Flytta från ibook till något annat, hjälp!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-17 11:08

Hej,

Antar att det är ett ämne som tagits upp för diskussion innan.. men, men. Min hd i gamla ibooken har lagt av (eller håller på att). Knackar till flera gånger och sedan hänger sig hela datorn, antar att det är hd:n. Så nu ska jag köpa ny dator.. jag har följande val:

ibook 1ghz för 8800 kr inkl moms (de kostar så lite i japan )

ibm thinkpad r40 för 10100 kr inkl moms

Anledningen till att jag funderar mycket starkt på en wintel är att jag vill kunna använda icq med filöverföring, msn för windows är mycket smidigare mm mm. Jag är verkligen sugen på att emigrera till wintel ett tag (för att sedan komma tillbaks när jag har pengar till en pbook vilket dröjer). Är det någon som har erfarenhet av r40?

(vill inte starta ännu en diskussion om vad som är bäst win el ibook, detta är kanske offtopic förresten? Om så kan väl mod ta bort..)

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 11:25

Inga direkta kommentarer om IBM kontra iBook - dom är ju uppenbara
Men personligen tycker jag filöverföring via iChat eller Messenger på mac:en är så enkel den kan bli... Inte mycket till argument i mina ögon

Men varför inte bara byta disk i den du har?

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 11:45
Ursprungligen av Pär:

Inga direkta kommentarer om IBM kontra iBook - dom är ju uppenbara
Men personligen tycker jag filöverföring via iChat eller Messenger på mac:en är så enkel den kan bli... Inte mycket till argument i mina ögon

Men varför inte bara byta disk i den du har?

Ah, det beror på att de jag vill göra överföringen med är fanatiska icq:are...

Kostar det inte multum att lämna in en ibook på rep? Det är en gammal skrutt, g3 600 med 8mb videominne. Funderar annars starkt på att köpa en äldre bärbar pc, typ p3 800. Har sett en hel del för cirka 6000 bagare! Jag vill helst att datorn i fråga ska klara att slänga ut skärmbilden på en skärm (eh, ni fattar vad jag snackar om). Och att den ska vara hyfsat liten och smidig. Typ 2.4 kilo.

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 12:15
Ursprungligen av Daniel R:

Kostar det inte multum att lämna in en ibook på rep?

Man kan ju prova själv < http://uk.geocities.com/ibookupgrade/ >

Citat:

Det är en gammal skrutt, g3 600 med 8mb videominne.

Iofs

Citat:

Funderar annars starkt på att köpa en äldre bärbar pc, typ p3 800.

Kan j uvara ett alternativ för att "känna på det" - men det blir ju lite iBook 600 över det
I bästa fall...

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 12:29

[QUOTE="Pär"]Man kan ju prova själv < http://uk.geocities.com/ibookupgrade/ >

QUOTE]

Herrejösses vilket ingrepp bara för att byta hd, jag hade skämts som ingenjör ifall jag hade gjort något sådant!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-17 16:21

[QUOTE="Daniel R"]

Ursprungligen av Pär:

Man kan ju prova själv < http://uk.geocities.com/ibookupgrade/ >

QUOTE]

Herrejösses vilket ingrepp bara för att byta hd, jag hade skämts som ingenjör ifall jag hade gjort något sådant!

Jag bytte hårddisk i mitt "dasslock", vilket såvitt jag vet är ett ännu värre ingrepp, men det gick utmärkt och gav mig 30gb istället för 6gb och räddade datorn för min användning iaf ett tag. Själva ingreppet tog en eftermiddag, medan filöverföringen från den gamla till den nya gick mycket osmidigt, tyvärr. Skulle haft en bättre lösning för det innan jag började.

Hårddiskar är inte så dyra, billigare än att byta dator iaf.

• Medlem
  • 2004-06-17 12:07

Det låter som att du snackar om en iBook, fast med Windows. Jag använder själv aldrig chat-program, men det har väl snackats en hel del om alternativ här...

Angående IBM, så vet jag inte vilken modell det är, men det finns riktigt fina. De minsta väger mindre än iBook. Problemet är ju inte att hitta en bra bärbar, utan att man får Windows. Jag tror inte att man går från OS X till Windows och blir nöjd.

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 12:21

Usch nej, det tror inte jag heller att jag kommer att bli. Har dock nästan bestämt mig för att köra billigt och sedan, om jag någonsin får deg, skaffa mig en pb. Och ja, jag vill ha en snabb ibook som kan köra windows och xp.

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 12:27

Upplevs en P3-800 med 512 mb ram som rappare i surfning o dyl jämfört med en ibook 600? Någon som har erfarenheter?

• Medlem
  • 2004-06-17 12:39

Upplevs en P3-800 med 512 mb ram som rappare i surfning o dyl jämfört med en ibook 600? Någon som har erfarenheter?

Möjligen just i surfning, pga att Explorer har en ganska snabb rendering även på sega burkar, men det är ju inte en speciellt ball dator för övrigt. För sex tusen kan du nog få någonting bättre, tror jag. Det är ju inte direkt säljarens marknad när det gäller PC. Kolla radannonser. Du kan få en PB för runt tio tusen, om du vill.

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 12:43

filöverföring till/från icqare fungerar fin fint för mig i alla fall. använder klienten Icy Juice om det spelar någon roll.

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 12:51

Oj då! Fungerar det bra? Dvs, inte överföring i hastigheter på 20 k/s, inte begränsat till en fil åt gången och klarar mappar?

Fast nu är det ju inte enbart icq som ligger och trycker.. jag vill ju ha en mac men stålarna, stålarna..

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 13:13

Kollade in specarna på nya ibooken, 2.23 kilo och 32 mb radeon-kort? När uppgraderades den? Har för mig att min dator är på 3 kilo..

Det är inte så mycket att tveka på, det blir ett nytt mac-köp för 8666 kr inklusive moms! Kan jag sätta in det gamla ram-minnet i den nya datorn?

• Oregistrerad
  • 2004-06-17 16:07

Oj då! Fungerar det bra? Dvs, inte överföring i hastigheter på 20 k/s, inte begränsat till en fil åt gången och klarar mappar?

Fast nu är det ju inte enbart icq som ligger och trycker.. jag vill ju ha en mac men stålarna, stålarna..

tja hastigheten är jag osäker på då jag inte brukar använda det så speciellt ofta. mappar tror jag fungerar.

1
Bevaka tråden