Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express släppt!

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 20:58
Ursprungligen av tei:

1395:- på applestore.

Det enda som stör mig är att det inte finns någon lan-port på den, jag vill gärna kunna ansluta en dator via tråd också.

Tja, har du en burk via WiFi så kan du ju ansluta din sladd på den och NAT:a…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 21:47
Ursprungligen av Pär:

Tja, har du en burk via WiFi så kan du ju ansluta din sladd på den och NAT:a…

Hehe, då kan jag ju lika gärna köra båda burkarna trådlöst.

Grejen är den att jag vill ha åtminstone en dator icke-trådlöst kopplad till nätet. Då måste jag ha både en vanlig router och en Airport Express, det känns lite onödigt. Därför hade jag gärna sett en lan-port på den här lilla burken.

Då så, dags för en iPod med AirPort inbyggt då så är saken biff!

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då så, dags för en iPod med AirPort inbyggt då så är saken biff!

Det där låter faktiskt väldigt väldigt sannolikt nu. Musik är verkligen Apple's stora grej nu. Hoppas de inte tappar allt för mycket fokus på OS X bara.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Det där låter faktiskt väldigt väldigt sannolikt nu. Musik är verkligen Apple's stora grej nu.

Dessutom: kombinera detta med rykten om att Apple satsar stort på trådlösa finesser så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 21:50
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då så, dags för en iPod med AirPort inbyggt då så är saken biff!

Det är nog på gång

http://www.macrumors.com/pages/2004/05/20040531082311.shtml

...även Wireless Firewire är ju på g. Så man kan stream:a en DVD från iBooken till TVn.

http://www.macrumors.com/pages/2004/05/20040512081929.shtml

Vart sittar FW uttaget?

Är det bare jag som saknar ett FW uttag? Alltså för iPod (en FW HD hade jo inte varit helt fel heller).

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Då så, dags för en iPod med AirPort inbyggt då så är saken biff!

Tänkte just samma sak - jag sätter härmed hundra kronor på att nästa iPod har inbyggd Airport. Någon som sätter emot

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 22:10
Ursprungligen av Björnström:

Tänkte just samma sak - jag sätter härmed hundra kronor på att nästa iPod har inbyggd Airport. Någon som sätter emot

Drar nog väl mycket ström…
Men säg WiFi i dock:en på Gen.IV så är jag med…
(Men gen.V komemr trådlös FW för bildöverföring till teve etc. iom. iMotion och Film på ITMS)

Ursprungligen av Björnström:

Tänkte just samma sak - jag sätter härmed hundra kronor på att nästa iPod har inbyggd Airport. Någon som sätter emot

I don't gamble, men jag undrar vad ni tänkt att iPoden ska använda airport till?

Att streama musik till den, när den redan kan rymma mer än 10000 låtar?

Om den får Airport funktionalitet så tror jag det blir främst för att kunna fjärrstyra iTunes och andra program.

Det känns också naturligt att det senare kommer komma Airport Express med TV-ut funktionalitet, även om jag fortfarande hoppas på en mer dedikerad iSet-top-box från Apple med TiVo-liknande funktionalitet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 23:25
Ursprungligen av Force9:

I don't gamble, men jag undrar vad ni tänkt att iPoden ska använda airport till?

Att streama musik till den, när den redan kan rymma mer än 10000 låtar?

Snarare att streama från den.

En Airport Express Super-Duper med videoutgång och fw-port (för bla hd-anslutning) vore som sagt inte dumt.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 23:41
Ursprungligen av Force9:

I don't gamble, men jag undrar vad ni tänkt att iPoden ska använda airport till?

Trådlös synkning, backupp etc. t. ex

Ursprungligen av Force9:

I don't gamble, men jag undrar vad ni tänkt att iPoden ska använda airport till?

Om man försöker tolka det som framkommit från Jobs senaste framträdande så kanske en trådlös iPod har sina skäl:

Citat:

• When Jobs was demonstrating the new Airport Express, Walt Mossberg said that the biggest problem he saw was that you had to get up and walk to your computer to change play lists. Steve joked that walking was good, but when pressed, he smiled a wry smile. I took this to mean that Apple is working on this, and the Airport Express is just a step along the way.

En fjärrkontroll för AirTunes alltså? Vad bättre än att använda en iPod för detta, eller?

Citat:

• Jobs said Apple is working very hard at getting the price down on the iPod. When asked when it will happen, he just smiled.

En ny [billigare?] iPod snart?

Ursprungligen av Fredric:

Lite OT..
men fy fan!!!! jag vill se mera grejer av Apple,,, har samma känslor i magen som när man var liten och det var jul...

Det verkar vara mer pågång, jag tror det blir kul och händelserikt att vara macintresserad från nu fram till och med WWDC...

  • Medlem
  • 2004-06-08 09:27
Ursprungligen av Björnström:

Tänkte just samma sak - jag sätter härmed hundra kronor på att nästa iPod har inbyggd Airport. Någon som sätter emot

Skulle tro att Bluetooth kommer före, eftersom det är mindre och billigare komponenter idag... Fast man vet ju inte

  • Oregistrerad
  • 2004-06-08 22:53

Just for the record: Jag sätter emot och dubblar...

Ursprungligen av Björnström:

Tänkte just samma sak - jag sätter härmed hundra kronor på att nästa iPod har inbyggd Airport. Någon som sätter emot

För övrigt så står jag ju också och matar på köp-knappen. Klockren pryttel! Synd att den inte är finare, har aldrig gillat vit plast á la Apple-adapter. Inte ens förstasidan ser den bra ut på (antagligen är Apples Photoshop-gudar på tidig semester). Ettan på apple.com har sett bättre ut alltså. Men ändå: klockrent!

Det är bara att hala upp plånkan...

Tech specs säger bland annat följande om enhetens utgångar:

3.5mm mini-Audio jack for analog or optical digital sound

Har någon klurat ut det fetstilta här? Jag kan inte hitta någon beskrivning annan än denna.

Ursprungligen av Pegges:

Tech specs säger bland annat följande om enhetens utgångar:

3.5mm mini-Audio jack for analog or optical digital sound

Har någon klurat ut det fetstilta här? Jag kan inte hitta någon beskrivning annan än denna.

Jag hade en Sony Discman med kombinerad optisk/elektrisk kontakt. Det var en 3,5mm stereokontakt med ljuskälla längst in i mitten. Så den typen av kontakt har funnits länge.
Fiffigt! Man undrar ju i vilket format ljudet överförs. Sitter det en MP3/AAC/WAV/AIFF osv-spelare i AirPort Express? Någon form av cachening måste de ha i AirPorten. Vad kräver det för bandbredd?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 21:42
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Man undrar ju i vilket format ljudet överförs. Sitter det en MP3/AAC/WAV/AIFF osv-spelare i AirPort Express? Någon form av cachening måste de ha i AirPorten. Vad kräver det för bandbredd?

Borde sitta en "ipod" i enheten ja…
Bandbredden som behövs är väl runt 196kbps, eller vad brukar man koda?

Ursprungligen av Pär:

Borde sitta en "ipod" i enheten ja…
Bandbredden som behövs är väl runt 196kbps, eller vad brukar man koda?

Nja, Airtunes streamar med lossless codec till enheten. Vilket antagligen betyder ca 0.6-0.7 mbit/sekund*.

* Apple Lossless Audio Codec halverar ungefär en CD-skiva i storlek. En CD-skiva är ca 600 megabyte/timma. Halverat blir det ca 300 megabyte/timma. Vilket är 2400 mbit/timma. Vilket är ca 0.67 mbit/sekund.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-06-07 21:15

Woohoo, cool pryl!
Vore perfekt att ha när man ligger med iBooken i sängen och vill spela musik via iTunes på stereon, men inte har någon lust att ha en kabel kopplad till datorn.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 21:18

Digitalt ut också! Apple är bara grymmast!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-07 22:29

Helt otrolig pryl, wow-faktorn är i klass med när SJ presenterade Bluetooth på Macen häromåret. Blev beställning på Applestore direkt!

Undrar hur mycket dynamit SJ har att presentera på WWDC när dom släpper det här redan nu??

  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 22:40

Jag har bara en fundering... kommer inte kontakten på den lilla saken gå sönder, eftersom den "hänger" på kontakten. Jag vet att en del AC/DC-adaptrar kan blir lite "slöa" efter ett tag. Det vore ju lite tråkigt om man var tvungen att ställa en stol framför dosan så den inte ramlade ur jacket.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-07 22:43
Ursprungligen av Foxfire:

Jag har bara en fundering... kommer inte kontakten på den lilla saken gå sönder, eftersom den "hänger" på kontakten. Jag vet att en del AC/DC-adaptrar kan blir lite "slöa" efter ett tag. Det vore ju lite tråkigt om man var tvungen att ställa en stol framför dosan så den inte åkte ut.

Det verka vara samma kontakt som på nätadaptern på iBook/Powerbook, så det följer förmodligen med både en enkel plugg och en förlängningssladd (likadant som iBook/Powerbook)

  • Medlem
  • 2004-06-08 14:12
Ursprungligen av Foxfire:

Jag har bara en fundering... kommer inte kontakten på den lilla saken gå sönder, eftersom den "hänger" på kontakten. Jag vet att en del AC/DC-adaptrar kan blir lite "slöa" efter ett tag. Det vore ju lite tråkigt om man var tvungen att ställa en stol framför dosan så den inte ramlade ur jacket.

Just det ja, hoppas den tål en kyss av damsugaren, annars har man ju ett bra incitament att inte dammsuga

Cool grej, jag har dock inte den minsta nyttan av den

Det här är lite tråkigt: "AirPort Extreme and AirPort Express can extend the range only of an AirPort Extreme or AirPort Express wireless network." (Taget härifrån.)

Med andra ord: om man har en trådlös bredbandrouter av annat slag, t.ex. D-Link eller Netgear, så kan man inte använda funktionen för att utöka existerande trådlösa nät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 23:00
Ursprungligen av Adrian B:

Det här är lite tråkigt: "AirPort Extreme and AirPort Express can extend the range only of an AirPort Extreme or AirPort Express wireless network." (Taget härifrån.)

Med andra ord: om man har en trådlös bredbandrouter av annat slag, t.ex. D-Link eller Netgear, så kan man inte använda funktionen för att utöka existerande trådlösa nät.

Ajaj, då blir det lite väl dyrt för min del - har inte råd med både Airport Extreme-basstationen _och_ Airport Express.

Hos mig ser det nämligen (snart) ut så här:

* stationär icke-airport-bestyckad mac som är kopplad till min bredbandsanslutning (BBB 10/10). Till denna är även min musik-hårddisk (firewiredisk, 180 GB) kopplad.

* powerbook med Airport Extreme

* netgear trådlös router

Jag hade hoppats på att kunna strömma musiken från den stationära via routern och vidare till Airport express, eller ännu hellre strömma musiken från den stationära till den trådlösa via iTunes musikdelning och sedan vidare till Airport Express, men det faller väl iom det som Adrian nämner? Eller?

Alternativet är förstås att ersätta netgearburken med en "vanlig" Airport Extreme-basstation, men det blir lite väl dyrt - skulle hellre lägga de pengarna på fler Airport Express

Krångligt? Jajamän! Anledningen till att jag är så pass intresserad av detta är att jag hållt på några dagar med att försöka konstruera ett bra beolink-system härhemma för att kunna nå mitt iTunesbibliotek från samtliga rum i lägenheten. Därför känns Airport Express som en skänk från ovan.

Äsch, jag får väl vänta tills ni andra har fått hem era och testat dem

Ursprungligen av tei:

Ajaj, då blir det lite väl dyrt för min del - har inte råd med både Airport Extreme-basstationen _och_ Airport Express.

Hos mig ser det nämligen (snart) ut så här:

* stationär icke-airport-bestyckad mac som är kopplad till min bredbandsanslutning (BBB 10/10). Till denna är även min musik-hårddisk (firewiredisk, 180 GB) kopplad.

* powerbook med Airport Extreme

* netgear trådlös router

Jag hade hoppats på att kunna strömma musiken från den stationära via routern och vidare till Airport express, eller ännu hellre strömma musiken från den stationära till den trådlösa via iTunes musikdelning och sedan vidare till Airport Express, men det faller väl iom det som Adrian nämner? Eller?

Nej, det faller inte. Det enda som faller om man inte har en Airport Extreme basstation är bryggning av ens nätverk med Airport Express. Bryggning innebär att du kan förlänga räckvidden av ditt trådlösa nätverk genom att ansluta fler Airport Express enheter.

Att streama fungerar med alla trådlösa basstationer.

Bevaka tråden