Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har LaCie låst sina DVD-brännare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 15:19

Har en Lacie d2 4x DVD+/-RW FW som jag köpte för ca ett år sen. Satt en Pioneer DVR-106D i den.
Tänkte flytta Pioneer brännaren till en gammal G4 och sätta in en Nec 2500A med 8x i LaCie höljet.

Men detta gick ju inte. Datorn ser ingenting utom att det är en FW enhet inkopplad. I höljet händer ingenting, inte ens luckan går att öppna.

Nec:en köptes för 700:- i en vanlig dataaffär och jag har testat att den fungerar på annat ställe.

Är det kanske någon där ute som vet varför det inte fungerar?

Har inte testat med en Nec 2500A men med andra och det har fungerat. Vad jag kan läsa på specen på Nec 2500A så borde den fungera.

Skumt!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 22:10

Efter att pratat med supporten på LaCie, så ska det gå att sätta in vilken brännare som helst i det externa chassit. Så jag prövade och sätta in Nec:en igen och den var fortfarande heldöd. Tänkte att kanske var den felbyglad eller nåt.
Nä, allt verkade ok. Satte ihop det igen och.........det fungerar. (?) Väldigt konstigt. Var ju tvungen att ta reda på varför så jag drar ut firewire kabeln och testar med en annan kabel. Fungerar inte. Testar samma kabel i en extern hårddisk och det fungerar. Flyttar kabeln till brännaren och det.......fungerar. Hmmmm
Byter firewire port och det fungerar inte.

Alltså, brännaren fungerar bara om man kopplar in kabeln i porten närmast strömförsörjningen. Kopplar jag in den i den andra porten så fungerar inte brännaren, men hårddiskar som ligger kopplade i andra porten fungerar alldeles utmärkt.

Har nu skickat frågan till LaCie så får vi se vad de säger.

Är det möjligt vis någon annan som råkat ut för detta?

men den fungerar nu i varje fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 22:47

Har drabbats av exakt samma fel på FW-hårddiskar, alltså att den ena porten fungerar (för det mesta) men inte den andra, och särskilt inte om man avmonterar hårddisken, rycker ur kontakten och byter till den andra porten. Orsaken är dåliga kretsar, eller kanske en bugg i OS X.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 23:43

Ja men det konstiga här är att hårddisken efter DVD-brännaren funkerar felfritt vilken port jag än använder. Det tyder ju på att signalerna går igenom porten i varje fall. Och då det både går att läsa och skriva på HD:n som ligger efter brännaren tyder ju på att signalen går åt båda hållen.

Men nu kan jag bränna DVD i 8X. Någon som vet vart man får tag i billig 8Xmedia?

www.mediabutiken.se kolla där de brukar ha bra priser på media av div sorter

1
Bevaka tråden