Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Miljöpartiet vill släcka ner 3G-nätet

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Men det är väl lite skillnad på strålning och strålning.

Alltså, om jag håller en varmkorv brevid en elmotor eller en TV-sändare så blir den inte grillad av den strålningen, men håller jag den framför en 3G-sändare så blir den kokt.

Det beror på att frekvensområdet och hur signalen ser ut skiljer sig mellan soltrålning, radioaktiv strålning och alla dessa former av elektromagnetisk strålning som vi kallar för radio där GSM+3G och mikrovågsugnar sänder på ungefär samma frekvens, vilket inte är samma frekvenser som TV, radio och mycket trådlös kommunikation går på eller för den delen strålning från elektriska motorer.

Så vad Miljöpartiet har reagerat på är dels att det sedan tidigare finns ett politiskt beslut om att för ny teknik (även nya kemikalier och liknande) skall gälla en försiktighetsprincip, dvs när man gjort den vetenskapliga forskningen på den nya tekniken/kemikalien och dess påverkan på människan och miljön och kan konstatera att den är ofarlig så får den användas och dels att detta politiska beslut inte följts när det gäller dessa master och många människor är oroliga över detta.

Så för radio och tv-antenner och motorer och annat liknande så finns det massa forskning där man kommit fram till att det är ofarligt. Men när det gäller 3G-master så är forskningen inte gjord.

Här är en rapport om forskning på GSM-master
http://www.popsci.com/popsci/medicine/article/0,12543,573349,00.html

Du kan hitta flera här:
http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&q=research+radiation+from+gsm&meta=

Jag tycker därför att beslutet är klokt och i enlighet med hur vi anser att vi skall förhålla oss till ny teknik som kan visa sig vara väldigt skadlig på lite sikt. Att komma med påståenden om att miljöpartiet är ett skitparti, eller att miljöpartiet strävar efter att vi skall gå tillbaka till stenåldern är därmed bara löjligt.

Taz 1999 -
Tack för trådens viktigaste inlägg. Suveränt sammanfattat.

Det finns väldigt bra information om elektromagnetisk strålning på WHOs hemsida. Kolla t ex http://www.who.int/entity/peh-emf/about/en/SwedishWhatisEMF.pdf.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-23 23:34

Jag håller till fullo med Taz_1999. Jag tycker inte att vi ska bygga ut några UMTS-master innan riktig forskning är gjort (och inte efter heller eftersom den troligtvis kommer visa att det inte är så ofarligt som alla tror). Att folk blundar för forskningen som är gjort om GSM-telefoner är väl troligen av kommersiella syften...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 12:40

Som jag har förstått det har man ganska hyfsad koll på strålningens kortsiktiga effekter, men inte de långsiktiga. Att göra en långsiktig (5 år? 10 år? 20 år?) studie innan man byggde 3G-nätet skulle hängt Sverige i duktig telekom-limbo medan resten av världen tuffade på.
Men sen är ju inte MP berömda för sina realpolitiska överväganden. I sin roll som småparti behöver de ju aldrig ta något slags ansvar och kan drömma sina sköna drömmar om civil olydnad och minkar med rösträtt.

Det har gjorts mängder med forskning på människors påverkan av UMTS-strålning. Man har än så länge inte hittat tecken på att det skulle vara farligt. Som vanligt kan en forskare dock inte garantera att det därmed är ofarligt. Om vi förbjuder 3G borde en hel del annat vi använder varje dag också förbjudas. Just nu är det dock "inne" att kritisera 3G, vilket man tydligt kan läsa i kvällstidningarna. Ett populistiskt drag från miljöpartiet, tror jag. Håller _fullständigt_ med henrrrik ovan. Miljöpartiet kan komma med såna här, och liknande, förslag eftersom de aldrig kommer bli verklighet.

Ciryon

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-25 18:46

Det jag tycker är allra märkligast egentligen i denna diskussionen är att det ibland handlar om grupper som inte brukar protestera så högljutt. T ex boende i ett område utanför Malmö (har glömt vilket nu...) där det nästan uteslutande bara bor höginkomsttagare, dvs varken vänster- eller miljönissar som annars brukar vara de som klagar oftast på ny teknik.

Ursprungligen av iggy:

Det jag tycker är allra märkligast egentligen i denna diskussionen är att det ibland handlar om grupper som inte brukar protestera så högljutt. T ex boende i ett område utanför Malmö (har glömt vilket nu...) där det nästan uteslutande bara bor höginkomsttagare, dvs varken vänster- eller miljönissar som annars brukar vara de som klagar oftast på ny teknik.

Du tänker på Vellinge. Där, liksom i Skurup, Falsterbo och Beddinge med flera kranskommuner, är man väldigt negativ till både master och vindkraftverk. Det drar ner priset på sommarhuset, serru.
Utsikten förstörs, eller nåt. (Själv tycker jag att vindkraftverk är vackra).

"Vad ska vi ha vindkraftverken till? Det finns ju ström i väggurtaget!"

Ursprungligen av sjovall:

Du tänker på Vellinge. Där, liksom i Skurup, Falsterbo och Beddinge med flera kranskommuner, är man väldigt negativ till både master och vindkraftverk. Det drar ner priset på sommarhuset, serru.

Jag tror också det beror på att de inte tycker om att staten påtvingar kommuner att sätta upp 3G-master, vilket jag också tycker är fel. Låt varje kommun välja själv, även om det med största säkerhet tyvärr innebär färre master.

Ciryon

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-05-26 11:42
Ursprungligen av sjovall:

Du tänker på Vellinge. Där, liksom i Skurup, Falsterbo och Beddinge med flera kranskommuner, är man väldigt negativ till både master och vindkraftverk. Det drar ner priset på sommarhuset, serru.
Utsikten förstörs, eller nåt. (Själv tycker jag att vindkraftverk är vackra).

"Vad ska vi ha vindkraftverken till? Det finns ju ström i väggurtaget!"

Ja du har rätt, Vellinge, Skurup och Falsterbo var ställena jag letade efter. (Beddingen har jag däremot missat - vet knappt var det ligger trots att jag bott 5 år i Malmö).

Det är verkligen märkligt att folk hänger upp sig så mycket på de masterna, men jag borde inte bli förvånad när jag vet att folk oftast är mer rädd om sina plånböcker än sina barns hälsa...

Jag håller med dig om att det är betydligt värre med motståndet mot vindkraftverken. Även om jag inte betvivlar att Barsebäck är säkert så finns det inget som är 100%-igt säkert när människor är inblandat. Jag skulle vara betydligt räddare för det än för att huset minskat eller utsikten förstörs av vindkraftverk... Som du säger så behövs hållbara alternativ till de vi använder nu och det är varken fossila bränslen eller kärnkraftverk.

Dessutom har jag alltid undrat vad de kommer att tycka på de orterna när deras nya fina mobiler fungerar dåligt och om de kommer att ha kvar sin inställning då också...

Utan att nu vara petig så kan man konstatera att MP faktiskt ingår i regeringsunderlaget och tillsammans med regeringen har arbetat fram budgeten. Med andra ord så får man nog säga att miljöpartiet har en kraftigare realpolitisk förankring än något av t.ex. oppositionspartierna.

Sagt utan något som helst politiskt ställningstagande i övrigt.

Senast redigerat 2004-05-25 20:21

Vellinge och Skurup, eller Nacka där jag bor... det vi alla har gemensamt är BARN, för helvete. Med barn får man också en viss ansvarskänsla och oro. Det är så typiskt folk som inte har barn att tro att man bara "protesterar" för att man är nån sorts teknikfientlig Ordfront-läsare eller sitter och räknar ut kvadratmetervärdet på sitt sommarhus.
Personligen bryr jag mig inte speciellt mkt om masterna, däremot stör det mig oerhört att ständigt behöva röra mig mitt bland det intensiva mobilringandet på tunnelbana, bussar osv. Jag hatar det. Och jag hatar att 9 av 10 samtal bara är rent blaj - när de som ringer riktar sina antenner rakt mot mig eller mina barn på ofta inte mer än 0,5-1 meters avstånd.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 07:28

Om 3G sänker huspriser har vi i sverige redan konstaterat att 3G är dåligt för oss. Det måste altså rimligen vara bra att inte ha 3G där man bor.

Varför skall en del enskilda individ bidra mer till 3G än andra med sänkta huspriser? För vem gäller ekonomisk rättvisa egentligen?

Ojoj, inte menade jag att trampa någon på tårna så hårt! Jag har faktiskt också barn och har flyttat ut från innerstan för att ge honom en bättre miljö att växa upp i, så ta det lugnt nu. Jag medger att jag överdrev mitt "hata-de-rika"-resonemang. Vilket de för övrigt inte var, men jag förstår att det uppfattades så.

Jag bryr mig inte ett dugg om 3G-masterna. Jag vill inte ha dem om de inte är bra för oss, och eftersom ingen verkar veta ett dugg om det (allt vi får ta del av är olika typer av lobbyism) så är det lika bra att skita i dem.

Vad det gäller vindkraftverken däremot (som vi i och för sig inte diskuterade från början, men som jag tror är ganska relevant i diskussionen för jag tror att många motståndare har just samma resonemang vad gäller 3G) står jag för att folk får fan skärpa sig. Ska ni ha ström får ni acceptera kraftverken. Vi kan inte fortsätta köra slut på fossila bränslen. Så är det bara. Utsikten får ta stryk, sorry.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 10:44

Det är lite Svensk hävd att det är ok att bara ta så jag tar det inte personligt och rik är jag inte.

Jag har svårt att se det förlösande med 3G - det känns lite som om att uppfinna internet igen.

En sak är säkert. Fossila bränslen bryter ner vår miljö sakta medan vattenkraften inte är utbyggd, vindkraften pinsamt ineffektiv för närvarande och kärnkraftsforskningen har i stort sätt upphört om jag har förstått det rätt.

  • Medlem
  • London
  • 2004-05-26 12:45

Jag vill ha ett vindkraftverk på min framtida tomt, det vore häftigt... Dom strålar inte heller, vad jag vet. Kanske några Tessla men det är inte mer än vad man får på sig i spårvagnen.

Ursprungligen av jb:

Jag vill ha ett vindkraftverk på min framtida tomt, det vore häftigt...

Ha! Med en fritt fall-vagn fäst runt den!

Ursprungligen av jb:

Jag vill ha ett vindkraftverk på min framtida tomt, det vore häftigt... Dom strålar inte heller, vad jag vet. Kanske några Tessla men det är inte mer än vad man får på sig i spårvagnen.

Ingen strålning, men inte särskilt tysta heller...

Bevaka tråden