PC i Airportnätverk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-05-19 10:21

Hej,

På kontoret har vi ett gäng Macar och några PC. En av dessa vill använda det trådlösa nätverket.
Vi surfar trådlöst via Apples Airport Basstation. För Mac-användarna är det (såklart) bara att fälla upp locket och ansluta till nätverket, förutsatt att man har åtkomst, lösenord etc.

För PC är det värre... Faktum är att vi inte fått det att fungera överhuvudtaget mot Apple basstationen på 4 månader. Har även en basstation från Netgear, utan någon som helst säkerhet inlagd. Där fungerar det... :/

Hur ska jag göra för att få igång PC´n mot den trådlösa basstationen? Det är ett krav att vi kan behålla någorlunda säkerhet för basstationen/nätverket..

Vi kör trådlös "säkerhet" enligt följande:
• En lista med MAC-adresser
• WEP-key
• Ingen SSID broadcastar, man måste alltså veta nätverksnamnet för att ansluta.

PC:n ställer jag in enligt följande
• Trådlös nätverksanslutning
• Klickar på egenskaper för att få upp inställningarna för det trådlösa nätverket
• Lägger till ett nätverk i "önskade nätverk", ställer in SSID och WEP-key
• I Airporstationen har jag lagt in PC-datorns MAC-adress

Jag försöker sen hitta det trådlösa nätverket genom att uppdatera listan över "Tillgängliga nätverk". Jag får upp alla andra trådlösa nätverk än just det jag vill ha.

Ytterst tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 11:30

Rasmus,

Först en fråga, vilken modell av AirPort-station har du??

Du skriver ovan att:

-"Ingen SSID broadcastar, man måste alltså veta nätverksnamnet för att ansluta"

Sedan beskriver du att:

-"Jag försöker sen hitta det trådlösa nätverket genom att uppdatera listan över "Tillgängliga nätverk". Jag får upp alla andra trådlösa nätverk än just det jag vill ha."

Det var längesedan jag meckade trådlöst på en PC, men såvitt jag minns, så är just listan över "Tillgängliga nätverk", en lista över de nätverk i närheten som just sänder ut sitt SSID.

...vilket ju ditt nät inte gör, eller hur!!

Ta dig en titt på PC:ns nätverksinställningar, för att där manuellt ange namnet på "ditt" nät..

-Torkel

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-05-19 13:15

Hej Torkel,

Tack för snabbt svar.
Försöker svara på dina frågor här nedanför...

Ursprungligen av Torkel:

Först en fråga, vilken modell av AirPort-station har du??

Modellen vi använder är AirPort Extreme-basstation (utan modem- och antennportar).

Ursprungligen av Torkel:

-"Ingen SSID broadcastar, man måste alltså veta nätverksnamnet för att ansluta"

Sedan beskriver du att:
-"Jag försöker sen hitta det trådlösa nätverket genom att uppdatera listan över "Tillgängliga nätverk". Jag får upp alla andra trådlösa nätverk än just det jag vill ha."

Det var längesedan jag meckade trådlöst på en PC, men såvitt jag minns, så är just listan över "Tillgängliga nätverk", en lista över de nätverk i närheten som just sänder ut sitt SSID.

...vilket ju ditt nät inte gör, eller hur!!

Ta dig en titt på PC:ns nätverksinställningar, för att där manuellt ange namnet på "ditt" nät..

Jag lägger in nätverkets namn i PC:n samtidigt som jag skapar en "profil" för det aktuella nätverket.
Det är på samma ställe man ställer in WEP-key, SSID, channel-index etc. Jag hittar ingen annat ställe för att ställa in nätverksnamnet?

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-05-19 15:43

Ok, har löst det!

All info man behöver om strulande PC-datorer i trådlösa nätverk finns att hitta här:
http://www.ifelix.co.uk/tech/windowsxp.html

Tack till "lasson" på HardMacCafe.com som tipsade!

1
Bevaka tråden