Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL startar ej

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har problem med MySQL under 10.3.3. jag har installerat Complete MySQL och det har tidigare fungerat perfekt, men nu vill databasen inte starta. När jag försöker sätta igång den från terminalen ser det ut så här:

$ sudo /Library/StartUpItems/MySQL/MySQL start
Password:
Starting MySQL Server
$ Starting mysqld daemon with databases from /Library/MySQL/var
040523 19:38:40 mysqld ended

Jag har installerat om CompleteMySQL men samma sak händer.

Några idéer?

Har du kikat i logfilen om den säger nåt, brukar kunna hitta ledtrådar där..

Vilken loggfil är det?

(Got to love 99mac.se alltså. Det är alltid någon som nappar på en fråga på några minuter.)

vet inte var den liggeri osx , men kika i /var/log/ eller kanske /Library/Logs/

Det kan vara problem med write-access till tmp-katalogen. Kolla t ex denna tråd i Server Logistics supportforum.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-23 23:03

Har kontot mysql läs- och skrivrättigheter till /Library/MySQL/var ?

Edit: Du kan även testa att starta MySQL med '/usr/local/mysql/bin/safe_mysqld &', kanske att du får utförligare felmeddelanden då.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 21:21

Min startar inte den heller

Har precis samma problem som Leenus. MySQL startar inte...jag har installerat en completmysql och när jag efter initieringen ska starta händer inget...jo den fråggar efter lösenord och hjulet snurrar en stund men startar...nähä. Versionen är 4.0.15. Finns det någon grundversion som jag måste ha för att det ska funka eller....snälla hjälp mig också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 22:47

jag tror du har glömt att installera mysql startup items, jag hade liknande problem men jag hade missat den deln med startup items.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 13:42

Startupitem

Ursprungligen av lasard:

jag tror du har glömt att installera mysql startup items, jag hade liknande problem men jag hade missat den deln med startup items.

Om det är MyODBC och nå't som har med Java att göra, så är det installerat men det hjälper ändå inte.

Skrivrättigheter till /tmp var lösningen!

sudo chmod a+w /tmp

Tusen tack Hagelin!

1
Bevaka tråden