Mozilla och bgcolor..

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 15:01

Har lite tabeller som jag har färgsatt med attributet: <td bgcolor="nånfärg"...

Var av misstag inne på sidan med mozilla och upptäckte att bakgrundsfärgerna inte visades. Nån som vet varför?

Ursprungligen av adlers:

Har lite tabeller som jag har färgsatt med attributet: <td bgcolor="nånfärg"...

Var av misstag inne på sidan med mozilla och upptäckte att bakgrundsfärgerna inte visades. Nån som vet varför?

Inte så konstigt egentligen, eftersom det inte finns något "bgcolor"-attribut till table-taggen i HTML-specifikationen. Använd giltig HTML och ordna bakgrundsfärgen med CSS i stället, det är enda sättet.

• Oregistrerad
  • 2004-06-10 19:10

var så naiv att jag tänkte att dreamweaver följde standard HTML-spec.

Jag har inga problem med det i Mozilla Firefox. Även som Samuel säger. Använd inte tables till layout! Använd CSS! Eller om du måste av någon anledning endast högre makter vet om, använda tables för layout, använd då CSS för att fixa bakgrundsfägen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 23:11
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag har inga problem med det i Mozilla Firefox. Även som Samuel säger. Använd inte tables till layout! Använd CSS! Eller om du måste av någon anledning endast högre makter vet om, använda tables för layout, använd då CSS för att fixa bakgrundsfägen.

Offtopic:
Vad jag kan läsa så skriver han inget om att han använder tabeller i designsyfte.
Verkar vara en vanlig missuppfattning bland oss som lär oss separera struktur från presentation att tabeller inte får användas alls. De SKA användas när tabell-data presenteras...

Hur som helst, så här brukar jag skriva:

<table id="resultat">
<tr>
     <td class="odd">rad 1</td>
     <td>rad2</td>
     <td class="odd">rad 3</td>
</tr>
</table>

Sedan kan du i css-koden skriva

table#resultat {
     border: 1px solid #333;
}