Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick min ibook igår :DD

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

efter mycket tänkande blev det en ibook till slut... jag kan tillägga att jag ALDRIG suttit vid en mac innan

det blev den 12",1ghz,60gb,256+512ram,wlan, bluetooth

jag är GRYMT nöjd

inga fel ellet brister upptäckta ännu... jag ska börja använda wlanet när jag får min accesspunkt i helgen... just nu ligger jag i soffan med en 10 meters nätverkssladd 8)

i windows gillar jag inte alla dessa grafiska saker... trodde inte jag skulle göra det i osx heller... men det gjorde jag! är riktigt snyggt och till och med tony hawk4 flyter hyffsat har bara 256 ram ännu... 512'an ligger i växjö o väntar på att jag ska hämta den..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-05-27 18:35

Grattis!

Hur lång tid tog det från beställning till leverans?

beställde förra måndagen... och fick den igår.. så det tog en vecka och 2 dagar att få den

Ursprungligen av =JoNaZ=:

efter mycket tänkande blev det en ibook till slut... jag kan tillägga att jag ALDRIG suttit vid en mac innan

Grattis!
Jag är lite nyfiken bara; vad gör att man bara köper en Mac sådär bara, utan att ens ha provat/använt det innan? Jag kan ju meddela att jag tror inte jag känner till en enda människa i min bekantskapskrets som skulle våga göra detsamma. Fega stackare som är rädda för allt annorlunda än Windowssfären... Berätta gärna lite hur du tänkte.

mvh/Alphonze

Ursprungligen av Alphonze:

Grattis!
Jag är lite nyfiken bara; vad gör att man bara köper en Mac sådär bara, utan att ens ha provat/använt det innan? Jag kan ju meddela att jag tror inte jag känner till en enda människa i min bekantskapskrets som skulle våga göra detsamma. Fega stackare som är rädda för allt annorlunda än Windowssfären... Berätta gärna lite hur du tänkte.

mvh/Alphonze

Mest för att den är mycket prisvärd och liten... och efter att ha läst mycket på just detta forumet jag känner EN annan som har en ibook. han hade inte heller användt mac innan han köpte.

Jag är inte rädd för nya operativsystem. Har suttit med både windows och linux rätt länge nu så jag tyckte det var dax för OS X

  • Medlem
  • Solna
  • 2004-06-01 00:55
Ursprungligen av Alphonze:

Grattis!
Jag är lite nyfiken bara; vad gör att man bara köper en Mac sådär bara, utan att ens ha provat/använt det innan? Jag kan ju meddela att jag tror inte jag känner till en enda människa i min bekantskapskrets som skulle våga göra detsamma. Fega stackare som är rädda för allt annorlunda än Windowssfären... Berätta gärna lite hur du tänkte.

mvh/Alphonze

Hejsan!

Nu är jag visserligen inte samma person som startade tråden, men jag har också nyligen skaffat en iBook 12" (verkar vara nästan exakt samma tillbehör också). Hur som helst hade jag lite mer övertalning än vår Älmhults-bo - jag har en 4-5 kompisar med iBookar, och man har ju hört från dem att de är nöjda. Däremot har jag inte fått pilla på dem, bara titta lite snabbt.

Hur som helst, anledningen till att jag skaffade en iBook istället för en x86-pc med Windows var till stor del prisvärdheten. Det GÅR INTE att hitta en x86-pc på under 3 kg, med bra batteritid och 3D-grafik som har ett pris ens i närheten av iBookens. Jag har försökt - det närmaste jag har hittat är Dellar som visserligen låter lite mer hårddisk och minne följa med - men då börjar priset på 13000:- och man får ändå bara bland annat 802.11b och datorn väger över 3 kg (skärmen är större och bättre, och processorn snabbare, men det kostar ju också).

Hur som helst, köpte iBooken mycket för dess prisvärdhet. Mac OS X var inget argument alls (jag hade använt Mac OS X typ fem minuter) och jag kände att det förhoppningsvis funkar, annars får man dra ner Linux (jag har flera x86-pc som går som servrar). Antagligen hade jag använt Linux ändå om jag köpt en x86-laptop.

Hur som helst, hittills är jag mycket nöjd. Har haft datorn sedan i torsdags. Det finns flera beteenden man inte riktigt är van vid men på det stora hela känner jag mig nöjd med mitt köp (som en kompis sa: "Vad liten den är! Och tyst!"). Om jag däremot skulle skaffa mig en stationär dator idag skulle jag hålla mig till x86-pc (hembyggt) eftersom det klår såväl de flesta x86-märkesdatorer rejält på prisfronten och Mac ännu mer.

Sammanfattningsvis har Apple med iBooken hittat ett annorlunda marknadssegment med iBooken: folk som vill ha en prisvärd laptop, som gärna har vana av *NIX. Har flera kompisar som kör Linux på sina stationära x86-datorer men som har en iBook upptill...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 20:22

Välkommen. Med en ibook och 99mac, så kommer du känna dig hemma på nolltid. Här finns svar på alla frågor som du kan tänkas ställa. Men se upp för sökfunktionstalibanerna! De blir galna om man ställer en fråga som har ställts innan.

Grattis! Välkommen till den vackra sidan!

Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

[...] Här finns svar på alla frågor som du kan tänkas ställa. Men se upp för sökfunktionstalibanerna! De blir galna om man ställer en fråga som har ställts innan.

Hehe, klockrent!

Grattis... har haft min i typ ett par nveckor nu, inga brister...:) Fläkten har bara satt igång 1 gång. Min gamla iPod 20Gb 2g låter ju fasen mera... hmm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 21:20

Kul, välkommen! Datorn kommer att blir ännu roligare när du fått 512mb minne till.

Själv så köpte jag mitt ramminne hois macoteket, även min flickvän har gjort det. Dock så börjar jag misstro att deras ramminnen är så bra för att jag har fått skicka tillbaka tre stycken moduler... väntar nu på en...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:37
Ursprungligen av macgunde:

Själv så köpte jag mitt ramminne hois macoteket, även min flickvän har gjort det. Dock så börjar jag misstro att deras ramminnen är så bra för att jag har fått skicka tillbaka tre stycken moduler... väntar nu på en...

Kanske lite OT, men vad var felet och vilken modell var det på minnet? Var det den vanliga 266MHz 512Mb till iBook?

Det är 333 Mhz... Dock ska de fungerar till ibook med, Kör med ett sådant fungerande minne i min ibook nu, men tur e la att macoteket är så lätta att ha med att göra med så att man får byta utan några diskussioner

Felet var att det bara iunte funkade... När jag kollade hur mkt minne datorn hade så stod det 256 mb men skulle vatt 768 mb osv.

// Daniel

Hahaha... Tja JonaZ

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Hahaha... Tja JonaZ

hejdu kan tilllägga att denna killen har hjälpt mig en del att komma igång

Lånar tråden lite, hoppas det är okej

Har också bestämt mej för att "switcha" från x86/linux till en ibook. Är nog aktuellt framåt nästa jul/vår. Eftersom ibooken precis har uppdaterats så undrar jag när nästa update kan komma ske. Känns som att det blir då jag slår till

Ursprungligen av westberg:

Lånar tråden lite, hoppas det är okej

Har också bestämt mej för att "switcha" från x86/linux till en ibook. Är nog aktuellt framåt nästa jul/vår. Eftersom ibooken precis har uppdaterats så undrar jag när nästa update kan komma ske. Känns som att det blir då jag slår till

http://buyersguide.macrumors.com/ kan du se gamla uppdateringar och spekulationer om nya uppdateringar på ett överskådligt sätt och för alla Applemodeller. Troligtvis kommer en uppdatering till hösten och en ny igen mot slutet av nästa vår. Men det är inte alltid det följer mönstret.

iBooken är faktiskt den bästa datorn jag någonsin ägt. Även om jag hade väldigt mycket problem med den då jag köpte den (vilket var typiskt för den generationens 700mhz-iBooks) så har jag som fästat mig med den. Sjukt smidigt och bra dator.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-06-09 01:12

Idag fick jag min :D:D:D
Är supernöjd, allt verkar funka som det ska och inga döda pixlar.

Får se hur det är om ett par timmar

Jag e faktiskt imponerad ändå hur snabb den är. Har nu suttit i director med ett spel som vi ska göra som examensarbete, och det bhar flytit på bra tycker jag... Klart att det inte gått jättesnabbt, men det hade jag inte räknat med heller... Satt på en PM 400 med 448 i ram och 64 i vram.

nu ibook 1Ghz 12" 768 ram ångrar inte en sekund att jag köpte skönheten

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 17:08

Tjohoo. Jag beställde en i söndags..

1
Bevaka tråden