Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen släcks efter uppvaknande från vila

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-11 10:19

Jag har en sprillans PB 15" och har en jobbig bugg som händer när man öppnar locket och väcker den från vila i en mörk omgivning.

1. Man öppnar locket
2. Skärmen tänds och tangentbordet lyses upp
3. Efter en sekund släcks skärmen och tangentbordet.

Detta händer bara i mörk omgivning och det verkar som om så fort datorn börjar anpassa ljusstyrkan efter omgivningen (kanske en sekund efter den vaknade från vila) så går ngt fel och den tvärsläcker skärmen. Dock, skärmen är inte helt helt släckt, man kan ana fönstrena som skuggor.

Efter detta måste man starta om datorn, skärmen går aldrig på igen hur man än stänger och öppnar locket.

Är det någon mer som har vart med om samma "fenomen"?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-11 15:55

Ja, och du har drabbats precis av samma sak om jag (med PBG4 FW800 - alltså generationen före din). Troligen bugg i drivern/programvaran som sköter ljussensorn. Men du behöver inte starta om (som jag också bjorde i början, eller i allafall loggade in från en annan dator och gjorde en snygg "shutdown -r now"). Tryck bara på ljusknapparna; skärmen tänds igen!

Det verkar också finns en ytterligare, och närbesläktad, bugg till detta: för varje tryck på ljusknappen så ökas ljuset ibland med 2 st indikatorpluppar åt gången. Det verkar vara någon skalningsfaktor eller så som är knas.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 10:28

Menar du ljusknapparna på f-tangenterna? Har prövat med dem, men de funkar inte! Det som händer är att tangentbordets ljus ökar eller minskar, men skärmen förblir skuggig!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 13:07

Hittade på Apple Discussion Forum massa andra med samma problem. Verkar vara ngt som kom i och med 10.2 och är fortfarande kvar. Mjukvarubugg...

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68906f62

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-15 22:17

Ja, det där är ju illa. Riktigt illa. Ganska klart är väl att hårdvaran är hel, men koden som hanterar automatiken verkar det vara lite värre med. Mitt hopp, liksom de övriga i Apples forum, står väl till att nästa uppdatering löser detta.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 23:00

Tycker inte att det verkar som om hårdvaran är fel, snarare att den är avancerad och komplex och att de inte lyckats styra den med mjukvaran. Som sagt, Hoppas att de lyckas fixa felet i ngn uppdatering...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-15 23:12

Kolla om det inte står något på supportsidorna om att det kan ha med PMU:n att göra och att man gör en "reset" på den…
Kommer inte ihåg exakt, men vill påminna mig någonstans i bakhuvudet att jag känner igen det därifrån…

1
Bevaka tråden