Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Belkin TuneDok Car Holder for iPod

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

<div align=left><i>FOTO: Mats Björnström</div></i>

99mac har testat Belkins bilhållare för iPod - ett bra köp för dig som använder din musikspelare i bilen.

För tvåhundrafemtio kronor får du en bilhållare som är funktionell och rätt stylish med god kvalitet. Vi testade hållaren i fyra olika bilar utan problem och det verkar som om bilindustrin lyckats enas om en hygglig standard vad gäller innerdiametern på kopphållare.

För säkerhets skull levereras bilhållaren med koppar i två storlekar gjorda av gummi. Diametern är i stort sett identisk enligt våra mätningar men dom har olika form: en har grova räfflor och passar bra i bilar med rejäla kopphållare (exempelvis amerikanska SUV:ar har exakt samma mönster) samt en likadan utan räfflor för något mindre diameter. Båda dessa koppar kan monteras i en adapterkopp som är gjord av hårdplast avsedd för kopphållare som "kniper åt" koppen - exempelvis Volkswagen Golf enligt Belkins manual.

Montering är simpel - sätt din iPod (passar alla iPods) i vaggan så att sugkoppen fixerar spelaren stadigt (kan kräva lite fukt). Skruva på iPodhållaren till lämplig höjd. Vinkla din iPod så att du ser skärmen. Det finns små fästen för att dra en ljud/synkkabel snyggt längs hållaren till exempelvis bilstereon eller en dator.

Omdöme
Materialen känns rejäla och passar fint med iPod. Tillverkaren lämnar tre års garanti och priset är relativt lågt. Uppfyller alla förväntningar på produkten.

Information
Tillverkare: Belkin
Beskrivning: Bilhållare för iPod
Pris: 195 kr exkl moms (244 kr inkl moms) hos Macoteket och på AppleStore

Belkin.com

Senast redigerat 2004-05-18 23:14

Hur fungerar "styra iPod med pekfinger" under körning? Är det "om du ska byta spellista/låt, gör det vid ett stoppljus"?

Ursprungligen av MagnusB:

Hur fungerar "styra iPod med pekfinger" under körning? Är det "om du ska byta spellista/låt, gör det vid ett stoppljus"?

Vi har testat en fjärrkontroll till iPod - testet publiceras inom en vecka här på 99mac. Jag skulle inte rekommendera att leka med menyer etc i trafiken...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-05-19 09:33

Trafikljus

Ursprungligen av MagnusB:

Hur fungerar "styra iPod med pekfinger" under körning? Är det "om du ska byta spellista/låt, gör det vid ett stoppljus"?

Om du inte vill vara farlig i trafiken gör du det vid trafikljuset...

Själv har jag en dylik adapter sedan länge, och kan tillägga att det blir både rangligt och fult i mugghållare som man fäller ut från instrumentbrädan. I mitt fall Saab 95.

Tror att det blir en ny fast monterad hållare istället.

Ett alternativ från PodGear

Ett alternativ är denna hållare / laddare som även har en ljudut port på sidan. Den har jag fått höra många glada reaktioner på

PodGear iPod CarDock
349kr + moms
(436kr inkl moms)

/Edit: kan inte tillåta direkta reklamlänkar i trådarna johan...skriv om det i ert sponsorforum. Bra tips dock. Något att testa i framtiden.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-05-19 12:15

PodGear iPod CarDock

Ursprungligen av mannen:

Ett alternativ är denna hållare / laddare som även har en ljudut port på sidan. Den har jag fått höra många glada reaktioner på

PodGear iPod CarDock

Den är snarare ett komplement än ett alternativ.

Det som är riktigt bra med den är att den har en separat volymkontroll, så att man kan kalibrera ipod-volymen mot CD/Radio-volymerna.

Det som är dåligt är att den kräver ström för att fungera, vilket innebär att jag måste flytta hörlurskabeln från min CarDock till min iPod de gånger jag vill lyssna på musik när tändningen är av (för då dör nämligen strömmen till cig-uttaget).

Det är vid såna här tillfällen playlists kommer till bra användning.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Det är vid såna här tillfällen playlists kommer till bra användning.

Eller Shuffle funktionen... du är liksom säker på att du har underhållning nig när det står "Playing song 2 och 2343"...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-19 20:33

Helt klart intressant. Det får nog bli en sån när jag byter bil (och därmed stereo).

Jag har redan iPod och iTrip och billaddare. Tyvärr kan jag inte använda dem i bilen eftersom min "hi-tech" MP3-spelande CD-stereo i bilen inte klarar att man ställer in FM-frekvens manuellt. Den envisas med att söka, och av någon anledning vill den inte hitta min iTrip. :-/

1
Bevaka tråden