Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur "rengör" ni er G5?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hallå

öppnade upp min G5 häromdagen för att hitta en hel hög damm, har väldigt försiktigt fått bort ganska mycket men jag kände mig väldigt nervös. har ni någon bra metod?

det är inte det att den var så himla dammig, men det var förvånansvärt mycket....(så ni inte tror att det var så att jag var slarvig...)

tack för hjälp.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-06-16 10:42

Hemma har jag samma problem - vid väggarna ligger stora klumpar av damm.

Provade en produkt som kallas "dammsugare". Funkar bra. Finns att köpa i de flesta stormarknader. Även sk. "grannar" kan tänkas ha en att låna ut.

Eller?

Edit: Stvafel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 11:00

Okej, dammsugare är fel svar.

Tryckluftsspray är rätt svar.

Minns inte exakt men genererar inte dammsugare elektriska laddningar som är skadlig för elektroniken??

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 12:24
Ursprungligen av ivar:

Minns inte exakt men genererar inte dammsugare elektriska laddningar som är skadlig för elektroniken??

Helt korrekt. "Datadammsugare" har alla sugdelar i konduktivt gummi och går inte att starta om man har anslutit till ojordat uttag.
Använd ALDRIG en vanlig dammsugare att göra rent inuti datorn. Utanpå går bra, men ha datorn inkopplad i ett jordat uttag.

Ursprungligen av Schuckert:

Helt korrekt. "Datadammsugare" har alla sugdelar i konduktivt gummi och går inte att starta om man har anslutit till ojordat uttag.
Använd ALDRIG en vanlig dammsugare att göra rent inuti datorn. Utanpå går bra, men ha datorn inkopplad i ett jordat uttag.

Skulle det vara riskfritt om man tar bort hela metallstycket på slangen och bara kör med plasten?

/Kristofer

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 20:02
Ursprungligen av Kristofer G:

Skulle det vara riskfritt om man tar bort hela metallstycket på slangen och bara kör med plasten?

/Kristofer

Problemet är att den statiska elektriciteten byggs i plastslangen och att den "gör verkan" på långt avstånd. Du behöver alltså inte komma i kontakt med elektroniken för att förstöra den. Den går bra att bränna kretsar på en halvmeters avstånd också.
Man skulle möjligtvis kunna jorda sig själv, låta händer vara fuktiga och jålla runt de delar som bygger upp statisk elektricitet, dvs borstmunstycket och slangen.

Rengör?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 19:21

Nej. Blås rent med tryckluft från en kompressor eller tryckluftssprej på burk. Luft på burk finns i proffsfotobutiker. I värsta fall har du ju en så kallad mun med tillhörande lungor som du kan blåsa med. En gammaldags blåsbälg borde också fungera fint. Men använd inte dammsugare alltså.

  • Medlem
  • 2004-06-16 19:41

Att det alltid är så självklart att folk har jordade uttag.
Själv sitter jag i ett hus från 1800-talets senare hälft med el-dragning som härstammar från 1960-talet där det bara är jordat i köket och tvättstugan i princip. Men det funkar bra med 5 burkar 24/7, inga problem hittills.

Ursprungligen av XedoZ:

... el-dragning som härstammar från 1960-talet ...

Lyckost! Mina är från tidigt 50-tal, men jag har ju bara 4 burkar på 24/7.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-06-16 21:57

MDD G4:orna är väldigt smart konstruerade, med lufintag UNDER datorn(!) - min håller golvet runt omkring helt dammfritt

  • Avstängd
  • 2004-06-17 10:26

Sån där luft på burk finns på Clas Ohlson har jag för mig....eller så kan man bränna av en brakskit i datorn, men då gäller det att sikta.

Ursprungligen av fitzy:

Sån där luft på burk finns på Clas Ohlson har jag för mig....eller så kan man bränna av en brakskit i datorn, men då gäller det att sikta.

Är det vad tjejen i din avatar gör? Siktar på en G5?

  • Avstängd
  • 2004-06-17 20:00

Of course!!!

  • Medlem
  • 2004-06-18 01:34

visst är det bra med jordat men samtidigt lite hypat, så överdrivet mycket bättre är det inte, i teorin kan föremål bli strömförande med ojordat men i praktiken går det inte, dom flesta elektriska föremål är gjorda med skyddshöljen som inte leder

och det skyddar inte mot strömspikar som många tror

  • Oregistrerad
  • 2004-06-18 16:33

I det här sammanhanget var det väl snarast statisk elektricitet man försökte bli av med. Om man har en dammsugare vars yta är ledande och jordad så har man inte problem med statisk elektricitet. Annars har man det eventuellt.

  • Medlem
  • 2004-06-18 18:17
Ursprungligen av evillordvader:

I det här sammanhanget var det väl snarast statisk elektricitet man försökte bli av med. Om man har en dammsugare vars yta är ledande och jordad så har man inte problem med statisk elektricitet. Annars har man det eventuellt.

det finns inga dammsugare vars yta är ledande

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-06-18 20:58

Men det är nog lättare att få "inudukans" eller vad det heter via en elektrisk damsugare än en tryckluftspray. Men man skall nog vara försiktig med truckluft också, speciellt i håligheter och trånga utrymmen eftersom man lätt blåser in skräp längre in som fastnar ännu mer, men det rengör nog mer än vad det skadar tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-21 12:37
Ursprungligen av ErikA:

det finns inga dammsugare vars yta är ledande

I så fall vore det meningslöst att jorda. Poängerna med jordning är ju att a. Om det blir elfel inne i apparaten så skall strömmen gå tillbaka till jord via jordkabeln (och inte användaren), samt b. att eventuell statisk elektricitet som skapas inte skall byggas upp, utan direkt blöda av till jord.

För att klara a. behöver den yta man är rädd skall kunna komma i kontakt med ström vara ledande. För att klara b. behöver den yta som man är orolig att dett skall kunna byggas upp statisk elektricitet i vara ledande.

Ergo: Om det är ytan som det skapas statisk elektricitet i så måste den vara jordad för att elektriciteten skall blöda av.

  • Medlem
  • 2004-06-22 06:10
Ursprungligen av evillordvader:

I så fall vore det meningslöst att jorda.

och därmed har du själv svarat på varför jordat är hypat precis som jag beskrev i ett av mina föregående inlägg

jordat har blivit lite av en "pc" grej (och då menar jag inte datorn) allt ska vara så säkert nuförtiden fast det egentligen inte behövs, som sagt; inga elektriska föremål idag har ledande yta

jag kan tänka mig att någon sosse byråkrat på elsäkerhetsverket i slutet av 80-talet (alla nybyggen efter -94 måsta ha jordade uttag) tänkte i hypotetiska banor om vad som skulle hända om en unge stoppade fingrarna in i ett elektriskt föremål som inte är jordat....på den vägen är det

1
Bevaka tråden