CL2 vs CL3?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka minnen ska man välja till en iMac 400 DV SE? Vad är det för skillnad mellan CL2 och CL3? Vilket är snabbast?

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 13:45
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Vilka minnen ska man välja till en iMac 400 DV SE? Vad är det för skillnad mellan CL2 och CL3? Vilket är snabbast?

CL2 är snabbare men lite dyrare också.

• Medlem
  • 2004-06-02 18:18

Hur mycket snabbare? Är det stor skillnad på ett CL2,5 och ett CL3? Kan man blanda dem?

Ursprungligen av Äka:

Hur mycket snabbare? Är det stor skillnad på ett CL2,5 och ett CL3? Kan man blanda dem?

Man kan blanda, och man tjänar inget på att använda snabbare minnen än vad som krävs. Datorn blir inte snabbare.

Jag har t o m för mig att Apple tog bort lite info ur Systeminformation vid någon av OS 9 uppdateringarna för att inte förvirra kunderna. Där stod det nämligen att vissa minnen var snabbare, sedan ändrades det till att bara visa "CL2" resp "CL3"

/Markus

Ursprungligen av doomZday:

Man kan blanda, och man tjänar inget på att använda snabbare minnen än vad som krävs. Datorn blir inte snabbare.

Jag har t o m för mig att Apple tog bort lite info ur Systeminformation vid någon av OS 9 uppdateringarna för att inte förvirra kunderna. Där stod det nämligen att vissa minnen var snabbare, sedan ändrades det till att bara visa "CL2" resp "CL3"

/Markus

Minnena lär nog köras efter SPD om man inte hackar BIOS på nåt sätt.
Så om man inte byter ut alla moduler så är det ingen poäng att köpa ett bättre minne än det som redan finns eftersom den sämsta modulen bestämmer hastigheten pa alla minnen.

Skillnaden i hastighet mellan CL2 och CL3 är beroende på typ av processor. Jag vet att skillnaden i hastighet mellan CL2,5 och CL2 på AthlonXP 1500MHz motsvarar ungefär skillnaden mellan att ha 266MHz och 333MHz system-bus. Så olika timings kan ge väldigt stor prestandaskillnad.

1
Bevaka tråden