Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac radannonser

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta är egentligen inte en riktig nyhet utan snarare en förfråga till dig som använder våra radannonser:

- 99mac har egentligen aldrig satsat på radannonser men ändå har vi nästan lika många annonser per månad som MacWorld. Jag gissar att det beror på att vi har så mycket trafik på sajten.

- Vi tänkte göra en mindre uppfräschning och samtidigt börja pusha mer för annonserna.

- Kom med förslag på förbättringar, något vi redan planerat är:

  • Formulär för att skapa annonser

  • Flera säljeskategorier: Bärbart, Stationärt, Tillbehör, Övrigt

  • Tydligare kontaktinformation

Vad önskar ni er mer?

Ursprungligen av Björnström:

Vad önskar ni er mer?

Lägre och mer realistiska priser på det som säljs.

SET price * 0,5

Ursprungligen av Björnström:

SET price * 0,5

Ett inlägg till och du är uppe i 8 000…

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-03 18:04

Tillåt ej/Rensa bort säljannonser utan prisangivelse.

En bra feature som kanske är enkel att bygga är att man när man lägger in en köpes/säljes annons kan väla att prenumerera på motsvarande säljes/köpes-annonser och få ett email med länk skickat när en ny annons i samma "kategori" läggs in. Det krävs väl iofs att ni har ett formulär med menyer på datormodell så att det går att para ihop. Kanske är krångligt, eller kan ni para ihop mha fritextsökning.

hmm, blev långt. Är du med på vad jag menar?

Jag har uppdaterat radannonserna nu - det kommer lite mer grejer inom kort.

Är det intressant med en lista dit man kan anmäla sig (epost) så att man får en påminnelse så fort någon skapar en ny annons inom rätt kategori?

Exempelvis "bärbart säljes" ---> du får ett mail samma sekund som det dyker upp en annons?

http://99mac.se/forum/forumdisplay.php?f=6

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-04 10:29
Ursprungligen av Björnström:

Jag har uppdaterat radannonserna nu - det kommer lite mer grejer inom kort.

Är det intressant med en lista dit man kan anmäla sig (epost) så att man får en påminnelse så fort någon skapar en ny annons inom rätt kategori?

Exempelvis "bärbart säljes" ---> du får ett mail samma sekund som det dyker upp en annons?

[/url]

Ungefär vad jag menade, men jag tycker kategorierna bör vara smalare så att det inte blir för många mail. Skall ni ha menyer i formuläret där man är tvungen att ange vissa specifikationer eller är det enbart fritext som det är nu som gäller?

Specar som (datormodell, CPU, RAM, HD, Mhz) är väl lä'mpligt för datorer.

Isf skulle en bra feature vara att man när man lägger in en köpes kan välja tex att bara få mail när när en G4a AGP-annons kommer in eller en Powerbook G4 12" tex.

//mattan

Ursprungligen av mattan:

Ungefär vad jag menade, men jag tycker kategorierna bör vara smalare så att det inte blir för många mail. Skall ni ha menyer i formuläret där man är tvungen att ange vissa specifikationer eller är det enbart fritext som det är nu som gäller?

Specar som (datormodell, CPU, RAM, HD, Mhz) är väl lä'mpligt för datorer.

Isf skulle en bra feature vara att man när man lägger in en köpes kan välja tex att bara få mail när när en G4a AGP-annons kommer in eller en Powerbook G4 12" tex.

//mattan

Jag förstår din idé - problemet är ju att det finns så fruktansvärt få datorer till salu att ett sådant system är overkill.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-04 13:42
Ursprungligen av Björnström:

Jag förstår din idé - problemet är ju att det finns så fruktansvärt få datorer till salu att ett sådant system är overkill.

Ok, hajjar, men man kan ju bygga för framtiden.. Trodde faktiskt att det var många annonser om det var nästan lika mkt som MW.

Ett formulär där man "tvingar" säljare att ha med relevant information tycker jag dock är viktig feature för bra radannonser. Det sparar enormt mkt tid för köpare och säljare. Det är väl dessutom inte så tidskrävande att bygga ett sånt webbformulär som sedan parsas till ett inlägg, eller?

Och har man väl den informationen så kan man ju välja själv vad gäller email, men med enklare den lösningen baserad endast på forumkategori så går det väl att använda inbyggda funktioner i forumprogramvaran vilket sparar mkt tid. Dock tycker jag att det har marginell nytta eftersom det bara är irriterande att få email om beiga macar om man endast är ute efter en G5a. Orelevanta email blir snabbt en irritation även om man tyckte det var en bra ide när man anslöt sig till listan.

Så mitt råd, annonsformulär och "kanske" email baserad på forumkategori som du skrev om det inte kostar ngn större tid för er att lägga till den funktionen.

Passa på att ta en liten avgift för varje annons.

Vill bara nämna en grej. Ta inte bort annonserna från forumsystemet. Jag vill se dem när jag kollar "dagens inlägg". Numera kollar jag aldrig på MW:s annonser.

  • Medlem
  • 2004-06-04 12:03

Möjlighet att svara på en annons, som man svarar på en vanlig tråd. Men det ska vara i kombination med att den som annonserar får redigera tråden, och ta bort inlägg som inte är relevanta. Är detta möjligt? Eller ens önskvärt? Bara spånar.

  • Medlem
  • 2004-06-04 12:07
Ursprungligen av Baron:

Möjlighet att svara på en annons, som man svarar på en vanlig tråd. Men det ska vara i kombination med att den som annonserar får redigera tråden, och ta bort inlägg som inte är relevanta. Är detta möjligt? Eller ens önskvärt? Bara spånar.

Problemet var ju att trådar spårade ur i stil med "-Idiot, du kan se dig i månen efter att få så mycket för den där gamla skiten", vilket knappast tillför något. Det är väl smartare att använda sig av PM, om man vill fråga något?

  • Medlem
  • 2004-06-04 12:05

Jag tycker faktiskt att ni kan ta en tia för annonserna, om det finns ett bra system för microbetalningar. Om det är möjligt, så kan man sätta en gräns för saker som kostar mer än 150 kr, för man vill ju inte bli av med "bortskänks".

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-06-04 22:48

Nej nej nej! Snälla! Just radannonserna har vaarit så OTROLIGT bra på 99mac. Vi vill INTE ha ett system med massa krångliga underkategorier och "tvingande" information etcetera. Det är just det som alltid är skit på andra ställen. Annonserna på 99mac är härligt enkla och spontana. If it ain't broke - why fix it? Berätta vad som INTE fungerat hittills? Och varför i allsindar skulle man INTE få lägga in en annons utan prisangivelse? "Här är en låda me junk - lägg ett bud" är väl en toppenannons? Med "tvingande" system får man bara en massa "pris 1 kr" eller andra fejkpriser som bara gör det sämre än nuvarande system.

Slutligen - VARFÖR skulle just annonserna vara avgiftsbelagda? På varje gratistips som finns under andra forum sparar man konsulttid. Under köptips sparar man pengar genom att få tips om billiga/bra leverantörer. Förklara varför just radannonserna skulle vara det som ger extra värde jämfört med annan information?

...och ytterligare en grej...tillåt INTE kommentarer på annonser. Jag har hittills ALDRIG varit med om att folk tycker 2:ahandsmarknaden för Mac är billig. Massor av trista kommentarer kommer att förpesta forumet och göra det till en garanterat gnällig upplevelse!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-04 23:58

Jag håller med William, det mesta är bra som det är. Men visst är väl priserna lite väl höga ibland, men marknaden och prissättningen är ju fri. Säljare och köpare möts när priset är rätt. Går man ut för högt blir man sittande med grejerna kvar, vilket dessutom troligen innebär att man kommer att tappa ytterligare på priset innan man väl blir av med prylarna.
Men rasar priset på beg alltför snabbt, vem kommer då att ö h t vilja köpa nytt? Nån måste ju ta smällen för att andra skall få köpa billigt. Tröttnar nyköparna dör begagnatmarknaden och till slut hela Mac-plattformen. Den är ju oroligt liten redan nu.

1
Bevaka tråden