Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betala moms för försäkringsskada

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-13 17:30

Nu har det äntligen löst sig med min blöta ibook, Länsförsäkringar betalade lagningen men så är ju inte försäkringsbolag momspliktiga så därför fick jag en faktura i från SOS Data med momsen för kalaset som jag får betala. Vilket jag får gå dra av dom.

Men hur drar jag av de på företaget, och vad skall jag skriva??

Ursprungligen av skatan:

Nu har det äntligen löst sig med min blöta ibook, Länsförsäkringar betalade lagningen men så är ju inte försäkringsbolag momspliktiga så därför fick jag en faktura i från SOS Data med momsen för kalaset som jag får betala. Vilket jag får gå dra av dom.

Men hur drar jag av de på företaget, och vad skall jag skriva??

Det ska väl lösas mellan SOS Data och försäkringsbolaget ?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-13 18:13

Tydligen inte, SOS Data fakturerade Länförsäkringar summan utan moms, så fick jag en faktura på momsen.

Jag förstår inte riktigt detta problem.

Att Länsförsäkringar inte är momspliktiga innebär ju bara i detta fall att de inte har någon möjlighet att dra av momsen - det fulla beloppet inkl. moms måste de i vilket fall betala, precis som privatpersoner.

SOS Data redovisar sin utgående moms som vanligt, de ska inte bry sig om huruvida fakturamottagaren är momspliktig eller inte.

Du ska inte behöva betala en faktura med bara moms, det låter mycket långsökt.

För säkerhets skull, ring Skatteverkets upplysningstelefon - där får du snabbt besked.

/Michael

Ursprungligen av skatan:

Nu har det äntligen löst sig med min blöta ibook, Länsförsäkringar betalade lagningen men så är ju inte försäkringsbolag momspliktiga så därför fick jag en faktura i från SOS Data med momsen för kalaset som jag får betala. Vilket jag får gå dra av dom.

Men hur drar jag av de på företaget, och vad skall jag skriva??

Vore på sin plats att även be SOS Data förklara... bättre det än att någon bezzerwisser på 99mac får för sig att anklaga dom för oegentligheter - ja tyvärr så kan sådant hända, dvs. att tonläget blir infekterat helt utan orsak.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 09:59
Ursprungligen av [email protected]:

Vore på sin plats att även be SOS Data förklara... bättre det än att någon bezzerwisser på 99mac får för sig att anklaga dom för oegentligheter - ja tyvärr så kan sådant hända, dvs. att tonläget blir infekterat helt utan orsak.

SOS kommenterar :

När det gäller försäkringar som står på företag (som det är i detta fallet) betalar försäkringsbolaget skadan UTAN moms. En momsfri faktura går därför till försäkringsbolaget. Kunden, i form av företaget/firman, betalar momsen på skadan + självrisken INKLUSIVE moms. Båda "momsarna" är fullt avdragsgilla.

Det som krånglar till det i detta fallet är att försäkringsbolaget betalar sin faktura utan moms och samma moms hamnar på kundens faktura som en egen orderrad. Den senare fakturan blir då "handskriven" för att man inte skall behöva betala moms på momsen. Dagens "moderna" bokföringssystem kan inte särskilja vilka orderrader som skall ha moms eller inte.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-13 20:35

Jag skall kolla upp de med en "mentor" i företagande som jag brukar vända mig emot med såna här frågor

Skatteverket är sämre än Telia på telefon-service tror jag.
Får alltid olika svar och oftast kan de inte ens stå för sina svar.

Ursprungligen av skatan:

Jag skall kolla upp de med en "mentor" i företagande som jag brukar vända mig emot med såna här frågor

Skatteverket är sämre än Telia på telefon-service tror jag.
Får alltid olika svar och oftast kan de inte ens stå för sina svar.

Pratar man med skatteverke skall man kräva svaret skriftligt, för precis som du säger så kan man få ett helt annat svar av nästa handäggare man frågar. har själv varit med om det gällande hur jag skulle göra med mina avskrivningar. Fick en detaljerad beskrivning hur jag skulle gå till väga i det specifika ärendet. gjorde enligt den muntliga anvisningen och fick totalt avslag i deklarationen. jag hade gjort fel... då skulle man haft handläggarens ord på papper...

Gällande ditt ärende så låter det mycket konstigt att du skall betala momsen. Den baseras ju på en vara eller tjänst som du betalar för. Eftersom det är försäkringsbolaget som köper tjänsten av serviceverkstaden så skall även de betala momsen, oavsett om de är momspliktiga eller ej.

Då jag fakturerar ej momspliktiga organisationer så fakturerar jag ju momsen ändå. Det enda som är annorlunda är ju att de inte kan dra av den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-13 20:47

SOS Data måste ha moms på fakturan till försäkringsbolaget. Häll ut, gör om.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 10:00
Ursprungligen av molia:

SOS Data måste ha moms på fakturan till försäkringsbolaget. Häll ut, gör om.

Fel.
Vi har eller kan aldrig ha moms på fakturor gällande reparationer för företag som skall betalas av försäkringsbolag. Sådana är reglerna

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-13 20:54

Detta är helt riktigt är du momspliktig så skall du betala momsen på reparationen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-14 11:51

Jag har alltid haft moms på fakturorna jag skickat till försäkringsbolag. Det är också det svar jag fått när jag pratat med försäkringsbolaget.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 20:07
Ursprungligen av molia:

Jag har alltid haft moms på fakturorna jag skickat till försäkringsbolag. Det är också det svar jag fått när jag pratat med försäkringsbolaget.

Det var ju lustigt. Vi fick rakt motsatt svar från LF och Folksam (vårt bolag). Det betalar inte ens fakturan om det står moms på den. Detta gäller alltså enbart företags försäkringar och dessa har ju vanligtvis så hög självrisk att man aldrig utnyttjar dem.
Lokala skattemyndigheten gav oss samma svar för övrigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-14 22:40

Ja det var ju lustigt, speciellt om Skatteverket säger detsamma, dom är svår attt säga emot.

LF har jag aldrig haft att göra med, men Folksam har jag skickat faktura till endast ett fåtal gånger om det var privat eller företagskund minns jag inte men de har iaf aldrig kommit i retur från något av de bolag vi har skickat till.

Jag får väl sitta här och skämmas.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-06-14 22:48

Jag varit hos en kund idag och han fungerar även som liten mentor och hjälper mig och ger tips.

Det är som Schuckert, att servicen faktureras till försäkringsbolaget utan moms och till kunden om denne är momspliktig, för jag hade väl inte fått en sådan faktura om jag var privatperson och inte var momspliktig Schuckert??

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 22:51
Ursprungligen av skatan:

Jag varit hos en kund idag och han fungerar även som liten mentor och hjälper mig och ger tips.

Det är som Schuckert, att servicen faktureras till försäkringsbolaget utan moms och till kunden om denne är momspliktig, för jag hade väl inte fått en sådan faktura om jag var privatperson och inte var momspliktig Schuckert??

Det stämmer.

1
Bevaka tråden