Lurad av 99mac:are

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg för någon månad sen den här adaptern till försäljning.

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=42713

Jag tog kontakt med personen i fråga, pratade per telefon, och vi kom överens. Allt verkade ok.

Hade sen tidigare köpt en elgato eyeTv av honom och den affären flöt på fint utan några som helst problem. Dessutom var han (flickvännen) 99mac:are så jag dristade mig till att sätta in pengarna (600 kr) i förväg... vilket jag aldrig skulle gjort, naturligtvis...

E-mail svarar han inte på längre, fick ett svar med ursäkter, men inget fler svar nu som sagt. De två gånger jag ringt kommer jag till hans svarare. Jag vet vem det är, jag vet var han bor och jag kan hans telefonnr.

Vad ska jag göra?
Ta kontakt med polisen? Hälsa på honom med några kompisar (amerikanska fotbollsspelare á 160 kg stycket) i släptåg? Fortsätta ringa? Hänga ut honom med namn och nummer? Andra förslag?

Hmm. Sånt här borde inte förekomma på 99mac. Jag ska se om jag kan få tag i honom innan du börjar hänga ut namn och grejer.

Jag flyttar tråden till köptips oxå.

Jag har bara en hotmailadress tyvärr.

Kan du inte skicka dom uppgifter du har till mig via PM så kan jag kolla om han har fler konton på 99mac.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2004-05-30 23:25

hur går det ??

Skulle vara kul att veta hur det gick med det här, kan vara bra om det går att komma åt han så det statuerar exempel. Gör att alla känner sig tryggare då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 23:41
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Vad ska jag göra?
Ta kontakt med polisen? Hälsa på honom med några kompisar (amerikanska fotbollsspelare á 160 kg stycket) i släptåg? Fortsätta ringa? Hänga ut honom med namn och nummer? Andra förslag?

Hänga ut honom låter helt rätt och det skulle jag själv vilja göra om jag blev lurad. Dock så vet jag inte om det är ok att göra det här på 99mac?

Fortsätt ringa, ring på natten och fråga när han ska göra rätt för sig, åk dit med dina fotbollskompisar och ring på klockan 6 på morgonen. Sök upp honom på jobbet så alla får se vad det är för typ.

Sen måste man ju undra hur någon kan orka med allt jidder för att lura till sig 600:-, om det inte är så förstås att han sålt samma grej till en väldans massa folk men det tror jag vi skulle ha få reda på här då.

Att man inte ska kunna lita på folk :(.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-31 00:00

Jag blev blåst på 7600kr via annons på blocket... I januari. Får se om jag någonsin får tillbaka några pengar. Det är polisanmält och jag vet vem killen är. Frustrerande och trist. Speciellt nu när blocket börjat med sin "säker affär" grej. Synd att den inte fanns för ett par månader sedan.

Gör inget dumt för de där 600kr. Det är inte värt det. Men lite mittinatten-ringningar har väl aldrig skadat...

Andreas

Anden:
Vad är blockets "säker affär" grej?
Nej naturligtvis är det inte värt att göra ngt dumt för 600 spänn.. men man blir bara så förbannad.

Stile:
Jag håller med, att lura folk på 600 kr är lite underligt. Dessutom så verkade han inte vara den "typen" när jag pratade med honom per telefon. Därför har jag skickat honom en omgång till med försök till kontakt. Det kan vara så att han är (tiifälligt) utomlands sen den 25:e så jag tänkte ge honom lite mer tid...

• Oregistrerad
  • 2004-05-31 09:15

För 600 kronor verkar det sjukligt. Som du antyder Dr jerkyll det kan vara ett missförstånd och jag tror att du gör rätt i att avvakta men hotmail adressen säger tyvärr något annat. Det är bra att du tar upp det här så att vi kan vara vaksamma.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-31 09:27

Nu hjälper inte det dig Jerkyll, men för framtiden och alla andra: en sak som kan hjälpa till att förhindra liknande situationer (utöver att vara lite restriktiv med förskottsbetalning) är att se till att få (och verifiera genom att ringa upp) hemtelefonnumret. Ett mobilnummer är slit-och-släng idag (lurendrejare har säkert ett tiotal på olika kontantkort), hemtelefonnumret har man ett av, dessutom kan du verifiera personens identitet med www.eniro.se med hjälp av det.

olov

Jag har även en "seriösare" epostadress (än hotmailadressen) som han använde när han svarade mig. Han har själv ett 99mac-konto (med ca 200 inlägg), annonsen är utlagd via hans flickväns konto. Dessa saker bidrar till att jag väntar en stund till. Hans senaste inlägg här är daterat till den 25/4.

Om det nu vore ett "missförstånd", vilket jag hoppas, så är det jäkligt underligt att han inte har svarat mig på fyra veckor...

Edit: förtydligande

• Oregistrerad
  • 2004-05-31 10:03

Mitt fel! 4 veckor då är det nog rätt att dra i nödbromsen.

Nu är det "helt plötsligt" löst, precis i samband med att detta fått lite uppmärksamhet här på 99mac. Märkligt...

Fick epost alldeles nyss. Säger att han är nyligen hemkommen från en utlandsresa och att paketet han skickade hade gått i retur.

Ja ja, det löste sig iaf.

Tycker det är tråkigt att folk blir blåsta. Men att betala till en privatperson i förskott är att vara för godtrogen. Jag tycker nästan att man får skylla sig själv. Om personen verkligen är sugen att sälja så är det inte svårare än att skaffa et postgiro nummer för 120:- per år. Då kan man skicka grejjor mot postförskott vilket känns säkrare för båda parter.

Dessutom gäller köplagen även privatpersoner emellan och stämmer inte varan med det skick den uppges vara i så har du rätt att häva köpet eller bli kompenserad.

Jag sålde nyss en dator som köparen trodde hade trasig DVD spelare, jag kollade då upp det med konsumentverkets vägledare i kommunen och jag som säljare hade fullt ansvar att produken var hel när den kom fram.

Lyckligtvis var den bara glapp i en kabel så det löste sig.

Så sluta betala folk i förskott, det är mitt råd!

Nu är det "helt plötsligt" löst, precis i samband med att detta fått lite uppmärksamhet här på 99mac. Märkligt...

Fick epost alldeles nyss. Säger att han är nyligen hemkommen från en utlandsresa och att paketet han skickade hade gått i retur.

Skönt! Jag vill inte att någon ska bli lurad vid annonsering på 99mac. Då var den här affären ur världen iallafall.

Vad bra! problemet verkar löst. inget annat än ett glatt slut ( även om det verkar ha tagit tid) snacka inte ihjäl ett bra slut nu... Man kan lita på folk, det utgår jag i från - det är en bra utgångs punkt tycker jag!

Om det visar sig att någon lurat en, ja då får denna någon räkna med att det har sina konsekvenser. Varför krångla till det?

• Medlem
  • Motala
  • 2008-09-29 08:17
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Vad bra! problemet verkar löst. inget annat än ett glatt slut ( även om det verkar ha tagit tid) snacka inte ihjäl ett bra slut nu... Man kan lita på folk, det utgår jag i från - det är en bra utgångs punkt tycker jag!

Om det visar sig att någon lurat en, ja då får denna någon räkna med att det har sina konsekvenser. Varför krångla till det?

Du fortsatte inte läsa resten av inläggen eller? Det ÄR ju inte löst. Han har fortfarande inte fått paketet trots att han fått tag på säljaren en gång..

Ursprungligen av widde:

Du fortsatte inte läsa resten av inläggen eller? Det ÄR ju inte löst. Han har fortfarande inte fått paketet trots att han fått tag på säljaren en gång..

det missade jag verkligen!
Då fortskrider det alltså med att man såklart får ta konsekvenserna av detta som säljare..?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-05 03:51

Om den skyldige är över 18 år är han myndig och ansvarar själv för sina handlingar .Annars är föräldrarna målsmän.
Våld löser tyvärr inget på ett bra sätt ,men är skönt.
Detta påminner lite om ett bilinbrott eller snatteri.Du får troligen inte tillbaka dina grejor ,men om du polisanmäler "brottet" så registreras det och om det finns fler anmälningar kanske polisen börjar nysta i det.
ETT snatteri är inte allvarligt,men flera snatterier läggs ihop och räknas till slut som stöld med ev.fängelse som påföljd.
Kontentan på detta:Polisanmäl ALLTID bedragare o liknande svin.
--har någon kollat om det finns någon typ av drulleförsäkring på bedrägeri ,för det är ju en form av stöld,eller?

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-10-05 17:40

En liten korrigering bara - du är straffmyndig från och med 15 års ålder.

Jag kan iofs hålla med dig mrsandin, det är dumt att betala i förskott. Men det enda säkra är då egentligen att stå framför personen som man vill göra affärer med och få paketet i handen.

Vad är det som säger att postgiropaketet som man plockar ut innehåller det man betalat för? Inte ett dugg säkrare enligt min mening... vill någon blåsa en så gör dom det med eller utan postgiro.

Med post förskott så betalar man när man hämtar ut paketet...

Ursprungligen av macgunde:

Med post förskott så betalar man när man hämtar ut paketet...

Jooo Men fortfarande så att man betalar, sedan får man paketet. Vad är det som säger att det ligger en "begagnad Powerbook i fint skick för en billig penning" i paketet och inte en telefonkatalog...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-31 18:57

Jooo Men fortfarande så att man betalar, sedan får man paketet. Vad är det som säger att det ligger en "begagnad Powerbook i fint skick för en billig penning" i paketet och inte en telefonkatalog...

Det är iofs inget som garanterar att man inte får en telefonkatalog. Men det är ju en tröst att om nån verkligen tänkt blåsa en, så bemödar dom sig nog inte med att skicka nåt över huvud taget.

Å andra sidan, så vet man ju inte med 100% säkerhet att Konsums mjölkpaket verkligen innehåller mjölk heller förrän man kommit hem o öppnat paketet. Och Konsum vet ju inte om man betalt med förfalskade sedlar.

Sensmoral 1: Alla slags affärer bottnar till syvende og sist i förtroende för affärspartnern.
Sensmoral 2:"Köpa billigt" kan lätt bli "köpa dyrt".

• Oregistrerad
  • 2004-05-31 19:16

Handlar man mot postförskott så ska man alltid öppna paketet och ha postkassörskan/kassören som vittne på att det är rätt prylar i paketet. Det ska skrivas vad det är i paketet på postgiro-talongen. Om det inte stämmer så är det ett själklart bedrägeri och postkassörskan/kassören kan häva transaktionen.

Ursprungligen av badmojo:

Handlar man mot postförskott så ska man alltid öppna paketet och ha postkassörskan/kassören som vittne på att det är rätt prylar i paketet. Det ska skrivas vad det är i paketet på postgiro-talongen. Om det inte stämmer så är det ett själklart bedrägeri och postkassörskan/kassören kan häva transaktionen.

Aha... det låter kanon, det hade jag inte en aning om. Detta ska hädanefter bli min melodi!

(Undrar hur många som verkligen öppnar sitt postgiropaket på posten...)

• Medlem
  • 2004-05-31 19:36

...

(Undrar hur många som verkligen öppnar sitt postgiropaket på posten...)

Jag gjorde det framför kassörskan (öppnade paketet alltså) när jag fick min första PowerBook Pismo för några år sen genom ett privatköp. ;):)

Ursprungligen av 3OPAH:

Jag gjorde det framför kassörskan (öppnade paketet alltså) när jag fick min första PowerBook Pismo för några år sen genom ett privatköp. ;):)

Haha...tur att du lade till den där parentesen.

Jo det e klart... tänkte inte på de :/

Man behöver som sagt inte ta emot paketet efter att man öppnat det.

/M

Bevaka tråden