AppleCare Protection Plan

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

AppleCare Protection Plan for iBook [ 2.995:- ]

Är det värt?

Både jag och min flickvän har köpt oss en varsin iBook 12".
Jag har ett nystartat företag (FA-skattsedel), medan min flickvän har den som privatperson.
Båda studerar så 3000 kronor är mycket pengar för oss.

Nu till min fråga, är det värt att lägga 3000 på AppleCare eller ska man slänga dessa pengar på något roligare som tex en iPod mini?

--
Daniel

Ursprungligen av macgunde:

Är det värt?

Jag har ett nystartat företag (FA-skattsedel), medan min flickvän har den som privatperson.

Nu till min fråga, är det värt att lägga 3000 på AppleCare eller ska man slänga dessa pengar på något roligare som tex en iPod mini?

--
Daniel

Med tanke på att nästan alla delar som du inte kan vara utan som t.ex. skärm, logikkort kostar mer än en APP så tycker jag att det är värt pengarna. Men å andra sidan så kan hemförsäkringen täcka upp eventuella skador. Kolla det med ditt försäkringsbolag.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-06 00:24

Jag funderar också på detta men jag har alltid tyckt att det är oklart vad APP egentligen innehåller. Är det exakt samma villkor som gäller under ettårsgarantin, men förlängd i två år ytterligare eller vad? Gäller det till exempel en hårddisk som pajar inom APP-tiden?

Jag har ingen extra försäkring till företaget...
Dock så har jag en bra hemfösökring med drulleskydd mm hos folksam...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-06 00:39

Hemförsäkringen skall du inte förlita dig på om du köpt datorn genom företaget.
Se min förklaring i denna tråd.

Intressant läsning

Läste tråden innan...

• Medlem
  • 2004-06-06 01:37

AppleCare MÅSTE man ha!(tycker jag då i alla fall)
Under giltlighetstiden så använde jag min PowerBook´s AppleCare tre gånger (2 dvd-moduler och 1 trasig el-adapter), de 3000 kr den kostade fick jag allt igen!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-06 03:25

Japp, köp AppleCare! Har själv en iBook 12" som jag ägt i 2,5 år ungefär. 3 ggr har den varit på reparation, senast för en pajad hårddisk.

Ni kan ju vänta med att köpa APP tills strax innan ettårsgarantin går ut. Så hinner ni spara ihop lite pengar...

Ursprungligen av coach:

Japp, köp AppleCare! Har själv en iBook 12" som jag ägt i 2,5 år ungefär. 3 ggr har den varit på reparation, senast för en pajad hårddisk.

Ni kan ju vänta med att köpa APP tills strax innan ettårsgarantin går ut. Så hinner ni spara ihop lite pengar...

Kan man köpa AppleCare från USA är den intressanta frågan. Dollarn är skitbillig just nu. Och det enda man borde behöva är serienumret i lådan...

Allt som ingår i AppleCare Protection Plan borde ingå gratis, helt bedrövligt att de tar betalt för det.

Till din fråga, jag tycker inte det är värt det. Har inte tagit AppleCare Protection Plan på någon Mac jag köpt, inte ens betydligt dyrare saker.

• Medlem
  • 2004-12-04 21:28

APP är samma som en förlängd garanti.

Ångrar inte att jag tog AppleCare på min iBook, de två repararationer den var inne på hade säkerligen kostat mer än AppleCareavgiften.
Dessutom fick jag utbytt min Airport Basstation.
Vilken service dessutom, kom hem med en ny och tog den gamla med sig, jag bor långt ut på vischan

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-04 21:59

Jag skulle rekommendera AppleCare på bärbara datorer (de får betydligt mer stryk än en stationär dator).

Att införskaffa AppleCare för PowerBook eller PowerMac kan vara klokt. Dock till iBook 12" är jag tveksam. Burken kostar ny ca 9000:- för er som studenter och att då lägga ytterligare 1/3 av nypriset på försäkring är ju dyrare än Sibas m fl drulleförsäkringar.
Hur mycket sjunker en iBook efter en dags användning, 2000:-? Nä, var rädda om era datorer och köp hellre nytt den dag det bli aktuellt tycker jag. Ni kan ju nästan idag tillsammans köpa en tredje iBook och ha som backup istället för att lägga pengarna på AppleCare.

Är det värt?

--
Daniel

HALLÅ HALLÅ där! En app kostar ca 2200 kr för studenter och inte 2995 kr glöm det

Är det värt?

--
Daniel

Jag tycker att du ska skaffa AppleCare, men det ska inköpas i USA i så fall. Vänta tills ett tag innan det är dags att införskaffa det och be någon köpa det i USA, och håll tummarna att dollarn har gått ner mer.

• Medlem
  • 2004-12-05 14:20

Skärmen på min första powerbook började krångla efter 18 månader. Hade inte Apple Care. Reparationen skulle ha kostat 14.000kr så den blev aldrig reparerad, köpte en ny i USA.
Skulle ALDRIG köpa mac utan Apple Care.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 14:28

När du står i affären och skall köpa datorn känns det nog inte värt det. Det blir värt det när du sitter där med din arma dator som av någon oförklarlig anledning vägrar starta pga nån kondensator eller whatever har brunnit upp på moderkortet.

Så vad du måste göra är att ställa dig följande fråga. "do I feel lucky? well do ya... punk"

1
Bevaka tråden