Personalköpsdatorer

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag letar efter en leverantör som kan erbjuda både mac och pc som personalköpsdatorer. Förra gången min arbetsgivare hade ett hempc-avtal så valde vi Sekvencia och det var ju inte ett litet misstag, direkt. Så jag tänkte se mig om efter någon annan som vi kan använda nästa gång.

Kravet är alltså att leverantören ska kunna erbjuda både mac och pc. PC-maskinerna ska finnas i olika paketformer, exempelvis tre stycken (lagom, snabb, toksnabb) och det ska erbjudas både bärbart och stationärt, både när det gäller mac och pc. Vi vill INTE hålla på och förhandla med två leverantörer, därav önskemålet om en leverantör.

Nån som har några tips?

Rätta mig gärna om jag har fel men visst kan väl inWarehouse erbjuda både mac och pc?

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 09:09

Tips - lämna ett Macförslag själv. När landstinget gick ut med det senaste hemdator erbjudandet fanns det inget riktigt snabbt Mac erbjudamde och Macarna var inte uppdaterade till senaste modell.

Ursprungligen av bhagert:

Tips - lämna ett Macförslag själv. När landstinget gick ut med det senaste hemdator erbjudandet fanns det inget riktigt snabbt Mac erbjudamde och Macarna var inte uppdaterade till senaste modell.

Jag kommer givetvis att se till att det blir det senaste. Oroa dig inte.

SVT valde "Mindcom" för just detta vid personalköpsdatorerna 2002, kan nu inte hitta dom på nätet så jag vet inte hur det är ställt med dom. Hur som så har jag kvar den tjusiga brochyren som dom sände oss och där finns telefonnummret: 0771-7342500. Litet varningstecken oavsett vem ni ska förhandla med, se till att det finns skriftligt på att OM det dyker upp nya modeller efter att ni tecknat avtal så är det de nya som ska levereras.

Ursprungligen av Olle@mac.com:

SVT valde "Mindcom" för just detta vid personalköpsdatorerna 2002, kan nu inte hitta dom på nätet så jag vet inte hur det är ställt med dom.

Lite OT men, Mindcom kursade i mitten av februari i år.

/JD

Ursprungligen av rudeboy:

Lite OT men, Mindcom kursade i mitten av februari i år.

OK, tackar bra att veta... föresten vad händer vid personalköp om företagen försvinner... finns det de som köper upp åtagandet som dom har förbundit sig till som leverantör, eller ? Är klart nyfiken på vilka som kommer att stå för återtaget efter 3 år då företaget har gått upp i rök... är ju följt möjligt att det kommer bli flera som vill slippa burken efter 3 år, dvs. ointresse av att lösa ut den till marknadspriset.

InLife fixar det där - kolla med Dan Rubach.

Kolla med Björn Sundberg direkt, det är primärt han som håller i hem-pc avtalen inom inLife.

/Michael

Har en kompis som jobbar på Imprint. De erbjuder både Mac & PC (http://www.imprint.se/)

Tack alla för tipsen!

Imprint verkar ambitiösa och duktiga men man får en liten känsla av att de gärna vill ha många möten, och sånt brukar kosta pengar.

Vi vill enbart ha en förteckning över vilka datorer som är tillgängliga, sen får folk välja och vi beställer maskinerna på sedvanligt sätt i en klumpbeställning. Givetvis skall vi också ha totalt inflytande över datorernas konfigurationer och förväntar oss en stor flexibilitet från de vi handlar maskinerna av. Erfarenheten med Sekvencia gav inte direkt mersmak om man säger så...

I de flesta fall så är det ett kreditbolag som går in och köper datorerna av återförsäljaren och handhar sedan betalningarna från de anställda. Det är alltså till kreditbolaget som man betalar av datorerna, inte till återförsäljaren.

MacSupport,

i alla de senaste stora personalköpsaffärer de varit inblandade i så har de erbjudit PC-alternativ, Macalternativ är väl liksom naturligt för dem ;-).

Hör med Mattias Larsson på MacSupport, 08 - 440 78 00.

//Mikael

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-05-23 20:27

Varför ha fasta paket. Servera ett smörgåsbord. Man plockar ihop sin egen Macpaket ett ett urval av produkter.
Många Macförsäljare brukar inte kräva paketförsäljning.
Kolla bla med InWarehouse och InLife om detta.

Det är meningen att även folk som itne kan så mycket skall kunna fåe n bild av vad de behöver och vad de får.
Därför kan jag se tydliga hinder för just smörgåsbordsmodellen, för oss om kan saker och ting om datorer skulle det funka men inte annars

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-16 15:24

Macoteket hade en drive för något/några år sedan med förslag på paket men möjlighet att även välja.
Men finns det inte ett tak idag hur mycket det får kosta?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-16 16:47

http://www.idg.se/ArticlePages/200403/18/20040318173207_IDG.se022/20040318173207_IDG.se022.dbp.asp

Bruttolöneavdraget får nu vara max 30 000.kronor över en treårs- period, vilket utslaget per månad blir 833 kronor per månad.

Väljer man ändå en dyrare utrustning är det belopp som överstiger 30 000.kronor skattepliktigt.

Info från skatteverket.se
http://rsv.mondosearch.com/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=16927944&EXTRA_ARG=SOK%2EX%3D22%00%26SOK%2EY%3D10&host_id=1&page_id=191&query=hempc&hiword=HEMPC+

1
Bevaka tråden