Gentoo boot problem.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 00:33

Jag har försökt att installera gentoo (rel. 2004.1) nu idag som dualboot tillsammans med OSX 10.3.3 (senaste iaf). Problemet jag stöter på är att efter omstart bootar datorn OSX direkt utan att prompta någon yaboot vilket gör att det inte går att boota gentoo.

Kommer inte på vart felet kan ligga. Kan det vara partitionerna som skapar något fel eller är det något problem med /etc/yaboot.conf ?? Jag använder yabootconfig för att sätta upp maskinen automatiskt men då sätter den inte någon OSX-partition.

/dev/hda5  (bla bla bla) is not NFS+

Någon som har någon som har stött på liknande fel eller har någon idé om det?

Den dator som det ska köras på är en iBook G4. (Inte 2004 versionen.)

Mina partitioner ser ut såhär:

/dev/hda1   Apple partition table
/dev/hda2   Apple bootstrap        <- Partition för yaboot (?)
/dev/hda3   Linux Swap
/dev/hda4   Linux Native
/dev/hda5   Apple NFS

Saknas det någon information? Hoppas inte det och hoppas någon har någon hjälp påvägen. Är ganska lost.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-05-19 08:53

Du kör väl ybin efter att ha uppdaterat yaboot-configgen? Annars installeras aldrig yaboot. Har du följt
denna ordentligt? Du kan köra "df" under terminalen i OSX för att få reda på partitionsnummer, om du behöver.

olov

• Oregistrerad
  • 2004-05-19 13:53

Japp jag har följt den biten av Gentoo Handboken .. 2 ggr nu men på vilket sätt jag än gör så fungerar det inte. Har inte en aning om vad som kan vara fel. Bootmenyn ska väl komma upp som på en ix86 maskin utan att trycka in någon speciell knapp eller så? (speciell knapp typ 'c' för att boota från cd.)

Uppdaterar även med 'ybin' efter ändringar.

Är som sagt ganska borta å förstår det inte alls .. Ska se om det gör någon skillnad att skriva den som penguinppc.org själva skriver det. Annars behöver jag fortfarande hjälp.

• Oregistrerad
  • 2004-05-19 20:28

Löste problemet och yaboot kom upp som det skulle. Problemet är bara att jag inte riktigt vet hur det gick till

1
Bevaka tråden