Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tyst dator?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 19:59

Om jag vill ha en tyst Mac, vilken bör jag välja då?

iMacen är tyst. Fast om du vill så kan du höra hårddisken om den jobbar en del, men generellt så är den tystast. Även de nya G5 macarna är tysta, men om man anstränger sig så kan man höra fläktarna.

Efter som Jakob inte skriver ifall det är ny eller en begagnad som är av intresse så är nog en Cube deras tystaste genom tiderna... fast är det inte mer intresant all annan övrig prestanda än detta med att den ska vara tyst?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:00

Varför jag frågar är egentligen för att min iMac 17" har börjat susa väldigt mycket. Kanske finns det något sätt att tysta den denna istället?

Ursprungligen av jakob:

Varför jag frågar är egentligen för att min iMac 17" har börjat susa väldigt mycket. Kanske finns det något sätt att tysta den denna istället?

Låter som damm i fläkten som sitter i "kroppen". Hur är dammförhållandet i rummet där datorn står. Har sett skräckexempel på iMacar som varit fulla med damm.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:05

Är man den händig typen kan man ju inspireras av Silent PC Review och Applefritter. PCar må ha allsköns egenskaper men de är inte så svåra att få tyst på.

  • Medlem
  • 2004-05-27 23:51

1. Min ibook är tyst som tusan... fläkten har bara startat en gång på snart 3 år. HD:n hörs inte alls. Bara CD:n som kan "slira" lite ibland när den laddar.

2. Hur man tystar en iMac har jag tyvärr inte en aning om.

Sätt dammsugaren vid utblåset och dra det vid luftintaget runt nedre kanten också så blir det säkert skillnad.

G5:an är tyst. (Har en i sovrummet)

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Sätt dammsugaren vid utblåset och dra det vid luftintaget runt nedre kanten också så blir det säkert skillnad.

Man skall ALDRIG dammsuga en dator. Man kan däremot BLÅSA den ren. För sätter man en dammsugare som suger in luft kan andra saker lossna. Blir dyr service!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-28 19:50
Ursprungligen av pizzabudet:

Man skall ALDRIG dammsuga en dator. Man kan däremot BLÅSA den ren. För sätter man en dammsugare som suger in luft kan andra saker lossna. Blir dyr service!

Ja RAM minnet kan ju lossna om man har en riktigt snabb dammsugare på minst 1337MHz!

Ursprungligen av Ricky:

Ja RAM minnet kan ju lossna om man har en riktigt snabb dammsugare på minst 1337MHz!

Det är väl inte så vanligt. Men jag vet folk som dammsugit moderkortet/fläktar mm så de sen inte fungerar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-28 22:23
Ursprungligen av pizzabudet:

Det är väl inte så vanligt. Men jag vet folk som dammsugit moderkortet/fläktar mm så de sen inte fungerar.

Även om det inte är så vanligt att burkar pajar utav att damsuga, så är det surt att ha sönder en burk bara för att man är för snål att köpa en burk komprimerad syre eller vad det nu är för gas i de.

Ursprungligen av Ricky:

Ja RAM minnet kan ju lossna om man har en riktigt snabb dammsugare på minst 1337MHz!

Om inte annat så brukar dammsugarslangar kunna utveckla rejält med statisk elektricitet av allt skit som sugs in och slickar insidan på röret. En kompis lyckades blåsa sitt moderkort på det viset. Som tur var så var det bara en PC...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-28 14:57

Som en ljudöver känslig person så kan kan jag säga att både G5:or och imacar låter om, G5:or lite mindre men ändå skulle jag inte ha en sådan på i sovrumet när jag sover - kanske i vilo. Jag måste rycka ut strömen på min PB när jag ska sova för att inte bli störd på det elekriska bruset som AC-adaptern för. Även om de nyare burkarna från Apple är tysta så får de gärna bli tystare. Om jag skulle försöka skaffa en tyst burk so skulle det bli 1 processors G5 med en 5400 RPm disk. Men sen är ju det en fråga om perngar och hur mycket prestanda man behöver också.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 15:51

Jag kan sova i mitt sovrum fasm min sågtand 450 är igångt. Fast då gäller det att vara riktigt trött annars så stör man sig rejält.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-28 19:05
Ursprungligen av Perry:

Jag kan sova i mitt sovrum fasm min sågtand 450 är igångt. Fast då gäller det att vara riktigt trött annars så stör man sig rejält.

Som farbror Einstein sa: Allt är relativit

  • Oregistrerad
  • 2004-05-30 20:50

Vågar jag dammsuga runt insuget på min iMac (modell: globen)?

Ursprungligen av jakob:

Vågar jag dammsuga runt insuget på min iMac (modell: globen)?

Ja det tror jag absolut att du kan. I exemplet som jag drog så dammsög han direkt på moderkortet. Om du dessutom håller någon cm avstånd mellan datorn och munstycket så borde det inte vara några som helst problem.

Ursprungligen av jakob:

Vågar jag dammsuga runt insuget på min iMac (modell: globen)?

Bättre att blåsa istället. Ofta kan man ställa om dammsugaren så den blåser, men håll en bit bort. Annars finns det rengäringsluft att köpa på burk.

Brukar finnas små slangar/borstar som man kopplar på damsugaren och som är till för datorer, borde kosta under en hundralapp... allternativt så söker man på "Rengöring and luft" och betalar 113 kronor för komprimerad luft på burk att blåsa bort dammet med:

http://www.edcon.se/shop/product_info.php?cPath=152_156&products_id=1785

  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 11:00

Men blåser man inte in dammet i datorn istället då?

1
Bevaka tråden