PowerMac G5 eller PowerBook 17

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja då ska jag hjälpa en student polare ( Anders ) att välja dator!
Jag har lyckats att få Anders att välja Mac framför PC!
Anders har fått använda min 17 Powerbook och han var hellt såld!
Men Anders kollar pg av priset även på en PowerMac G5 DP 2.5 Ghz, för han ska ha datorn hella sin studietid ca 3 - 4 år!

Den stora fråga är om Powerbooken kommer att orka med 3 - 4 år jämfört med PowerMacen
I baktanken undrar Anders om Powerboken kommer att orka med nyare
Programvara & Os X m.m. som lär komma utan att det blir allt för slött.

Anders ska väl kunna göra allt mellan himmel och jord, skriva, Photoshop, imovie, GarageBand m.m.
Det ska vara eventuellt en ersättning av stationär dator om möjligt.

Frågan är följande: 1) Klara en Powerbook en livsläng på 3-4 år när det gäller lite den tyngre delen av applikationerna.
2) för och nackdelar med Powerbook resp PowerMac G5DP

Alla tips är välkommnade !

• Medlem
  • 2004-06-19 13:29

Bärbar! Klart den håller i 3-4 år, men som alltid så kanske man inte kan använda det allra senaste. Det är omöjligt att sia om. De som köpte en bärbar just när OS X lanserades åkte ju på en liten nit kan man säga... men nu finns det nog ingen anledning att tro att man inte kommer kunna använda den ett tag framöver.

De flesta program har bara blivit marginellt mer krävande de två senaste åren, och tendensen är snarare att man satsar på att göra dem snabbare. Min gissning är därför att datorn kommer funka bättre om 3-4 år.

G5:an är ju galet mycket snabbare, men kanske inte speciellt praktiskt för en student?

Ett annat alternativ är att köpa billigt, sälja och köpa ny ofta. Det lönar sig kanske inte direkt, men på längre sikt har man en snabbare dator. Dessutom kan man ockra resterande kapital till polare, medan man väntar på nya datorsläpp.

Jag personligen tycker att Powerboken duger till det mesta men nog får man säga att till de tyngsta applikationerna (Photoshop, imovie, GarageBand ) så tror jag att PowerMacen G5 håller bättre pg av att den har mer råkraft och större expansions möjligheter!
Medan Powerboken vinner lätt med sin mobilitet!
Jag personligen skriver och gör PowerPoint presentationer samt surfar på nätet då håller ju Powerboken ( behövde att ha med datorn överallt ) mer än väl men frågan om den klarar tyngre applikationer i framtiden, speciellt om Apple kommer att gå över till 64 bits system m.m.

Men vad säger ni andra som både har Powerbok 17 eller PowerMac G5 Dp eller båda två maskinerna. Vilket hade ni valt!

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 14:40

Sett till mig själv, som i.o.f. sig kör på en ibook G4 933 för musikproduktion, älskar den bärbara smidigheten MEN vad gäller kraft när det gäller musikproduktion (kör SX2) och SPECIELLT GarageBand ställer jag mig väldigt tveksam till valet av nåt som idag innehåller en G4 för detta. Visst, allt går men det är ibland inte kul. GarageBand ska vi inte snacka om & detta gäller som sagt redan IDAG. Om 3-4 år tror jag knappt att NÅGOT av musikprogrammen, i dess dåvarande versioner, ö.h. taget går att köra på G4. Gällande SX2 går det knappt idag ;-), kolla sys-specarna. Ouch! O värre blir det... Dock är jag allt för bekväm för att nånsin skaffa en stationär igen, därför köpte jag billigaste Booken som fanns eftersom det sitter G4 i alla, kändes som det kvittade då. När det kommer G5 i bärbara DÅ djä......

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 14:51
Ursprungligen av DaPhox:

Om 3-4 år tror jag knappt att NÅGOT av musikprogrammen, i dess dåvarande versioner, ö.h. taget går att köra på G4. Gällande SX2 går det knappt idag ;-), kolla sys-specarna. Ouch! O värre blir det...

Det där beror nog lite på programmet också. Kolla in vad Logic 6 kräver:
"Mac OS X 10.2 or higher
G3/400Mhz or faster
128 MB RAM or more (256 MB recommended)"

Jag kör det på en G4 867Mhz och det fungerar klockrent.

Ursprungligen av romanenko:

Det där beror nog lite på programmet också. Kolla in vad Logic 6 kräver:
"Mac OS X 10.2 or higher
G3/400Mhz or faster
128 MB RAM or more (256 MB recommended)"

Jag kör det på en G4 867Mhz och det fungerar klockrent.

Vad programmen minimum krav är och vad den verkligen kräver och fungerar bra med, är två skilda saker.
Sedan får man inte glömma att kraven bara höjs med tiden!

Eller har jag fel!

Fördelen med mjukvaran till Os X är att de kräver mindre än samma programvaran till Pc!
Speciellt om det är Apples egen mjukvara.

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 15:10
Ursprungligen av Hunter78:

Fördelen med mjukvaran till Os X är att de kräver mindre än samma programvaran till Pc!

Tror faktiskt det är tvärtom, tyvärr som sagt; såvida den inte är skriven/optimerad f. Macen.

Här är lite specar (SX) för skojs skull. Personligen tycker jag det överensstämmer ganska bra med vad som gäller & vad som komma skall...

PC Version

Processor Pentium / Athlon 800 MHz (Pentium / Athlon 1.4 GHz or faster recommended)
RAM 384 MB (512 MB recommended)
Operating System Windows 2000, Windows XP Home or XP Professional
Sound Card Windows MME compatible audio hardware (ASIO compatible sound card recommended)
Other USB component connector required, Display Resolution 1024 x 768 pixels (Display Resolution 1152 x 864 pixels, dual monitor setup recommended)

Mac Version

Processor PowerMac G4 867 MHz (PowerMac G4 Dual 1,25 GHz or faster recommended)
RAM 384 MB (512 MB recommended)
Operating System Mac OS X 10.2.5 or higher
Sound Card CoreAudio compatible audio hardware
Other USB component connector required, Display Resolution 1024 x 768 pixels (Display Resolution 1152 x 864 pixels, dual monitor setup recommended)

Obs! Lägg märke till de något sneddrivna kraven f. Mac vs. PC. 8-(

(Kanske lite OT, men ändå...)

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 15:06

1. Logic's krav är TOTALT bogus så dem kan vi glömma direkt, lycka till på en G3a med X & 128 MB.

2. Anledningen att jag jämförde GB med SX är att de är "lika dåligt" optimerade. Har kört Logic mycket själv & vet att det är lite "smidigare", men blandar man in ett par mjukvarusynthar som GB innehåller blir bilden en annan. Logic i sig är ju klockrent idag men knappast om 3 år. Kolla vad du får med Logic idag, specarna du nämner gäller BARA Logic utan synthar och som sagt, specarna ÄR bogus...de betyder ingenting.

• Medlem
  • 2004-06-19 17:51

Folk är väldigt kräsna idag. Sitter man med Photoshop och får vänta en sekund istället för en halv så är väl inte det hela världen? Huvudsaken är att datorn inte upplevs som seg, och det gör ingen Mac som säljs idag.

Angående musikproduktion gäller samma sak tycker jag. Man får väl mixa ned tracks. Det kan väl inte vara några större problem? Visst är det trevligt med snabbaste datorerna, men det kommer att GÅ att använda en Powerbook professionellt även om 3-4 år. Jag lovar.

Garageband är väldigt rappt på en Powerbook 1,5Ghz, även med många mjukvarusyntar.

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 18:18
Ursprungligen av stfm:

Folk är väldigt kräsna idag. Sitter man med Photoshop och får vänta en sekund istället för en halv så är väl inte det hela världen? Huvudsaken är att datorn inte upplevs som seg, och det gör ingen Mac som säljs idag.

Det är ju exakt detta som är problemet. Även om datorn klarar många fler spår så upplever man datorn som oehört seg. Det finns inte mycket marginal innan själva grafiken börjar "lagga" trots att datorn klarar mycket mer/fler spår. Det är ju detta som är jobbigt. Datorn prioriterar all kraft (i bakgrunden) till ljudspåren. Tror inte man ska jämföra med P-Shop där man kan "vänta" på att systemet jobbar.

• Oregistrerad
  • 2004-06-19 18:32

Apropå... "Man får väl mixa ned tracks. Det kan väl inte vara några större problem?"

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=46542

• Medlem
  • 2004-06-19 18:56

Skulle jag köpa en dator för att ha den i 3-4 år så skulle jag helt klart satsa på en Power Mac G5 som ger mest prestanda för pengarna. Behöver man i huvudsak inte den portabla arbetsmöjligheten som en bärbar medför kan man ju alltid skaffa en begagnad Pb senare för några tusenlappar och använda den för enklare saker "on the fly".

Ursprungligen av XedoZ:

Skulle jag köpa en dator för att ha den i 3-4 år så skulle jag helt klart satsa på en Power Mac G5 som ger mest prestanda för pengarna. Behöver man i huvudsak inte den portabla arbetsmöjligheten som en bärbar medför kan man ju alltid skaffa en begagnad Pb senare för några tusenlappar och använda den för enklare saker "on the fly".

Det var ungefär det jag sa till Anders, men han ville än utvärdera PowerBooken 17 1,5 Ghz för att den portabla arbetsmöjligheten är inte jätte viktig men allt för viktig för att inte ha med den i ekvationen!
Andres undrar vilka för och nackdel som finns med Powerbooken 17 1.5 Ghz?

Jag sa att de inte finns några direkta nackdelar med Powerbooken enligt mig,
( Jag personligen skriver i Word och gör PowerPoint presentationer samt surfar på nätet, typ Office arbete med semester photo arbete) är ju inget tung jobb.

Men jag sysslar ju inte med musik och video m.m. då kan de vara lite annorlunda!

Man kan bara gissa när det gäller framtiden, men erfarenheten säger väl ändå att program kräver mer och mer.

När G5:an idag innebär ett ganska kraftigt hopp i prestanda så är risken stor att många mjukvarutillverkare i framtiden skriver sina program med tanke på den prestanda som finns i maskinerna. En del företag kommer att optimera sin kod så att programmen går bra att köra på äldre hårdvara, medan andra företag tar den befintliga prestandan som en ursäkt för att slippa lägga ner dyrt utvecklingsarbete på optimering - det är min gissning på hur det går till.

Det säger sig självt att G5:an kommer att hålla längre. Men en viktig fråga är om Anders har stort intresse av att alltid köra med de senaste versionerna av programvaran. Både för konsumenter och proffs kan ju faktiskt en tre år gammal version av ett program göra jobbet i stort sett lika bra som den senaste. En del människor tycker att det är kul att hänga med i det senaste och köper nya versioner bara för det, och om Anders kommer att göra så så talar det för PM G5. Om det viktiga är att få jobbet gjort så spelar nog prestandan inte så stor roll.

Operativsystemet tror jag kommer att hållas väl optimerat av Apple - det har ju utvecklingen sedan det introducerades visat tydligt.

Men som någon sade ovan så kan man även tänka på att gå ner i pris och därför kunna köpa nytt snabbare. Den billigaste iBooken kostar idag ungefär hälften av de PowerBooks som har processor på 1.5 Ghz. Om man gör en kostnadskalkyl på fyra år så kan han alltså köpa en iBook idag, sälja den om två år och köpa en ny med de prestanda som en iBook erbjuder då - antagligen till ett billigare sammanlagt pris än en PowerBook. Han lär ju få några tusenlappar när han säljer om två år.

Min gissning är att iBook om två år kommer att ha avsevärt bättre prestanda än dagens PB 1.5 Ghz. Den stora nackdelen är om man vill spela någorlunda krävande spel - då räcker inte iBookens grafikkort till.

Ursprungligen av Hunter78:

Frågan är följande:

1 Klara en Powerbook en livsläng på 3-4 år när det gäller lite den tyngre delen av applikationerna.

2) för och nackdelar med Powerbook resp PowerMac G5DP

1 Nej

2 G5an är bättre på allt, samt rimligtvis uppgraderingsbar. Men den är inte speciellt portabel trots sina hantag.

1) Nej, jag tror inte en Powerbook 17 hänger med så länge.

Jag röstar på Dual G5 helt klart. Bättre köp som varar längre i denna specifika situation. Jag kör själv laptop, men inser att jag inte rör på mig tillräckligt för att rättfärdiga det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 01:20

Jag köpte en PB G4 400MHznär den sjönk i pris efter ett halvår. Trots prisfallet kostade den 27.000:- (inkl. moms) Jag kör fortfarande på den, även om jag gärna skulle uppgradera (Fick en underbar dotter för fem månader sedan, och har andra prioriteringar än datorer.)

Å ena sidan har jag haft en oerhörd glädje av portabiliteten där jag ser femtontummaren som en tämligen optimal kompromiss mellan just portabilitet och användbarhet,

Å andra sidan sitter jag nu med ett 8 MB grafikkort, och kan absolut inte spela några nya spel eller använda GarageBand. För en laptop (mac eller annan) gäller i stort WYBIWYG ( What You Buy Is What You Get), du sitter med samma grafikkort om tre år.

Som student undrar jag om jag inte skulle satsa på en iBook och en eventuell begagnad extra skärm.

Jag har under min PB:s levnad rest tämligen mycket, och har därför haft stor glädje av portabiliteten, men inser att jag betalat ett högt pris för den. Jag tror dessutom att skillnaden mellan portabel och stationär är mycket större idag än den var när jag köpte min PB. Å andra sidan köpte jag mac för att OS X hade kommit som public beta. Utan OS X hade jag inte köpt mac, och jag kör fortfarande OS X utan att känna att det inte går. Kör e-post och MS Office och FileMaker huvudsakligen,

Jag tror inte att OS-uppgraderingar kommer att tvinga din kompis att uppgradera för tidigt, och han kommer att kunna göra exakt samma saker han kan göra nu, om tre år, men det kommer kanske vara möjligt att göra nya saker då, och, let's face it, vem köper en mac för att kunna köra de fetaste spelen? Vill han spela det fetaste, köp en Wintelburk!

Av de jag känner, har köpare av femtontummare, generellt, varit nöjdare än köpare av sjuttontummarditon. Det är billigt och kommer att vara ännu billigare att köpa externa skärmar.

Mitt spontana råd är att köpa en billig laptop, som kan följa med på tåget, bilblioteket och kan plockas undan när man bjuder hem folk på middag. Lägga undan mellan tio och tjugo papp, för att köpa en splitter ny stationär dator om några år, och ha kvar sin laptop för portabiliteten. Ibookarna känns billiga, medan powerbookarna känns dyra just nu.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-20 01:20

Lätt fråga!

Svar: PM G5!

• Medlem
  • 2004-06-20 01:33

Jag sitter just nu i en soffa och jobbar. Om en stund drar jag till spanien. I princip skulle jag kunna fortsätta jobba oavbrutet. Olika människor fungerar olika, men jag använder min 17" som en bärbar och njuter av det. Om det hade funnits G5 bärbar hade det varit ännu bättre, men Powerbooken vinner på knockout pga användbarheten för mig.

iBooken använde jag faktiskt mer som en stationär än Powerbooken, pga att jag behövde en extern skärm när jag jobbade. 17" PB ger en otrolig frihet.

Anders Tackar stort för hjälpen och valet blev en ny PowerBook 17 med singel Dim på 1GB och bästa grafik ( 128 MB ) och snabbare hårddisk! Anders har beställ en sådan och väntar tålmodigt på att den ska dyka upp!

Motiveringen blev följande: Att jag behöver den till studierna då får hobbyn vänta, Studierna är viktigast samt att mobiliteten var i det långa loppet väldigt viktig.
För att skriva och surfa samt hålla på i photoshop funkar felfritt på en PowerBook 17 tummare och då fick den absolute tyngsta del av programmen att snällt vänta ett par år till.

Slutsats av Hunter78: Att vissa upp datorerna gör mer på köplusten än att se en bild!
Han fick ju testa min PB17 och blev mer eller mindre frälst!
Apple måste ut och demonstrera datorerna speciellt bärbara för då får man rätt bild av Apples bärbara! Själv är man ett levande exempel!

• Oregistrerad
  • 2004-07-01 21:14

Det är ju kostnadsfrågor också...

Jag sitter själv och, som vanligt, "leker med Applestore" och kollar runt. G5:orna är verkligen tokdyra. 17" PB är också tokdyr, men där får man något som känns mer värt det höga priset. Även fast det "bara" är en G4-processor.

Till en G5:a känns det som att man måste köpa MASSOR med RAM för att få den kraft datorn gömmer under sitt skal. Plus att man måste ha en skärm, gärna platt då... och stor eftersom datorn har fett grafikkort. Det känns för mig som om man landar på ett skyhögt pris om man ska ha en G5:a så optimalt konfad som möjligt. Dessutom lär den låta en hel del även om den är tystare än forna stationära G4:or. Och flyttbar är den verkligen inte. Ska du sitta kvar hemma och surfa när tjej å släkt å vänner åker ut till sommarställen osv? Njäää.

Jag ser ingen "point" med att ha stationär dator längre. Datorn - i synnerhet en Mac - är ju en kompis. Den vill man ha med sig. En bärbar dator är en dator som lever i ett socialt sammanhang. Den är mer mänsklig. Den är mer rätt.

Prestanda kan man stirra sig blind på, men varför, egentligen? Det viktigaste är egentligen hårddiskutrymme. Åtminstone för min del. Jag håller på med musik, grafik och videoredigering.

Men tyvärr inte professionellt, så några vidare stålar finns inte. Så då får man köpa "smart". Vad väljer jag då? Ja, hmm... det är skitsvårt. Jag saknar verkligen att ha en Mac att pula med, just nu har jag en bärbar PC, en 1,8 Ghz Celeron, Toshiba, 512 mb ram, 30 gb hd, CDRW/DVD. 1 år gammal. Iofs har den nästan allt vad jag vill ha av en Mac, utom just OS X. Den har liksom iTunes och mitt favoritprogram Reason.

Men en Mac... ujuj, det slår allt. Jag måste bestämma mig. Det lär väl bli så att jag köper en 15" med CDRW + DVD, 80 gb hd... å airport... vad göra med PCn då da? Sälja? Pahä. Folk pröjsar ju ingenting för "yesterdays news" på PC-sidan... får väl behålla den och köra Linux och fulkopierade Windows Longhorn på den.

Varför kan man inte ta med sig bredbandet vart man är förresten? Korkat!!!

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2004-07-05 22:03

som jag ser det:

PB17" har fördelen av att vara mobil, du får en skärm som är bra och inte behov av ytligare skärm. samt en av de i särklass snabbaste och bästa G4 datorerna just nu som du kan få från apple.

G5 är bygge som kanske inte kommer till sitt rätta just nu, men den är byggd för framtiden. Av alla apples datorer är G5orna av den nya generationen när det gäller operativsystem och hårdvaru utvekling.

Så båda har sina för och nackdelar. Runt den summan pengar skulle man kunna göra en kompromiss,
En G5 och en ibook. i dessa fall då en G5 2x1.8DP och en Ibook G4 12".
styrkan hos en statsionär och smidigheten hos en bärbar.

När det gäller valet av G5 fick jag följande råd:
"Prestandavinsten till 2x2.0 är för liten för att motivera priset.
Prisökningen till 2x2.5 är för stor för att i förhållande till den prestanda det ger."

köpa ett grundskap och de saker man inte kan få i efterhand eller är dyrt köpa efterhand, resten kan manköpa grundkonfigurerat och stoppa i senare, det mer kostnadseffektivt.

1
Bevaka tråden