Löda på ljudkortet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en powerbook G3 som länge haft en glappande ljudingång (inbyggda ljudkortet). För ett tag sedan försvann den lilla grejen där man sätter sin 3,5 mm kontakt in i datorn. Jag har nu inatt plockat isär datorn (för första gången i mitt liv mer än lyfta på tangentbordet) och det visade sig att det finns ett litet svart "rätblock" (se bild, längs till vänster. Ignorera texten, bilden är tagen från en annan sajt) som har lossnat. Den ska sitta fast med 4 små metall-ledare. Dessa hade lossnat. Går det att löda fast dessa igen? Det blir ju onekligen lite pilligt. Finns det annars nåt annat sätt att sätta fast det igen.

I nödfall, kan man köpa ett nytt ljudkort någonstans för en billig peng?

• Medlem
  • 2004-05-28 01:45

Det går att löda, det har jag redan gjort på min Pismo, kolla den här tråden. Du måste vara väldigt försiktig när du löder. Testa gärna innan på nåt dummie-kort.
Jag har dessvärre inte bytt ljudkortet på min Pismo ännu så jag kan inte säga nåt om funktionen.

Här har du i alla fall en bild på hur det ska se ut efter omlödningen.

Senast redigerat 2004-05-28 10:35

Hehe, det visade sig att det faktiskt stod hur man skall göra på sidan jag fick bilden ifrån.
Men där står även att det kan vara bra att använda lödmetall blandat med lite lödjärn. Gjärna med lågt watt-tal. Är det jätteviktigt? Det stod även en annan sak; water soluable rosin for easy cleanup. Är det också väldigt viktigt och vad är rosin för något (uppslagverket gjorde mig verkligen inte mycket visare)?

• Medlem
  • 2004-05-28 11:42
Ursprungligen av Butterfly:

Hehe, det visade sig att det faktiskt stod hur man skall göra på sidan jag fick bilden ifrån.
Men där står även att det kan vara bra att använda lödmetall blandat med lite lödjärn. Gjärna med lågt watt-tal. Är det jätteviktigt? Det stod även en annan sak; water soluable rosin for easy cleanup. Är det också väldigt viktigt och vad är rosin för något (uppslagverket gjorde mig verkligen inte mycket visare)?

Lödjärn!? Det har jag inte hört talas om. Den vanligaste legeringen är tenn-bly-silver (Sn62%-Pb36%-Ag2%) pga. den låga smältpunkten (179°C). Hållfastheten är också ganska god för den här legeringen.
Tänk på att det redan sitter komponenter på ditt kort som maximalt tål en temperatur-peak på ca 300°C och lödtemperaturen för ovanstående legering är ca 370°C. Du måste vara snabb när du löder, temperaturen i kringliggande komponenter stiger snabbt.

"Lågt watt-tal"? Vad menar de med det? "Lågt watt-tal" i legeringen eller i temperaturen vid lödningen? Har jag inte hört talas om innan.

"Water soluable rosin for easy cleanup"
"Rosin" är ett flussmedel som oftast tillverkas av naturlig harts (resin på engelska) men även syntetiska material kan användas. I "water soluable rosin" är det oftast frågan om syntetiska material. "Water soluable rosin" är inte riktigt "easy cleanup" men de ger ger ett bra lödningsresultat pga. att flussaktiviteten är väldigt bra.
Rosin och resin används kors och tvärs i branschen och jag måste säga att det ibland är ganska förvirrande. Hursomhelst menas det alltid fluss med de orden.

Min rekommendation är att du skaffar ett "no-clean" tenn-bly-silver lodtråd med blandningen Sn62-Pb36-Ag2.

/Zoran

Lågt watt-tal, dvs låg smältpunkt är alltid att föredra när du löder ytmonterat och särskillt när det är så tätt som på bilderna.

Rosin är lödpasta.

/L

• Medlem
  • 2004-05-28 11:43
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Lågt watt-tal, dvs låg smältpunkt är alltid att föredra när du löder ytmonterat och särskillt när det är så tätt som på bilderna.

Rosin är lödpasta.

/L

Rosin är flussmedel. Lödpasta heter lodpasta (soldering/solder paste) i branschen.

Är 40 W för mycket tror du?

Har den ingen som helst temperatur reglerign så kan det vara like knepigt... Men om du är stadig på handen och framförallt snabb så borde det inte vara ngt problem.

Ha! Framgång, kontakten sitter numera som ett smäck! Tack för hjälpen!

• Medlem
  • 2004-05-28 11:45
Ursprungligen av Butterfly:

Ha! Framgång, kontakten sitter numera som ett smäck! Tack för hjälpen!

Då var jag tydligen sen med mitt tips. :/
Bra att det löste sig.

Det visade sig att jag missade lite i översättningen. När det stod soldering iron var det ju givetvis lödkolven som avsågs och inte nån märklig järnblandning Likadant med watt-talet, det var på lödkolven dom menade förstås. Hursomhelst funkar det nu!

• Medlem
  • 2004-05-28 11:50

Märkligt att de använder watt istället för temperatur. Watt kan bli olika temperatur på olika lödapparater.

• Medlem
  • 2004-05-28 12:16

"Low wattage iron" som det stod på hemsidan är nåt helt annat än det vi pratade om innan.

1
Bevaka tråden