Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större hårddisk till G3:a?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en billig begagnad Power Mac G3/400 (Blue) som jag tänkte satsa mer hårdskiva på eftersom den bara har 6GB som standard.

Har aldrig behövt fundera på hårdvara tidigare - för endast använt laptoppar.

Så:
Vilken typ av skiva passar till en så gammal Mac?
Vad ska man tänka på?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 11:21

Jag skulle vända mig till ngn av de leverantörer som finnes. HDs är billiga numera.

t ex www.macoteket.se - de brukar ge bra råd och service.

Annars har väl ägarna till denna sajt en hel del de med????

Annars kan du utnyttja bra priserbjudanden i villen PC affär som helst. Notera dock att det är IDE 66 på BlåVit G3 så hårddiskar över 137 GB kan inte hanteras så bra (det över 137 GB ignoreras)

Seagate har rykte om sig att vara ovaligt tysta annars verkar det vara hugget som stucket

Med OS 9 funkar 128 men med OS X behövs mycket mer 10.2 på en B&W med 128 MB är vidrigt segt, med 192 går det bättre och mer är ännu bättre kring 500 MB är bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 12:04

Just det mycket minne - så mycket det går!!! För X. Utan det skulle jag inte ens tänka tanken på en större HD.

Här är länken till Apples manual för G3 - där kan du läsa allt om din maskin:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=50122

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-21 12:05

Safari är segt på Apples supportsida - mysko nog - jag har kommit in lättare på de sidorna via explorer den senaste veckan!!!!

Tack för alla tips så här långt. Jösses vad folk är snabba att ge svar...

Har 350 MB ram, så det borde räcka för det jag använder den till. Har den bara som andra/tredje maskin
Kör OSX nu - funkkar riktigt bra. Vet inte exakt vilken modell den är, för antar den är "trimmad" i något skede.

Finns det också ngt enkelt sätt att klocka upp Mac:ar? Denna är på 400mHz, men hur snabb kan man få den?

Ska försöka få jobbet att betala en HD åt mig iaf

Här står hur man överklockar den. Jag klockade min från 450 till 500 MHz. Mer än 50 MHz ökning är svårt att uppnå.

Edit: Om du har tur så är det en 450 MHz-processor i, som är nerklockad till 400, och därmed går att köra i 500 MHz.

Det är mycket lätt att överklocka B&W. Jag använde byglar från gamla SCSI diskar enligt
http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemite/OC.html
och kom från 300 till 350 MHz medans 350 inte bootade alls.
Kollar man deras CPU databaser så verkar näsan alla kunna överklocka 50 MHz däremot är det betydligt mindre vanligt med 100 MHz.

Den här kan vara bra att ha för att kolla upp hårdvaran med:

http://www.macupdate.com/info.php/id/5968

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-23 13:12

Min blådåre gick att överklocka 100MHz. (300@400) Har gått stabilt i ett år snart. Fast det är sant, det hör inte till vanligheterna. Jag har en 80 gig + en 15 gigs disk, 512 Mb ram och Panther går som ett tyskt atom-ur. Jag rekommenderar senaste OS X, Jaggan och tidigare är märkbart långsammare.

1
Bevaka tråden