en dator av farsan så skulle jag försöka få loss den billigaste 12" Powerbooken utan Superdrive, dvs. utan DVD-brännare. Der är sällan lönsamt att handla datorn hos AppleStore så satsa på en lokal återförsäljare och innan de gått 12 månader så skulle jag köpa till AppleCare för en 3-årsperiod. Det kan vara vettigt att vänta med köpet till höstkanten om/när nästa stora uppdateringa av operativsystemet släpps då får du med det vid köpet och slipper hosta upp ytterligare ca: 1.200 kronor. I Malmö där du bor finns ett Apple Concept Store... rådgör lite med dom.

Det är jag som ska betala den. Har 11 000 sen konfirmationen, och det verkar som att jag får löst de. Har en PC laptop som sagt i dagsläget. Så jag får nog lite av den iaf. 15000 är nog "tak" för vad det får kosta.

Ursprungligen av [email protected]:

Är det du eller din pappa som ska betala den... var ligger smärtgränsen för plånboken? Om du även ska spela på den så satsa även på extern skärm... kan bli lite smått på 12" & 15"... en 19" skärm är numera ganska billiga. Om jag var 16" och hede möjligheten att prata till mig en dator av farsan så skulle jag försöka få loss den billigaste 12" Powerbooken utan Superdrive, dvs. utan DVD-brännare. Der är sällan lönsamt att handla datorn hos AppleStore så satsa på en lokal återförsäljare och innan de gått 12 månader så skulle jag köpa till AppleCare för en 3-årsperiod. Det kan vara vettigt att vänta med köpet till höstkanten om/när nästa stora uppdateringa av operativsystemet släpps då får du med det vid köpet och slipper hosta upp ytterligare ca: 1.200 kronor. I Malmö där du bor finns ett Apple Concept Store... rådgör lite med dom.

Du sa något om Apple Concept Store. Vad är det?

Ursprungligen av FileX:

Du sa något om Apple Concept Store. Vad är det?

http://www.kullander.se/

Gå dit, så kan du titta på alla datorer och klämma och känna.

Ursprungligen av Leftrustle:

http://www.kullander.se/

Gå dit, så kan du titta på alla datorer och klämma och känna.

Aha. Det är farligt att gå dit. Varken gång jag går dit vill jag bara ha en Mac. Måste disskutera med föräldrarna så att jag verkligen för loss de 11 000. Men det ska nog gå.

Har fortfarande en del frågor kvar. Jag hoppas ni kan besvara de.

Det verkar ju som att det är den billigaste varianten av iBook som är mest prisvärd och snällast för min plånbok :). Gäller studentrabatten från och med när jag slutar 9:an eller måste jag först ha börjat gymnasiumet? Kan man får rabatten på Apple återförsäljare (Kullander)?
Och iBooken klarar en del spel, men ingen som vet om den klarar Battlefield:1942.

Tips: InWarehouse har utförsäljning av 14" iBook. 12500:-

Bygg ut RAM-minnet till 640 MB (max) så blir det en trevlig och billig dator.

http://inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=e652238

Ursprungligen av Monkeyboy:

Tips: InWarehouse har utförsäljning av 14" iBook. 12500:-

Bygg ut RAM-minnet till 640 MB (max) så blir det en trevlig och billig dator.

http://inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=e652238

Det var faktiskt lite intressant. Man får väl support även om man inte köper en dator ifrån Apple Store?

Och klarar iBooken spel. Vilka spel klarar den i dagsläget av?

Ursprungligen av FileX:

Det var faktiskt lite intressant. Man får väl support även om man inte köper en dator ifrån Apple Store?

Och klarar iBooken spel. Vilka spel klarar den i dagsläget av?

Jag har en 1GHz iMac och spelar just nu Call of Duty utan problem. Med of Honor funkar också fint, samt givetvis äldre spel. Hoppas att Battlefield ska funka, men det återstår att se.

Ursprungligen av Leftrustle:

Jag har en 1GHz iMac och spelar just nu Call of Duty utan problem. Med of Honor funkar också fint, samt givetvis äldre spel. Hoppas att Battlefield ska funka, men det återstår att se.

Men det är iMac det. Är inte laptops lite "nerbantade"? Eller har jag fel, för iBooken har inget värstingkort precis, 32 MB.

Ursprungligen av FileX:

Men det är iMac det. Är inte laptops lite "nerbantade"? Eller har jag fel, för iBooken har inget värstingkort precis, 32 MB.

Jag har iofs 64MB VRAM. Men gå in på Kullanders och prova, du får säkert provspela där.

Tror inte det ska vara några problem.

Airport är fullt kompatibelt med erat vanliga trådlösa. Är egentligen exakt samma, bara att Apple har ett annat namn.

Så ni rekommenderar en iBook. För saken är den att jag helst vill ha 14 eller 15" skärm. Men ska jag satsa på en iBook med 14" skärm? Och ska jag köpa den nu eller ska jag vänta?
Är det en bra skärm i iBooken?

Ursprungligen av FileX:

Så ni rekommenderar en iBook. För saken är den att jag helst vill ha 14 eller 15" skärm. Men ska jag satsa på en iBook med 14" skärm? Och ska jag köpa den nu eller ska jag vänta?
Är det en bra skärm i iBooken?

Det är en ganska bra skärm i iBook bättre än i de flesta billiga bärbara PCs. men inte lika bra som de i Powerbooks och dyrare bärbara PCs.

Om du har tid att vänta så lär ju priserna sjunka något och möjligtvis kommer det nya eller uppgraderade modeller av bärbara macar inom en inte alltför lång framtid.

Skulle behöva hjälp med min gammal beige G3

Finns det någon här som bor i Västernorrland, helst i Sundsvall eller nära, som skulle kunna hjälpa mig med min PowerPC 233 MHz.
Det verkar som allting håller på att gå sönder eller funkar inte som det ska.
Det är ju ingen idé att lämna den på verkstad när de tar ett tusen per timme plus moms!!!
Man får ju en sprillans ny Emac för drygt åtta papp!!

Jag vet att minnet är praktiskt taget slut, men vad ska man slänga i så fall?
När jag kastade många program så har det inte hjälpt ett dugg, fast de var sammanlagt flera hundra Mb. Och det är mycket i en gammal burk *s*

Jag tror att man måsta starta om det från noll. Meddelandet om att kopiera skivan för säkerhets skull dyker upp då och då.

Det började så att när jag laddade grejer från nätet kom meddelandet F E L upp och efter det har jag inte kunnat starta alls Internet Explorer.

Det skulle vara av ett sort värde för mig om det fanns någon som kunde ställa upp.
Om ersättningen kommer vi säker överens.

Åker på semester nu, men har möjlighet att följa sajten även då.

/JJ

Ursprungligen av pick-me-up:

Finns det någon här som bor i Västernorrland, helst i Sundsvall eller nära, som skulle kunna hjälpa mig med min PowerPC 233 MHz.
Det verkar som allting håller på att gå sönder eller funkar inte som det ska.
Det är ju ingen idé att lämna den på verkstad när de tar ett tusen per timme plus moms!!!
Man får ju en sprillans ny Emac för drygt åtta papp!!

Jag vet att minnet är praktiskt taget slut, men vad ska man slänga i så fall?
När jag kastade många program så har det inte hjälpt ett dugg, fast de var sammanlagt flera hundra Mb. Och det är mycket i en gammal burk *s*

Jag tror att man måsta starta om det från noll. Meddelandet om att kopiera skivan för säkerhets skull dyker upp då och då.

Det började så att när jag laddade grejer från nätet kom meddelandet F E L upp och efter det har jag inte kunnat starta alls Internet Explorer.

Det skulle vara av ett sort värde för mig om det fanns någon som kunde ställa upp.
Om ersättningen kommer vi säker överens.

Åker på semester nu, men har möjlighet att följa sajten även då.

/JJ

Låter som att problemen beror på en gammal välfylld hårddisk och kanske för lite ramminne.
Stoppa in mer minne en ny hårddisk och installera systemet på den så får du med största sannolikhet en "ny" och fräschare dator.

Ursprungligen av Errol Garner:

Låter som att problemen beror på en gammal välfylld hårddisk och kanske för lite ramminne.
Stoppa in mer minne en ny hårddisk och installera systemet på den så får du med största sannolikhet en "ny" och fräschare dator.

Tack för svaret!

Låter enkelt säkert för de som kan … men jag är inte någon vidare duktig på att pula med sådana saker.

Hur installerar man om? Försvinner alla filer då som jag har sparat? Försvinner alla mina bookmarks?
Kan jag installera om från en backup som finns eller måste jag göra det från cd?

Tror inte att jag ska köpa nåt mer till den här burken, utan försöker köpa en ny Emac snart.

/JJ

Ursprungligen av pick-me-up:

Tack för svaret!

Låter enkelt säkert för de som kan … men jag är inte någon vidare duktig på att pula med sådana saker.

Hur installerar man om? Försvinner alla filer då som jag har sparat? Försvinner alla mina bookmarks?
Kan jag installera om från en backup som finns eller måste jag göra det från cd?

Tror inte att jag ska köpa nåt mer till den här burken, utan försöker köpa en ny Emac snart.

/JJ

Det är ungefär så lätt som det låter och du har säkert någon som kan hjälpa dig finns massor av beskrivningar på t.e.x. www.xlr8yourmac.com
Hårddisk och minne går på max en tusing.
Stoppar du in en ny hårddisk och behåller din gamla så kan du sen välja vilken hårddisk du ska använda som systemdisk och flytta över filer utan problem. Systemet på den nya hårddisken kommer vara betydligt raskare.

Som gymnasiestudent får du 10 procent rabatt på alla produkter hos Apple Store. (www.apple.se/store).

Med denna rabatt kostar iBook 12" 10 345 kr. Till denna kan du köpa ett tråldöst nätverkskort för 986 kr.

/M

ojoj. Då är det bara att vänta tills jag börjar i gymnasiumet i höst. När tror ni de nya bärbara macarna kommer? Ska jag vänta eller ska jag köpa en direkt i höst?

Ursprungligen av FileX:

ojoj. Då är det bara att vänta tills jag börjar i gymnasiumet i höst. När tror ni de nya bärbara macarna kommer? Ska jag vänta eller ska jag köpa en direkt i höst?

Apple släppte ganska nyligen nya iBooks och PowerBooks men till hösten om inte förr så lär det dyka upp något nytt på den bärbara mac fronten.

Räcker 12" eller uppfattar man det litet? Jag tror inte jag har pengar att sedan köpa en separat skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-27 19:14
Ursprungligen av FileX:

Räcker 12" eller uppfattar man det litet? Jag tror inte jag har pengar att sedan köpa en separat skärm.

12" är helt OK, aningen litet men det innebär ju att hela datorn blir mindre och lätt går ner i en normal väska. Beror lite på hur mycket du har tänkt att kånka runt datorn förstås.

iBooken uppdaterades i våras, så du kan nog gott köpa. Men de uppdateras då och då, så om du inte är stressad av dig kan du lika gärna vänta till nästa uppgradering och köpa en direkt efter.

Bevaka tråden