Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskriftslösning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 11:35

Vi har ett problem på jobbet jag blivit utsedd att lösa. Följande gäller:

Vi har en "bibel" med Word-dokument som är kopplade till varandra genom Visual Basic Macron. Denna bibel har vuxit med åren och är nära 800 dokument stor nu. Problemet vi har är att det tar en väldans tid att skriva ut dessa. Tiden ligger också mycket på personalnivå då man manuellt måste öppna varje dokument, säga "ja, jag vill använda macron", gå till print och skriva ut.

Min fundering är om man kan automatisera själva utskriften på något vis. Det är en person som utvecklar bibeln medan andra vill skriva ut referens dokument från den på en helt annan plats än där den utvecklas.

Mina funderingar är om det går att koppla ett Apple Script till en mapp som skriver ut alla filer i mappen. Jag antar det är bäst att personen som utvecklar bibeln av dokument skriver ut PDF:er och skickar till personen som skall granska dessa. Problemet idag är som sagt att han som skall granska måste sitta i flera timmar med att bara öppna och skriva ut alla dokument.

Det funkar utifrån mina tester jäkligt risigt att bara "droppa" dokument på en skrivbords skrivare ("dock skrivare" nudå ). Den gör precis som den känner för gällande formatering av sidan och hanterar ex. Word-filer lite mysko.

Alternativet vore om man kunde "flytta över" en skrivarkö från maskinen personen utvecklar på till en annan.

Alla maskiner inblandade kör OSX 10.3 och Office X eller Office 2004.

Senast redigerat 2004-06-07 12:05
  • Oregistrerad
  • 2004-06-07 16:07

Från word format är det svårt att automatisera utskrifter. Bästa metoden vore nog att ha alla dokument i pdf format och det är dom som skrivs ut. Man behöver ju bara skapa pdf:en en gång (per ändring) i word. Pdf filer är bara att kopiera till skrivaren, antingen genom drag & drop eller i terminalen.

Sen rekommenderar jag att införskaffa en licens av acrobat standard för konverteringen, ett ton bättre än OS X skriva ut till pdf, om man vill ha lite mer avancerade funktioner med i sina pdf:er, länkar, bokmärken, etc.

Under windows kan man markera word filer och höger klicka och välja "skriv ut", vilket öppnar word vilken sen skriver ut till standardskrivaren med standardinställningar. Något motsvarande borde finnas på macen, men jag har inte letat efter det. (och nu sitter jag på jobbet utan tillgång till någon mac)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-07 22:32

Problemet vi har är att om vi sparar till PDF och skriver ut så funkar det okej, men inte super. Vissa program blir det helt CP ifrån. PDF:en ser bra ut alltid, men om man bara "drag and droppar" till skrivaren så fixar den ex. inte liggande utskrifter korrekt. Skriver du ut en A3 sida som du vill "scale:a" till A4 så går heller inte det….Massa små problem…

Kan man göra ett Apple Script som ex. skriver ut en mapp:s innehåll genom ett visst program (Preview eller Adobe Acrobat Reader/pro)

Det beror på vilka filtyper/program det handlar om. Om det bara gäller MS Word (före version 2004) så måste man använda en kombination av AppleScript och Visual Basic for Applications, eftersom AppleScript-stödet är så bristfälligt. Men en sån kombi-lösning fungerar säkert, alldeles utmärkt t.o.m. I Word 2004 så kan det göras helt i AppleScript, vilket gör det hela betydligt enklare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 07:51

Okej, det låter ju intressant!

Vi ha labbat mer här och kommit fram till att om vi skriver ut PDF:er genom Adobe Acrobat o inte OSX:s inbyggda funktioner så funkar det att bara droppa Adobe-PDF:erna på skrivbordsskrivaren och skriva ut… Men det vore ju helt klart intressant att ha ett AppleScript som för Word2004 sa "skriv ut alla dessa dokument i denna mappen".

1
Bevaka tråden