Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G4 12" - Upplösning på extern skärm?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Vet att det har snackats om det här förut, men jag kan tyvärr inte hitta nån gammal tråd.

Jag har en nyinköpt powerbook G4 12", som jag tänkte koppla til extern 17"-skärm. Max upplösningen på powerbooken är ju 1024x768, men jag skulle vilja ha högre upplösning på den externa skärmen. Jag har läst att det finns nån "fix" man kan göra själv för att ställa upp upplösningen.

Har nån en länk till nån gammal tråd om detta, eller kan nån beskriva hur man gör?
Och finns det nåt risker med det, nån som har provat?

Ursprungligen av Biggelito:

Hallå!

Vet att det har snackats om det här förut, men jag kan tyvärr inte hitta nån gammal tråd.

Jag har en nyinköpt powerbook G4 12", som jag tänkte koppla til extern 17"-skärm. Max upplösningen på powerbooken är ju 1024x768, men jag skulle vilja ha högre upplösning på den externa skärmen. Jag har läst att det finns nån "fix" man kan göra själv för att ställa upp upplösningen.

Har nån en länk till nån gammal tråd om detta, eller kan nån beskriva hur man gör?
Och finns det nåt risker med det, nån som har provat?

Du behöver ingen fix till Powerbooken det är iBook som behöver det. Det du vill göra fungerar utan problem.

"Dubbla bildskärmar och skärmbildsdubblering: Hanterar samtidigt upp till 1024 x 768 bildpunkter på den inbyggda skärmen och upp till 2048 x 1536 bildpunkter på en extern bildskärm, båda i miljontals färger"

Ursprungligen av Errol Garner:

Du behöver ingen fix till Powerbooken det är iBook som behöver det. Det du vill göra fungerar utan problem.

"Dubbla bildskärmar och skärmbildsdubblering: Hanterar samtidigt upp till 1024 x 768 bildpunkter på den inbyggda skärmen och upp till 2048 x 1536 bildpunkter på en extern bildskärm, båda i miljontals färger"

Aha, fan va skönt. Då var det bara jag som var dåligt påläst

Det jag däremot behöver är en ADC-adapter för att koppla ihop skärmen med powerbooken. Apples adapter är dyr, drygt 1000 spänn. Finns det nån annan billigare?

Men hur gör jag om jag vill ha min externa skärm som den "primära" dvs. ha docka, menyrad osv. på den.
Vill inte ha datorn stängd för värmens skull. Har heller inte vant mig vid att jobba med extended-läget, det
känns bökigt med dockan på den lilla skärmen.

Något bra tips?
// Danne

Gå in i Systeminställningar -> bildskärmar. På någon flik däri kan du få upp två skärmar där du kan ställa in hur de ska förhålla sig till varandra. På den ena finns en vit rad högtst upp. Dra över den till skärmen där du vill ha menyrad och dock. Klart!

(Har inte någon extern inklopplad nu, och kan därför inte se exakt hur det ska vara.)

Det var precis så enkelt som jag fått uppfattningen om att saker och ting ska vara på macen.
Har varit därinne minst 20 gånger, men inte fått för mig att läsa texten. Tack för hjälpen!

Varsågod

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-05 20:09

Upplösning extern skärm PB 12" 867 MHz

Hej,
jag har en Powerbook 12" 867 MHz med 32 MB bildskärmsminne i. Finns det någon som kan berätta hur hög upplösning man kan ha på den externa skärmen maximalt? Jag vet att dagens 12-tummare klarar 2048 x 1536, men vad klarar min burk?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-07-05 20:19
Ursprungligen av bborn:

Hej,
jag har en Powerbook 12" 867 MHz med 32 MB bildskärmsminne i. Finns det någon som kan berätta hur hög upplösning man kan ha på den externa skärmen maximalt? Jag vet att dagens 12-tummare klarar 2048 x 1536, men vad klarar min burk?

Nu sitter jag pa jobbet men jag tror det ar 1280x1024 jag kor hemma pa min pb 12 867mhz och det ar max. Ska kolla nar jag kommer hem. Se nedan, min skärm stödjer maximalt 1280x1024..

Senast redigerat 2004-07-05 22:52
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-05 20:33

Man brukar bara få upp de upplösningar som den anslutna skärm klarar av... så om din skärms max är 1280 x 1024 så blir det max upplösning i bildskärmsinställningarna.

Ursprungligen av Robban B:

Nu sitter jag pa jobbet men jag tror det ar 1280x1024 jag kor hemma pa min pb 12 867mhz och det ar max. Ska kolla nar jag kommer hem.

Ursprungligen av bborn:

Hej,
jag har en Powerbook 12" 867 MHz med 32 MB bildskärmsminne i. Finns det någon som kan berätta hur hög upplösning man kan ha på den externa skärmen maximalt? Jag vet att dagens 12-tummare klarar 2048 x 1536, men vad klarar min burk?

Undrar samma sak, har en 24" wideskärm nu och vill utnyttja den maximalt.

1
Bevaka tråden