skall skaffa beg. mac-vad skall man tänka på?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte hjälpa en kompis att skaffa sig en mac för musikproduktion.Han har tänkt sig en begagnad maskin,kanske en tidig G4:a.Jag undrar om det är något som man bör se upp med angående hårdvaran(?)Finns det någon risk att en maskin man köper kan visa sig oanvändbar även om den verkar normal vid ett första påseende?

jag kan inte låta bli att var skeptisk mot en del dubbelproppar. Jag guidade en vän till köpet av en dual 867. Den verkar inte vara helt stabil. Och vad jag funnit ut av inlägg här på 99mac så verkar det som om han inte vore ensam om sina problem.

Ursprungligen av David Slättne:

jag kan inte låta bli att var skeptisk mot en del dubbelproppar. Jag guidade en vän till köpet av en dual 867. Den verkar inte vara helt stabil. Och vad jag funnit ut av inlägg här på 99mac så verkar det som om han inte vore ensam om sina problem.

Min egen erfarenhet av att köpa en beg. 2x867 är enbart possitiv. Jag har inga som helst problem med stabiliteten på den, och tycker att osx verkar helt klart trivas med två istället för en.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 14:19

Antar att din kompis ligger på en pressad budget eftersom han tänker köpa begagnat. Man bör fundera noga på vad man skall göra, och på vad man redan har.

Tänker han använda många mjukvarueffekter? Har han hårdvarureverb, kompressor etc.?

Om man bara skall spela in, utan att mixa och lägga effekter, krävs ingen snabbare dator. Då är det bättre att lägga pengarna på ljudkort och mikrofoner (eller på en juste semester). Hur många kanaler behöver han kunna spela in simultant?

Vill han däremot använda mjukvaruinstrument, feta mjukvarureverb etc., måste han satsa på en fetare dator. Det kan vara billigare med en ny dator och mjukvarupluggar, än att köpa hårdvarueffekter. Om han dessutom uteslutande sysslar med elektronisk musikproduktion blir det ingen kostnad för dyra mikrofoner.

Det kan vara en fördel att köpa ljudkort och dator från samma (musik)handlare. Det kostar litet mer, men min erfarenhet är att musikaffärer ger bättre support än datoraffärer. Dessutom kan inte säljaren av ljudkortet skylla på din begagnade dator och vice versa.

Lyssna på vad ljudkortsleverantören har att säga om den dator du tänker använda till ljudkortet.

Det är så lätt och roligt att överinvestera, dock finns det annat i livet att lägga pengar på.

Vänligen, Ylan

[QUOTE="Ylan"]Antar att din kompis ligger på en pressad budget eftersom han tänker köpa begagnat. Man bör fundera noga på vad man skall göra, och på vad man redan har.

Tänker han använda många mjukvarueffekter? Har han hårdvarureverb, kompressor etc.?

<Snip>

Han vill ha en enkel musikrigg som är bättre än hans 8-kanalers portastudio.Jag har lyckats övertala honom att inte köpa en G3 Själv har jag kört Digital Performer i 5 år nu.Föst på en G3,350 sen en G4 400 och nu en G4 2x1000.Det gör ju att jag vet ganska väl vad han kommer att kunna göra med sin maskin.....

• Oregistrerad
  • 2004-05-21 08:54

För att få bra musikprestanda rekommenderar jag följande.
G4 - kör OS 9 (Körde singel 847 vilken fungerade bra under OS 9)
G5 - kör OS X (Dual G5 är grym)
Inga ADB Macar.

Några exempel på dolda hårdvarufel kan JAG inte komma på. Någon annan?

Jag har själv en dual quicksilver och tycker att det är en bra maskin (2x1000 mhz 1 gig ram)

Vad är en ADB -maskin?

Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-05-21 09:05

Apple Data Bus (tror jag den heter) som användes innan USB. Midiinterfacet är av en annan sort (när jag tänker efter kanske aldrig G4 släpptes med ADB).

Ursprungligen av bhagert:

Apple Data Bus (tror jag den heter) som användes innan USB. Midiinterfacet är av en annan sort (när jag tänker efter kanske aldrig G4 släpptes med ADB).

Jaha,OK.jag hade inte tänkt mig något från tiden innan FW/USB- eran

Fredrik

Uppgradera HD:n

Köpte en billig begagnad Power Mac G3/400 (Blue) som jag tänkte satsa mer hårdskiva på eftersom den bara har 6GB som standard.
Har aldrig behövt fundera på hårdvara tidigare - för endast använt laptoppar.
Så:
Vilken typ av skiva passar till en så gammal Mac?
Vad ska man tänka på?
Tacksam för svar

Ja, nog ska du satsa på minst en G4. Och jag tycker det verkar som OSX är väldigt bra på dubbelprocessor. Installerade nyligen 10.3 på en G4 2x450 och trodde den skulle vara lite slö men den rullar utmärkt.
Kanske lite klen för musikproduktion dock...

• Oregistrerad
  • 2004-05-21 16:50

Jag skulle rekomendera att han köper min gamla kub --> le cube

/jensa

• Oregistrerad
  • 2004-05-22 08:53

När det gäller reverb vill jag nog fortfarande rekommendera en box för den ekonomiske.
Audio Ease har ett reverb som skall vara bra men det kräver sin mac.
Vill man dock ha den metalliska, lite kyliga klangen är plug in reverb bra.

(Jag kör själv Digital Performer 828 mkii på Dual G5 vilket är trevligt.)

När det gäller reverb vill jag nog fortfarande rekommendera en box för den ekonomiske.
Audio Ease har ett reverb som skall vara bra men det kräver sin mac.
Vill man dock ha den metalliska, lite kyliga klangen är plug in reverb bra.

(Jag kör själv Digital Performer 828 mkii på Dual G5 vilket är trevligt.)

Jaha .....vad kul.Jag trodde att jag var en av de få i detta avlånga land.Säg,kan du inte berätta lite..... hur mycket drag blir det egentligen?

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 08:51

Vet inte riktigt - jag har inte slagit i botten.

Jag använder Garritan Personal Orchestra och MachFive och externa burkar som jag sedan kör till disk. kör 48/16 eftersom jag lägger musken till film. Det var lite strul i början med DP 4,12 tycker jag fungerar bra med 10.3.3.

Ingen mixer utan bara 828 mkii (men jag har en Mackie i fall att )

Användargruppen är grym motu-mac på yahoo numera. Där finna alla svar och lite till men den har växt sig väldigt stor.

Vet inte riktigt - jag har inte slagit i botten.

Jag använder Garritan Personal Orchestra och MachFive och externa burkar som jag sedan kör till disk. kör 48/16 eftersom jag lägger musken till film. Det var lite strul i början med DP 4,12 tycker jag fungerar bra med 10.3.3.

Ingen mixer utan bara 828 mkii (men jag har en Mackie i fall att )

Användargruppen är grym motu-mac på yahoo numera. Där finna alla svar och lite till men den har växt sig väldigt stor.

Jo jag brukade vara där jämt förut,men numer är det inte så ofta...fast igår hade jag en fråga om en stereo enhancer

1
Bevaka tråden