Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Abonnemang, inte 18 och inget aktiebolag

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-19 12:48

Tjenare!

Jag ringer mer på dagarna än vad jag ringer efter 6 och på helger.

Ibland när man pratar med kunder så kan de gå på 50-100 spänn bara ett samtal!

Jag har comviq kontant kort och tror de kostar typ 6kr minuten på vardagar.

Jag är inne på köpa ny mobiltelefon så därför tänkte jag att lär tjäna på att skaffa någon sorts av abonnemang som har billigare kostnad på dagen.

Men så kommer vi till problemet att jag är 17, och har enskild firma.

Jag får inte skaffa abonnemang för jag är under 18
Och kan inte skriva de på föreaget då de krävs aktiebolag.

Någon som vet om man kan lösa detta på något sätt?

Kan jag t ex sätta abonnemanget på min far, men att jag kan ta fakturoerna på telefonkostnaderna och dra av?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 13:12

Comviq.net finns både som abonnemang och kontantkort. Kostar 1.62 kr/min till alla nät oavsett tid på dygnet. Kan det vara nåt?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-19 13:29

Verkar vara bra, men känns lurt att det skall vara så billigt, något måste dom ju tjäna på??

1.62 kostar de det att ringa till andra operatörer också??

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 13:42

Comviq.net har funnits ett tag och fungerar utmärkt. Min hustru använder det sedan ett tag tillbaka. Själv är jag bunden till ett abonnemang, men klarar jag mig utan telefonbyte när bindningstiden är slut blir det comviq.net. Även om 1.62 kr/min inte är extremt billigt tilltalar det mig att det är samma pris hela dygnet och till samtliga operatörer. Då behöver behöver man inte för prisets skull tänka på när man ringer eller till vilken operatör. Frågan är väl bara om du som 17-åring får teckna abonnemanget eller om du kan få ett dugligt kvitto på kontantinsatserna för din redovisning. Vad som gäller där är jag osäker på.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 14:29

Comviq dag är ju väldigt billigt också, där är det ju en abb-avgift (49:-), men desto billigare att ringa (1.50:-/min) & lägre uppkopplingsavg. Men i.o.f. sig 2.50:- till andra operatörer.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-19 15:15

Mattias: Vet du om det kostar samma att ringa till andra operatörer??

Har ju comviq nu så ska väl inte vara några större svårigheter att byta och behålla telefonnummer får man hoppas.

Priset är samma till alla operatörer. Kolla själv på http://www.comviq.net

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-06-19 19:29

Jag har Comviq Net, grejjen med den är att man bara kan tanka på nätet plus att det kostar multum att ringa supporten. Du kan inte gå in på en affär och fylla på kortet, men jag tycker ändå att det är smidigare att tanka på nätet.. Men det är verkligen ett prisvärt kontantkort. Djuice har samma deal, de brukar ligga något öre över eller under varandra hela tiden. Kan rekommendera Comviq net.
/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2004-06-19 20:22

Jag har Djuice kontantkort beroende på att med Comviq.nets kontantkort (gäller alla Comviq-kontankort vad jag vet) kan du inte wappa/köra gprs till alla ip-adresser på nätet. Du kan inte använda det som tex ett modem till datorn och surfa över gprs. Detta kan du med Djuice. Rätta mig om jag har fel angående Comviq.

Ursprungligen av hnhl:

Jag har Djuice kontantkort beroende på att med Comviq.nets kontantkort (gäller alla Comviq-kontankort vad jag vet) kan du inte wappa/köra gprs till alla ip-adresser på nätet. Du kan inte använda det som tex ett modem till datorn och surfa över gprs. Detta kan du med Djuice. Rätta mig om jag har fel angående Comviq.

Jag har också Djuice kontantkort
Jag hade helst velat ha ett abonnemang, men att få ett sådant som student är stört omöjligt om man inte tjänar massor av pengar. Ett av kraven är 5000:- i taxerad inkosmt per år, dvs man måste tjäna ?16000 ("skattegränsen") + 5000 = 21000:- / år. Studiebidrag räknas inte. Samma krav gäller för att få Djuice Utland. Jag kan tillägga att jag aldrig haft problem med att få abonnemang hos vare sig Comviq eller Vodafone.

Nåväl, till min fråga:
hnhl, du säger att du kan använda din telefon som GPRS-modem med Djuice kontantkort. Vad har du för telefon, och vilka inställningar har du gjort för att få det att fungera?

Själv har jag försökt på en massa olika sätt med min Sony Ericsson K700i, och med modemskript från http://www.taniwha.org.uk/ lyckas jag komma så långt som att telefonen ansluter och autentiserar, men sedan kopplar den ner.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 20:55
Ursprungligen av Maccer:

Jag har också Djuice kontantkort

Nåväl, till min fråga:
hnhl, du säger att du kan använda din telefon som GPRS-modem med Djuice kontantkort. Vad har du för telefon, och vilka inställningar har du gjort för att få det att fungera?

Själv har jag försökt på en massa olika sätt med min Sony Ericsson K700i, och med modemskript från http://www.taniwha.org.uk/ lyckas jag komma så långt som att telefonen ansluter och autentiserar, men sedan kopplar den ner.

Fick dessa rader från Djuice support som jag använde mig av till min SE T610:

För att kunna koppla upp sig via trådlöst modem måste du göra följande:

1. Skapa ett datakonto i telefonen avsett för internet utan WAP. Detta görs enklast genom att gå till djuice hemsida, välja inställningar, och sedan följa instruktionerna. Välj att ladda ner inställningar kallade "internet"
2. Skapa en ny nätverksanslutning i datorn. Denna ska ställas in att ringa till nummer: *99***<cid-nr>#
...där <cid-nr> är ett nummer som varje datakonto i en SonyEricsson-telefon tilldelas när det skapas. För att se vilket CID-nr det nyskapade datakontot har, gå in under Kommunikation - Datakomm. - Datakonton och leta upp ett konto som har Internet (ev. Internett) i namnet. Välj detta och notera CID-numret. Numret ska användas i strängen ovan.
3. Vid skapande av nätverksanslutningen på datorn ska man även ange vilket modem som ska användas. (I det här fallet Bluetooth)
4. Kom ihåg att telefonen måste paras ihop med datorn för att kunna identifera denna som en bluetooth-enhet. För information om hur man parar ihop bluetoot-enheter läs i telefon- eller datormanualen. Bluetooth måste också aktiveras på telefonen.
5. Välj den nya nätverksanslutningen du skapat och tryck på "Ring upp"

Hoppas det hjälper dig!

/hans

Ursprungligen av hnhl:

Fick dessa rader från Djuice support som jag använde mig av till min SE T610:

För att kunna koppla upp sig via trådlöst modem måste du göra följande:

1. Skapa ett datakonto i telefonen avsett för internet utan WAP. Detta görs enklast genom att gå till djuice hemsida, välja inställningar, och sedan följa instruktionerna. Välj att ladda ner inställningar kallade "internet"
2. Skapa en ny nätverksanslutning i datorn. Denna ska ställas in att ringa till nummer: *99***<cid-nr>#
...där <cid-nr> är ett nummer som varje datakonto i en SonyEricsson-telefon tilldelas när det skapas. För att se vilket CID-nr det nyskapade datakontot har, gå in under Kommunikation - Datakomm. - Datakonton och leta upp ett konto som har Internet (ev. Internett) i namnet. Välj detta och notera CID-numret. Numret ska användas i strängen ovan.
3. Vid skapande av nätverksanslutningen på datorn ska man även ange vilket modem som ska användas. (I det här fallet Bluetooth)
4. Kom ihåg att telefonen måste paras ihop med datorn för att kunna identifera denna som en bluetooth-enhet. För information om hur man parar ihop bluetoot-enheter läs i telefon- eller datormanualen. Bluetooth måste också aktiveras på telefonen.
5. Välj den nya nätverksanslutningen du skapat och tryck på "Ring upp"

Hoppas det hjälper dig!

/hans

Tack för svaret! Tyvärr har jag redan försökt detta, men utan resultat. När jag har knappat in specialtelefonnumret med rätt CID och säger åt datorn att ringa upp, hittar den inte telefonen om jag använder "Ericsson Infrared"-modemscriptet. Vilket modemscript använder du, dvs vad står det under Systeminställningar -> Nätverk -> Bluetooth -> Bluetooth-modem -> Modem?

Jag lyckades faktiskt för första gången skapa en anslutning med "Sony Ericsson GPRS CID4"-skrpitet från taniwha.org.uk, men inget data verkade föras över. När jag kopplade ner, och sedan upp igen, fastnade Internet Connect återigen vid "autentiserar..." och kopplade sedan ner. Suck. Är det *någon* som har fått sin SonyEricssson k700i att fungera som Bluetooth-modem med Mac (MacOS 10.3.5, Belkin Bluetooth adapter)?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 00:28

www.cint.se brukar ha bra jämförelser.
Skriv gärna in dina egna erfarenheter också!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-11 21:08

Jag beställt Comviq.NET Abonnemang, skriver de på farsan, kan jag inte dra av dessa månader innan jag fyller 18 (februari) så blir jag grinig på staten men får la betala fullt då.

Blev lite orolig för att de inte ska gå å surfa men jag iaf klartat surfa via ibooken o K700i innan när jag hade Comviq kontant kort så hoppas på de funkar med NET också..

Mitt kort blev inaktiverat igår så hoppas på att de kommer ett nytt på måndag.

1
Bevaka tråden