Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanner - bra i prisklassen 1000-1200

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

någon som rekommendera en scanner för hemmabruk i 1000-2000 kr klassen....

/mannfred

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-22 23:39

Än så länge vill jag inte rekommendera någon av Canons modeller då om inte klarar av att hantera svenska tecken plus mellanslag i filnamnet samt att deras driver tappar kontakten med scannerna hela tiden. Tips är nog att utgå från Apples lista över scannrar som dom stöder. Den finns någonstans under Mac OS X-grenen.

  • Medlem
  • 2004-06-30 10:25
Ursprungligen av frazze:

Än så länge vill jag inte rekommendera någon av Canons modeller då om inte klarar av att hantera svenska tecken plus mellanslag i filnamnet samt att deras driver tappar kontakten med scannerna hela tiden. Tips är nog att utgå från Apples lista över scannrar som dom stöder. Den finns någonstans under Mac OS X-grenen.

Ska också köpa en scanner i prisklassen 1000-2000 kr. Har tittat på Canon LiDE 30, Canon 5000F och Epson Perfection 1670. Enligt Appels och Canons hemsida har Canon-modellerna stöd för OS X, men inte Epson-scannern.

Är det någon som har erfarenhet av dessa under OSX? Ska använda den för att scanna enklare ritningar och bilder till hemsidor.

  • Medlem
  • 2004-06-22 23:49

Är själv sugen på HPs "fönsterskanner". Den verkar räcka för hemmabehov. är tyst, snabb och snygg. Och har fördelen att förvaras på högkant - tar mindre plats.

Köp en skanner som supportas av VueScan.

http://www.hamrick.com/

En bra framtidsförsäkring.

Ursprungligen av lime:

Är själv sugen på HPs "fönsterskanner". Den verkar räcka för hemmabehov. är tyst, snabb och snygg. Och har fördelen att förvaras på högkant - tar mindre plats.

Var själv sugen på denna när den introducerades på den europeiska marknaden. Dock så upptäckte jag att enligt HP (o apples scanner lista) så var inte denna stöd utav OS X, och ingen tredjeparts drivrutin existerade. Synd!

  • Medlem
  • 2004-06-23 00:33
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Var själv sugen på denna när den introducerades på den europeiska marknaden. Dock så upptäckte jag att enligt HP (o apples scanner lista) så var inte denna stöd utav OS X, och ingen tredjeparts drivrutin existerade. Synd!

Well, enligt HP:s sidor ska 4670 (som den så vackert heter) stödja OS9.1 och uppåt, har för mig att jag sett ett osx-märke på kartongen. Hoppas jag minns rätt!

Mm, kan ju vara en annan. Vilket är väldigt trevligt isåfall, med tanke på att dom är väldigt snygga!

Macoteket säljer ju Epson scannern, så det borde fungera med OS X.
Har själv funderat på en Epson 1670 photo.

Mats B

Jag kör Epson 1670 Photo på OS X 10.3.4 (G5:a). Fungerar alldeles utmärkt och jag är shockad över hur bra kvalitet man får för pengarna. Och att den dessutom kan ta dia/neg är en stor bonus (även om resultatet av dessa scanningar inte kan användas i tryck, men för skissändamål och icke-proffs-sammanhang är det super!).
Mjukvaran verkar stabil och plug-in till Photoshop finns också.

Ett mycket bra köp!

PS Berätta gärna vilket val du gjorde osv!

/Jernberg

Ursprungligen av Mats Bengtsson:

Macoteket säljer ju Epson scannern, så det borde fungera med OS X.
Har själv funderat på en Epson 1670 photo.

Mats B

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-30 18:45

Har kört både Canon 650 och Lide 50 under OS X, båda har fungerat klanderfritt (bortsett från att 650:n bara fungerade ihop med Photoshop. Den stora fördelen med Canons scannrar är att dom är små och att dom tar strömmen över USB (slipper nätadaptern). Det har varit praktiskt för mig då jag mer än en gång har suttit i källaren på universitetsbiblioteket och kopierat artiklar med iBooken+canonscanner, suveränt smidigt. helst med dom nya lide-scannrarna som kan spara direkt till PDF.

Jag blir lite förvånad att folk har haft problem med Canon eftersom jag aldrig har haft ett enda problem själv(kan iofs bero på att jag aldrig använder svenska tecken i filnamn+att jag bara har scannern ansluten när jag behöver använda den)

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 19:32

Har använt den minsta Canon modellen LiDE 20 ca 1,5 år utan problem under OS X. Senast scannade jag fotografier på barnen, ca 12x12 cm för utskrift på A4 med Canon i865 med helt ok resultat.

Även scannat texter direkt till pdf någon enstaka gång, dock problem med åäö när man kopierade texten vidare från pdf:en.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-30 23:17

Missförstå mig rätt: jag är nöjd med min Lide 50 när den väl fungerar. Men den strular tillräckligt ofta, både på OS X och Win2K, för att jag ska kunna säga ordet klanderfritt. Det blir inte bättre av att en Canon-tekniker refererar till någon okänd M$-knowledgebase-artikel om att USB inte klarar av att leverera tillräckligt med ström efter vila så att scannern inte blir nöjd utan slutar fungera. Endast en omstart hjälper. Och detta gäller både bärbara och stationära.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-06-30 23:23
Ursprungligen av frazze:

Missförstå mig rätt: jag är nöjd med min Lide 50 när den väl fungerar. Men den strular tillräckligt ofta, både på OS X och Win2K, för att jag ska kunna säga ordet klanderfritt. Det blir inte bättre av att en Canon-tekniker refererar till någon okänd M$-knowledgebase-artikel om att USB inte klarar av att leverera tillräckligt med ström efter vila så att scannern inte blir nöjd utan slutar fungera. Endast en omstart hjälper. Och detta gäller både bärbara och stationära.

Jag hade nästan på känn att det var något med vilo-läget eftersom många USB-tillbehör krånglar när man väcker datorn efter vila. Själv har jag inte råkat ut för detta eftersom jag alltid rycker ut USB-sladden och förpassar scannern till byrålådan/väskan när jag har scannat klart.

Bra tips iaf, då vet jag vad jag ska tänka på om scannern strular för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 01:52

Epson släpper 3 nya A4 scanners under sommaren som verkar grymt prisvärda.Läs mer på Macworld

1
Bevaka tråden