Bästa scanner för runt 1500?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena! En liknande tråd var uppe för cirka tre år sedan, men det lär väl ha hänt en del på marknaden sedan dess?

Jag ska köpa en bra scanner för mellan 1000 och 1500 spänn ink moms. Skiljer sig scanners mycket åt? Vad ska jag tänka på innan jag köper den?

Jag ska ha den som "all round"-scanner och har därför inga speciella behov.

Tack på förhand

/Jont Olof

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-25 14:13

Canon har lite problem med USB2.0 och svenska tecken i filnamn i drivrutin respektive Toolbox för Mac OS X. Jag har en LiDE 50 som inte gick på en PBG4 FW800 (alltså med USB2.0) vid inköpet. En förbättrad, men inte 100% fungerande drivrutin, kom i slutet på december 2003. Men dom har fortfarande en bit kvar till mål...

Synd med Canon:s drivrutiner, men problemet gällde inte alla Canon:s modeller väl? Annars så är Canon LiDE 80 mycket prisvärd då en fullversion av Photoshop Elements 2 ingår i priset.

Kostar 1 622 kr se länk.
http://www.butik.it/index.asp?artnr=7877A003

Hur kassa är dessa drivisar och när märks det? Jag är på G att köpa en Canon i morgon onsdag, men nu blir jag tveksam. I sådana fall, är en LiDE 30 eller 80 mest prisvärd (30 för ?700 känns mest lockande rent prismässigt)

• Medlem
  • 2004-05-26 00:05

Jag har en LiDE80 som funkar ganska utmärkt på min PB17", med USB2.0 alltså. Visserligen händer det att scannern inte svarar ibland, men för det mesta räcker det med att dra ur och koppla in USB-kabeln och starta om scanningsprogrammet för att få det att funka igen. Detta är dock - om jag minns rätt - inget som skule vara unikt för Canons scannrar.
Installationen av drivrutiner och programvara var ganska hjärndöd har jag för mej, och fattade inte att den skulle installera OSX-versioner av programmen. Men drivrutinerna var OK och egentligen var det bara Photoshop Elements som jag var intresserad av.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-08 10:18

Vi kan väl utveckla oss lite efter att ha stångats lite mer med Canon Sverige:s support. Det finns en rad problem:

• Gränssnittet i CanoScan Toolbox X:s huvudfönster är för Classic, trots att det är en native-applikation. Du får alltså inte de knappar som brukar finnas på ett OS X-fönster. Det syns väldigt klart (om man har kört OS 9 och tidigare) var knapparna kommer ifrån. Underligt nog är resten av de underliggande fönstren för OS X.

• Det saknas ett applikationsikon till Toolbox X - den har en generisk som är typiskt för beta-produkter (nu är jag lite sarkastisk, men lägg samman alla brister på mjukvarusidan och försök att vara objektiv! Känn dig ibjuden).

• Den klarar inte av svenska tecken i filnamnet på det inskannade.

• Den klarar inte av mellanslag i filnamnet på det inskannade.

• Den gör inte automatisk select på den gamla filnamnet när man ska göra en ny inskanning. Det hade varit OK om Toolbox X raderade det gamla filnamnet, men det ligger kvar och då måste man själv flytta in markören och radera istf att bara skriva ett nytt.

• Man måste dra ut USB-sladden vid varje skanning. (På WinXP måste man boota om mellan varje skanning. I WinXP-fallet verkar det bero på om datorn har väckts från vila)

• Du väljer svartvitt (1-bitars färg) men lagrar i 256-nivåers gråskala i JPG. JPG, som kanske alla vet (i allafall Hr Lemkpe - Graphicconverter) stödjer inte 1-bitars färg. Programmet borde ge en varning om att det inte går alternativt inaktivera JPG-alternativet. Tyvärr går det inte i den nuvarande Toolbox X för den vill att man väljer filformatinnanman väljer kvalitet på skanningen.

Bortsett från det så är det en liten och nätt skanner med vettig prestanda för hemmabruk.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-06-08 10:23

Så som uppföljning på mitt tidigare inlägg undrar jag om någon känner till en skanner som klarar:

• Mac OS X

• USB2.0

• Spänningsmatning via USB

• Prisklass 1500:-

Dryg kravställning - ja, jag vet, men ibland så undrar man hur svårt det kan vara. Framförallt måste det gå att skanna utan att behöva rycka i sladden varje gång samt att kunna spara matrialet på dett anständigt sätt. Varför inte med svenska tecken rent av?

Senast redigerat 2004-06-09 10:59
1
Bevaka tråden