Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läs mer om 99mac:s historia

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag presenterar vi ytterligare en mindre uppdatering av 99mac som är efterlängtad av många. Flera nya informationsidor presenterar tjänsterna och berättar om vår gemensamma historik.

Du hittar dom nya sidorna i en ny menyrad längst upp på alla sidor.

Fler sidor kommer inom kort och dom redan befintliga sidorna kommer kompletteras med mer information efter att vi fått feedback av er medlemmar. Läs mer om vår treåriga historia med en mängd roliga händelser som många minns.

Nästa vecka kompletterar vi med nya forumregler och allmänna villkor, mer information om testlabbet och hur vi utför testerna samt en presentation av hela 99mac-teamet som står bakom denna sajt. Till sist kommer vi även presentera framtidsplanerna och berätta mer om hur vi finansierar verksamheten.

För dig som är uppmärksam behöver vi nog inte berätta att logotypen i "99mac grey" utseendet numera är mörkgrå istället för svart.

Läs mer om 99mac
Utdrag ur vår historiebok

Kom på en sak, skulle man inte kunna länka topbilderna till rätt del ur historieboken? Iaf de som finns med där, vore ju ett lätt sätt att locka in fler i historieboken... För övrigt bra jobbat, ska läsa igenom lite mer nu...

  • Avstängd
  • 2004-05-23 00:12

vem orkar ens bry sig.

seriöst, sidan har funnits i vad, två år? vad har förändrats? ingeting. massa sketna tjänster och kommer och går. artiklar om sidans historia och toppnyheter om hur många träffar det har blivit på ett halvår... åååh. är det bara jag som tycker det går för långt?

det är ju förfan inga nobelpristagare eller helgon vi pratar om.

edit: kaffefärgen är fortfarande så man vill kräkas på skärmen.

Ursprungligen av iGnu:

vem orkar ens bry sig.

seriöst, sidan har funnits i vad, två år? vad har förändrats? ingeting. massa sketna tjänster och kommer och går. artiklar om sidans historia och toppnyheter om hur många träffar det har blivit på ett halvår... åååh. är det bara jag som tycker det går för långt?

det är ju förfan inga nobelpristagare eller helgon vi pratar om.

edit: kaffefärgen är fortfarande så man vill kräkas på skärmen.

Du kan byta färger genom menyn nere till vänster på sidorna.

För oss som lägger enormt mycket av vår fritid (och arbetstid) är det viktigt att få feedback och känna stolthet över det vi skapar. Ingen av oss får ju en enda krona betalt för vårt arbete som du säkert kommer ihåg. 99mac har blivit något väldigt speciellt och det vill vi stolt påminna alla om.

Den dag det inte känns roligt längre kommer ju sidan gå offline precis som många andra tjänster gjort genom åren eller så kommer det kosta dig några hundralappar per år. Båda alternativen suger ju så därför är det bara att tacka och vara glad eller logga ut.

  • Avstängd
  • 2004-05-23 00:34

Varför dras det här "åååh vi får inga pengar för det vi gör, buu-huu" (mickey-mouse-club) upp hela tiden? Är inte själva tanken med idéelt arbete att _inte_ tjäna några pengar på det? Eller jag kanske har missat nåt, det kanske är den nya flugan "Bygg ett community och försöka tjäna så mycket cash på det som möjligt"-konceptet... det fungerade ju på 14isarna så vaför inte på 99% av Sveriges urblåsa macanvändare.

Nu kommer jag bli så hårt bashad av alla wannabes men, orka bry.

Ursprungligen av iGnu:

Varför dras det här "åååh vi får inga pengar för det vi gör, buu-huu" (mickey-mouse-club) upp hela tiden? Är inte själva tanken med idéelt arbete att _inte_ tjäna några pengar på det? Eller jag kanske har missat nåt, det kanske är den nya flugan "Bygg ett community och försöka tjäna så mycket cash på det som möjligt"-konceptet... det fungerade ju på 14isarna så vaför inte på 99% av Sveriges urblåsa macanvändare.

Nu kommer jag bli så hårt bashad av alla wannabes men, orka bry.

Alla drivs ju av olika saker - vissa jobbar för pengar, andra av att folk visar uppskattning.
99mac generar inte tillräckligt med pengar för att ge någon betalt och därför är det så få som skriver exempelvis nyheter eller jobbar med sajtens funktioner och design.

Jag har högt uppsatta mål som jag jobbar mot och därför känner jag mig motiverad att lägga mycket tid på 99mac trots att jag egentligen borde hålla på med vettigare saker.

Vad jag inte förstår är att du kommer hit och ägnar uppenbarligen mycket tid på 99mac (räknat på antalet inlägg) men ändå dissar du dom som gör sajten möjlig? Om du inte uppskattar 99mac eller dom som jobbar med sajten kan du väl sluta komma hit bara istället för att ge ännu fler en anledning att sluta arbeta frivilligt?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 00:51

Är det riktiga iGnu som sitter framför datorn, eller en ilsken polare?

Och jag vill iaf tacka Martin för ett fantastiskt arbete med att hålla ihop sidan, Den känns komplett som den är och jag är mycket tacksam för varje liten detalj som blir bättre då jag inte "direkt" betalar för tjänsten.

Tack vare sidan har jag och några jag känner byggt upp tillräckligt med förtroende för platformen för att gå över till mac, som verkligen har förenklat vårt arbete på många sätt.

Tack

Va trevligt med alla glada kommentarer. Kul att alla blir så glada när man försöker göra något skoj.

Keep up the good work Martin!

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Va trevligt med alla glada kommentarer. Kul att alla blir så glada när man försöker göra något skoj.

Keep up the good work Martin!

/M

Verkligen!

Jag satte mig vid datorn strax före lunch och blev klar vid 22-tiden med den övre menyraden inkl historiken, om 99mac och annonsera sidorna. Skrev även en bokrecension av "Rules for revolutionaries".

Nu hann jon radera iGnus:s inlägg innan jag hann svara. Förstår inte varför du så gärna vill bli bannad härifrån när du har 700 inlägg och varit medlem i två år. Jag tar det imorgon bitti. Nu -> sova.

>> Martin

Uteslut inte att det kan vara nå´n onormalt funtad "vän" till iGnu som sitter vid tangentbordet. Verkar märkligt att just göra en sådan kovändning efter 2 års medemskap, som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 01:57

Hehe, ja jag kommer ihåg att jag en dag plötsligt såg den där diskussionen om att 99mac skulle stänga vid 1000 medlemmar! Jag trodde inte det var sant - det har ju verkligen verkat som om ni ville utöka så mycket som möjligt. Men så såg jag att det var en två år gammal tråd som nån hade dragit upp igen, antagligen bara för att skrämmas!

Finns det inga bilder på 99mac v3? Det var ju ganska annorlunda då jfrt med 99mac v2 (och varför är bilderna tagna i lågkvalitets-JPEG på en WIn XP-burk?).

Förslag på tillägg i historietexen ja... Det mesta finns ju med där iofs... Det står inget om iPod.se va? Kanske skulle det vara värt att lägga till? Och kanske något om när 99mac fick avatarer för första gången? Jag kom ihåg att det talades om de nya avatarfunktionerna när jag registrerade mig som medlem, så de måste ha kommit precis då.
Och något om nerläggningen av macprat.nu kanske?

Annars var historien intressant läsning! Det där om Macpressens forum kände jag faktiskt inte till. Jag trodde att MacWorld alltid varit "det officiella Macforumet" på nåt sätt.

Jag håller verkligen inte med iGnu. 99mac var ju från början ett litet forum för gurus och i dag är det säkert Sveriges största Mac-sajt där man kan hitta forum, nyheter, tester, ja allt om Mac och även andra tjänster! Så visst har det hänt saker!

Bra också att det kommer en nu Team99mac-sida! På den gamla stod det ju fortfarande om att moderatorerna kallades för gurus mm...

Håller inte med iGnu heller, om det nu är han som har skrivit. Men är det så är det bara att stänga av kontot. Tycker man hela verksamheten och det jobb ni lägger ner är sk*t så är det väl bara att inte komma tillbaka, men att då ta sig tid att spy galla över frivilligas arbete är verkligen idiotiskt, påminner om vad jag varit utsatt för. Trist.

Men vad jag verkligen vill säga är förstås: Bra jobbat! Jag är mycket imponerad över det makalösa arbete som har utförts, vilken fantastisk resurs och tjänst som 99Mac vuxit till, vilken bredd och erfarenhet som medlemmarna har och förstås hur trevligt det är att komma hit och prata om Mac. Stort tack till er frivilliga, utan er skulle detta inte ha blivit någonting!

Sedan kanske det hade varit trevligt att såsom sponsor av lina under ett år ha nämnts ett par gånger i historieskrivningen , men det kan jag överse med.

/Ola
Immitt.com - webbhotellet för macanvändare

Ursprungligen av Taz_1999:

Sedan kanske det hade varit trevligt att såsom sponsor av lina under ett år ha nämnts ett par gånger i historieskrivningen , men det kan jag överse med.

/Ola
Immitt.com - webbhotellet för macanvändare

Ola - du har inte läst tillräckligt noga bara. Ni finns nämnda på två ställen (varav ett är synligt nu) faktiskt. Bland annat här:
http://99mac.se/info/framtiden.php

  • Medlem
  • 2004-05-23 18:56

Borde det inte stå lite om spinnoff-formumen i historieskrivningen också, 99musik, 99reklam/bold, offtopic, ipod.se och kanske de lite mindre lyckade 99forum och 99resor?

Hur som helst, hatten av för alla som jobbar/jobbat med forumet.

Ursprungligen av apu:

Borde det inte stå lite om spinnoff-formumen i historieskrivningen också, 99musik, 99reklam/bold, offtopic, ipod.se och kanske de lite mindre lyckade 99forum och 99resor?

Hur som helst, hatten av för alla som jobbar/jobbat med forumet.

Bra idé - ska klämma in det också!

1
Bevaka tråden