Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videochat och Netgear ??

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Netgear rp614v2 och telia ADSL.

När jag ska köra videochat i iChat så funkar inte port forward och jag får ett felmeddelande i iChat.

Jag har gjort dom inställningar som man ska behöva i routern och fått det att funka, men efter en omstart eller två så funkar det inte längre. Internet mm. funkar dock som vanligt. Även timbuktu som också den blir port forwardad.

Hur ska jag ställa in routern?? jag måste ju tydligen göra ngt fel.

Provade att använda dhcp med manuellt ip på klientmaskinen, men det ville den inte alls.

Hjälp mig nån.

- Slice -

ingen som vet ngt om detta?????

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 13:30

Har en Netgear DG834G och körde videokonferens med iChat senast i går. Kan kolla mina inställningar för port forward när jag kommer hem. På min Netgear finns en inställning så jag kan använda DHCP men reservera vissa IP-nr till speciella MAC-adresser så dessa maskiner i princip får fast IP.

OK, jag väntar på senare post.

Tack så länge

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 20:10

Hmm, har nu kollat och har faktiskt ingen speciell inställning för just iChat...

Basic Settings
NAT (Network Address Translation) - Enabled

Firewall Rules
Outbound Services - Default, tillåter all trafik utåt
Inbound Services - Här har jag visserligen egna regler för FTP, HTTP, Timbuktu, AFP och FileMaker som styr respektive portar till min "LAN server" men för övrigt blockas all annan trafik.

LAN IP Setup
Use Router as DHCP Server
Address Reservation- Här reserverar jag vissa IP adresser till vissa MAC-adresser så min inställning under Inbound Services fungerar fastän DHCP används generellt.

För övrigt är det mest default-inställningar och inget som bör påverka iChat.
Sen, datorn jag kör iChat på, är brandväggen helt avstängd.

Vet inte om du blir klokare på ovan men vad jag kan se behövs alltså ingen speciell inställning för just iChat...

1
Bevaka tråden