Vilket CF eller motsv på 1 GB?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-01 23:18

Nu har jag äntligen köpt en Nikon D70. Utan minne, dock. Pros and cons med olika minnen? Jag behöver cirkus 1 GB har jag kommit fram till. Var handlar man dem? Nätet går bra.

Gå in på Buggy

http://buggy.no-ip.com/sok.php

Välj Flashminne i kategori och skriv compact flash 1gb i sökrutan.

SanDisk brukar jag köpa till mig själv, men det finns andra lika bra.

• Medlem
  • 2004-06-01 23:37

Köp två 512:or istället. Det borde vara billigare, och de KAN gå sönder. Jag har ett CF-kort som bara dog helt plötsligt. Sitter du med en gig bilder så är det ännu tristare än 512MB. Dessutom kan du inte fortsätta att fotografera med ett trasigt kort.

512MB räcker rätt långt.

• Medlem
  • 2004-06-02 10:46
Ursprungligen av stfm:

Köp två 512:or istället. Det borde vara billigare, och de KAN gå sönder. Jag har ett CF-kort som bara dog helt plötsligt. Sitter du med en gig bilder så är det ännu tristare än 512MB. Dessutom kan du inte fortsätta att fotografera med ett trasigt kort.

512MB räcker rätt långt.

Det verkar inte vara billigare med 2x512. Hur vanligt är det att kort pajar? Är Ultra säkrare än vanliga? Är md säkrade? Hur ska man förstå hur snabba korten är?

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-01 23:38
Ursprungligen av Baron:

Nu har jag äntligen köpt en Nikon D70. Utan minne, dock. Pros and cons med olika minnen? Jag behöver cirkus 1 GB har jag kommit fram till. Var handlar man dem? Nätet går bra.

Pricerunner är ju där man hittar bästa priset, märke tror jag inte är så viktigt.

• Medlem
  • 2004-06-01 23:42

Microdrive, inget å ha?

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-01 23:49
Ursprungligen av Baron:

Microdrive, inget å ha?

Den billigaste MD/IBM har ju fått bra kritik.

Numera heter de Toshiba, det var Toshiba som tillverkade IBMs Microdrivar också.
Jag har två st på 1GB vardera och de fungerar utmärkt.

• Medlem
  • 2004-06-02 01:13
Ursprungligen av Baron:

Microdrive, inget å ha?

Nja... det vet jag inte, men det är kanske inte så ofta man måste ta 1GB i rask följd.

Vet någon vilken är snabbast, och spelar det någon praktisk roll?

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-02 07:48

2 st 512 - skulle jag köpa - precis som stfm - bl a efter en disskution med proffsen på ProCenter

...har själv funderat på en D70 - men tyckte inte om sökaren.

• Medlem
  • 2004-06-02 10:22

det är mest det att jag vill slippa släpa på mer än kameran. Jag är tom lite inne på en 2gb microdrive. Men om de pajar så vill jag inte vara med.

• Medlem
  • 2004-06-02 10:22

När det står 40 x speed, vad är 1?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-02 11:10
Ursprungligen av Baron:

När det står 40 x speed, vad är 1?

Oftast räknas 1x som 150kilobyte i sekunden som var den hastigheten CD-ROM spelarna började på.

Ska du köpa microdrive så ska du köpa en Creative MUVO 4GB för 2500:- och plocka ut den microdrive som sitter i den. Finns trådar på www.fotosidan.se om hur man gör.

• Medlem
  • 2004-06-03 21:21

Jag läste nånstans att en Canon 300D inte kan dra nytta av hastigheten i ett CF Ultra-kort. Stämmer det? Gäller samma sak en Nikon D70?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 13:19

Lite off men ändå inte

Lätt att det blir strul med CF kort om man inte är rätt nogrann i hanteringen.
Fick ett tips av en pressfotograf - som hade haft ett h-e med sina CF kort.

Tipset var att ALLTID formatera om den inför ett nytt "shoot" - har gjort så själv med alla mina CF sedan dess = no problemo...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 23:33

Jag har hört av lokal fotobutik att jag ska köpa det snabbare kortet till min D70.

Canon 300D: 2.5 bilder/sek i serier upp till 4 bilder
Nikon D70: 3 bilder/sek och 12 bilder i rad

• Medlem
  • 2004-06-04 12:42
  • Medlem
  • 2004-06-04 14:47
Ursprungligen av Baron:

Vad billiga de har blivit... det var nog ett bra köp, jag trodde de kostade mer.

När det gäller hastigeheter på olika minneskort är www.robgalbraith.com kanonbra. En massa kort är testade i både sriv- och läshastighet. Skrivhastigheten är viktigast för att slippa vänta på att buffertminnet skall tömmas mitt i en serietagning. Tar man aldrig bilder i snabbare serier spelar hastigheten mindre roll. Läshastigheten påverkar mest överföringshastigheten till datorn när man tömmer kortet.

Olika kameror hanterar Microdrive lite olika. I en del kan de vara riktigt snabba medan de är lite slöare i andra. Nackdelarna med Microdrive är att de är små hårddiskar. Att de är mekaniska gör att de är lite mer känsliga för stötar och att de drar lite mer av batterierna. Men är man rädd om korten verkar risken för att de pajjar ganska lien och inte drar de heller så mycket mer ström.

• Medlem
  • 2004-06-08 16:03

Är det någon som vet om man kan vända sig direkt till SanDisk om ett kort har pajat? Det verkar inte bättre än att jag har slarvat bort kvittot, vilket borde göra det svårt att gå till kameradoktorn...

1
Bevaka tråden